16 lutego 2007
14:52
Info
AMBIT MUSIC ul. Przebendowskich 40
81-543 Gdynia
RME RPM
RPM - Przenośny interface audio dla DJ' a
To, o czym marzyli DJ-e i muzycy korzystający z laptopa do grania na żywo, RME uczyniło realnym, opracowując przenośny interfejs audio Phono/CD/Mic/MIDI.
RPM jest interfejsem pozwalającym na podłączenie 2 gramofonów lub 2 źródeł liniowych [CD, DVD, sampler itp.], mikrofonu oraz klawiatury sterującej MIDI. Zewnętrzny interfejs łączy się z komputerem stacjonarnym za pośrednictwem karty PCI, natomiast z laptopem, korzystając z karty CardBus [PCMCIA].
RPM zbudowany jest w oparciu o rewelacyjną technologię kart z serii Hammerfall DSP. Z technicznego punktu widzenia system ten oferuje możliwie najlepsze do osiągnięcia parametry w kwestii niskiej latencji i odciążenia procesora komputera, dzięki interfejsowi karty PCI. Interfejs PCI lub PCMCIA ciągle przewyższa możliwościami stosowane obecnie złącze FireWire.
Wszystkie sygnały z 5 niezależnych wejść są kierowane do 2 stereofonicznych wyjść, a także na dodatkowe wyjście słuchawkowe z regulacją głośności, na którym można monitorować sygnał z dowolnego wejścia lub wyjścia. Jest to możliwe, dzięki sprzętowemu mikserowi Total Mix [ogółem 720 kanałów w 40-bitowej rozdzielczości]. Zewnętrzne instrumenty i kontrolery MIDI są łatwo integrowane przy pomocy MIDI I/O, umożliwiając współpracę z dowolnym oprogramowaniem w komputerze.
Wejścia
Na panelu przednim znajduje się wejście mikrofonowe z gniazdem Neutrik combo XLR/jack. Zastosowano tutaj taki sam przedwzmacniacz mikrofonowy, pracujący w dyskretnej klasie A, jak w RME QuadMic. Regulacja poziomu [od +10dB do +60dB] dopasuje każde źródło sygnału na wejściu.
Na panelu tylnym znajdują się 2 pary niskoszumowych wejść gramofonowych, przełączanych na liniowe [cinch/RCA] z zastosowaną korekcją częstotliwości RIAA dla rozmaitych wkładek gramofonowych. Poprzez menu settings w komputerze, możemy sprzętowo sterować czułością dla każdego z wejść [od -6dB, 0dB, +6dB]. Dzięki temu można zestroić ze sobą sygnały o różnych poziomach, pochodzące z wejść gramofonowych, liniowych oraz preampu mikrofonowego. Istotnym aspektem jest wysłanie sygnału o odpowiednim poziomie do przetworników analogowo-cyfrowych.
2 wejścia gramofonowe mogą być przełączane w menu settings na tryb LINE, umożliwiając podłączenie odtwarzaczy CD, magnetofonów, samplerów lub innych źródeł z sygnałem liniowym. Funkcja tłumika 6dB ma za zadanie zabezpieczać sygnał na wejściu przed przesterowaniem oraz optymalizuje różnice poziom sygnału z różnych źródeł.
Wyjścia
Na panelu tylnym RPM znajdują się 2 oddzielne wyjścia stereo [cinch/ RCA]. W sekcji MAIN Outputs dostępna jest dodatkowa para symetrycznych złącz typu jack TRS ze zwiększonym poziomem czułości o 6dB. Dzięki nim możemy łączyć interfejs z symetrycznymi wejściami profesjonalnej końcówki mocy, monitorów aktywnych lub DI box'ów na scenie.
Na panelu przednim znajduje się trzeci niezależny tor odsłuchowy z regulacją poziomu głośności. Może służyć jako wyjście dla dodatkowego odsłuchu lub gniazdo do podłączenia słuchawek.
W RPM zaimplementowano sprzętowy mikser TotalMix oparty na opatentowanej technologii RME. Mikser ten pozwala na dowolne adresowanie wejść i wyjść audio oraz miksowanie sygnału w obrębie 3 niezależnych wyjść stereofonicznych - submixów. Ponadto, TotalMix umożliwia perfekcyjny monitoring z funkcją podsłuchu PFL, w wielu przypadkach zastępując konieczność posiadania zewnętrznego miksera sprzętowego.
Na wszystkich wejściach i wyjściach znajdują się najwyższej jakości przetworniki AD/DA, pracujące z dynamiką 110dB [odstępu sygnał/szum]. Wyjątkowo niski parametr jittera wewnętrznego zegara pozwala na uzyskanie super parametrów brzmieniowych w rozdzielczości 24-bity oraz z częstotliwością próbkowania od 32 do 96 kHz.
Praca w Trybie Samodzielnym
Tryb Disconnect umożliwia ustawienie wielu parametrów, takich jak: poziomy głośności, wybór wejść oraz mix sygnału przez komputer. Po zapisaniu własnych ustawień można odłączyć RPM od komputera. W przypadku braku konieczności nagrywania audio do komputera, RPM może pracować jako samodzielne urządzenie oferujące hi-end'owy przedwzmacniacz mikrofonowy, wzmacniacz sygnału, mikser słuchawkowy, czy rozdzielacz sygnału z symetrycznym wyjściem sygnału audio, itd.
Funkcja Bypass
W przypadku wyłączenia komputera lub zaniku zasilania, sygnał z wejścia gramofonowo-liniowego zostaje natychmiast skierowany na wyjścia [z ominięciem komputera]. W trybie awaryjnym urządzenie wciąż wysyła sygnał z przedwzmacniacza gramofonowego oraz zapobiega groźnemu dla systemu odsłuchowego dropowi audio.
Przykłady Zastosowań:
Interfejs obsługujący gramofony/ CD/ mikrofon. Komputer służy tylko jako interfejs użytkownika oraz oferuje mierniki poziomu miksera [Total Mix]
Jak wyżej z funkcją jednoczesnego odtwarzania playback'ów, np. w trakcie występu na żywo
Jak wyżej z funkcją interfejsu rejestrującego kompletną sesję do komputera
Cały sygnał audio jest wysyłany z komputera. RPM służy jako preamp mikrofonowy, wyjście liniowe oraz mikser słuchawkowy
Gramofony nie odtwarzają dźwięku z płyt, lecz wysyłają kod czasowy, który steruje dedykowanym oprogramowaniem DJskim [DigiScratch, PCDJ Scratch, itp.]
Kontroluje scratch-e przez wejście MIDI [jako zewnętrzny kontroler MIDI]
Wyjście MIDI steruje zewnętrznym odtwarzaczem sampli, np. Groovebox'em poprzez MIDI clock. Sygnał z wyjścia analogowego odtwarzacza może być miksowany za pomocą TotalMix z innym sygnałem wprowadzonym do wejścia RPM.
Super Parametry
RPM ma wyjątkowo niską latencję [1,5 ms] oraz znacznie mniejsze obciążenie systemu komputerowego w stosunku do kart innych producentów [technologia Zero CPU Load]. Parametry takie nie są nawet w części osiągalne przez USB, dlatego interfejs łączy się z komputerem poprzez kartę PCI lub z laptopem - CardBus. Drivery RME [PC, Mac] oferują znakomite parametry podczas pracy z każdym profesjonalnym narzędziem DJ-skim, takim jak BPMStudio lub Traktor, z minimalną latencją oraz pełną obsługą ASIO 2.0, GSIF i MME [Wave].
Dodatki
RPM oferuje playback 12 kanałów audio. Mogą one być dowolnie miksowane i kierowane do 6 sprzętowych wyjść, dzięki TotalMix. Technologia ta pozwala na używanie kilku programów jednocześnie w trybie multi-client, dzięki czemu można uruchomić do 8 różnych programów audio odtwarzających na oddzielnych kanałach audio.
Seria RME Hammerfall DSP została zaopatrzona w dodatkowe programy analityczne, które mogą pracować w trybie stand-alone lub równolegle z innymi aplikacjami, np. wyświetlając poziomy sygnałów wejść i wyjść w czasie rzeczywistym. Program DigiCheck jest to profesjonalny miernik poziomów PEAK [wartość szczytowa] oraz RMS [wartość skuteczna], 30-zakresowy analizator widma, goniometr [vector scope]. DIGICheck może również służyć jako perfekcyjne narzędzie do testowania i analizy karty oraz systemu komputerowego. Każda aplikacja wewnątrz DIGICheck może pracować jednocześnie z innym oprogramowaniem oraz w dowolnej konfiguracji użytkownika.
Dostępne Sterowniki
Windows 2000/XP [pełne ASIO multi-client MME, GSIF 2.0 oraz ASIO 2.0]
Mac OS X [Core Audio oraz Core MIDI]
![[img:1]](/img/artykuly/zdjecia/rme-audio-11278-min.webp)
To, o czym marzyli DJ-e i muzycy korzystający z laptopa do grania na żywo, RME uczyniło realnym, opracowując przenośny interfejs audio Phono/CD/Mic/MIDI.
RPM jest interfejsem pozwalającym na podłączenie 2 gramofonów lub 2 źródeł liniowych [CD, DVD, sampler itp.], mikrofonu oraz klawiatury sterującej MIDI. Zewnętrzny interfejs łączy się z komputerem stacjonarnym za pośrednictwem karty PCI, natomiast z laptopem, korzystając z karty CardBus [PCMCIA].
RPM zbudowany jest w oparciu o rewelacyjną technologię kart z serii Hammerfall DSP. Z technicznego punktu widzenia system ten oferuje możliwie najlepsze do osiągnięcia parametry w kwestii niskiej latencji i odciążenia procesora komputera, dzięki interfejsowi karty PCI. Interfejs PCI lub PCMCIA ciągle przewyższa możliwościami stosowane obecnie złącze FireWire.
Wszystkie sygnały z 5 niezależnych wejść są kierowane do 2 stereofonicznych wyjść, a także na dodatkowe wyjście słuchawkowe z regulacją głośności, na którym można monitorować sygnał z dowolnego wejścia lub wyjścia. Jest to możliwe, dzięki sprzętowemu mikserowi Total Mix [ogółem 720 kanałów w 40-bitowej rozdzielczości]. Zewnętrzne instrumenty i kontrolery MIDI są łatwo integrowane przy pomocy MIDI I/O, umożliwiając współpracę z dowolnym oprogramowaniem w komputerze.
Wejścia
Na panelu przednim znajduje się wejście mikrofonowe z gniazdem Neutrik combo XLR/jack. Zastosowano tutaj taki sam przedwzmacniacz mikrofonowy, pracujący w dyskretnej klasie A, jak w RME QuadMic. Regulacja poziomu [od +10dB do +60dB] dopasuje każde źródło sygnału na wejściu.
Na panelu tylnym znajdują się 2 pary niskoszumowych wejść gramofonowych, przełączanych na liniowe [cinch/RCA] z zastosowaną korekcją częstotliwości RIAA dla rozmaitych wkładek gramofonowych. Poprzez menu settings w komputerze, możemy sprzętowo sterować czułością dla każdego z wejść [od -6dB, 0dB, +6dB]. Dzięki temu można zestroić ze sobą sygnały o różnych poziomach, pochodzące z wejść gramofonowych, liniowych oraz preampu mikrofonowego. Istotnym aspektem jest wysłanie sygnału o odpowiednim poziomie do przetworników analogowo-cyfrowych.
2 wejścia gramofonowe mogą być przełączane w menu settings na tryb LINE, umożliwiając podłączenie odtwarzaczy CD, magnetofonów, samplerów lub innych źródeł z sygnałem liniowym. Funkcja tłumika 6dB ma za zadanie zabezpieczać sygnał na wejściu przed przesterowaniem oraz optymalizuje różnice poziom sygnału z różnych źródeł.
Wyjścia
Na panelu tylnym RPM znajdują się 2 oddzielne wyjścia stereo [cinch/ RCA]. W sekcji MAIN Outputs dostępna jest dodatkowa para symetrycznych złącz typu jack TRS ze zwiększonym poziomem czułości o 6dB. Dzięki nim możemy łączyć interfejs z symetrycznymi wejściami profesjonalnej końcówki mocy, monitorów aktywnych lub DI box'ów na scenie.
Na panelu przednim znajduje się trzeci niezależny tor odsłuchowy z regulacją poziomu głośności. Może służyć jako wyjście dla dodatkowego odsłuchu lub gniazdo do podłączenia słuchawek.
W RPM zaimplementowano sprzętowy mikser TotalMix oparty na opatentowanej technologii RME. Mikser ten pozwala na dowolne adresowanie wejść i wyjść audio oraz miksowanie sygnału w obrębie 3 niezależnych wyjść stereofonicznych - submixów. Ponadto, TotalMix umożliwia perfekcyjny monitoring z funkcją podsłuchu PFL, w wielu przypadkach zastępując konieczność posiadania zewnętrznego miksera sprzętowego.
Na wszystkich wejściach i wyjściach znajdują się najwyższej jakości przetworniki AD/DA, pracujące z dynamiką 110dB [odstępu sygnał/szum]. Wyjątkowo niski parametr jittera wewnętrznego zegara pozwala na uzyskanie super parametrów brzmieniowych w rozdzielczości 24-bity oraz z częstotliwością próbkowania od 32 do 96 kHz.
Praca w Trybie Samodzielnym
Tryb Disconnect umożliwia ustawienie wielu parametrów, takich jak: poziomy głośności, wybór wejść oraz mix sygnału przez komputer. Po zapisaniu własnych ustawień można odłączyć RPM od komputera. W przypadku braku konieczności nagrywania audio do komputera, RPM może pracować jako samodzielne urządzenie oferujące hi-end'owy przedwzmacniacz mikrofonowy, wzmacniacz sygnału, mikser słuchawkowy, czy rozdzielacz sygnału z symetrycznym wyjściem sygnału audio, itd.
Funkcja Bypass
W przypadku wyłączenia komputera lub zaniku zasilania, sygnał z wejścia gramofonowo-liniowego zostaje natychmiast skierowany na wyjścia [z ominięciem komputera]. W trybie awaryjnym urządzenie wciąż wysyła sygnał z przedwzmacniacza gramofonowego oraz zapobiega groźnemu dla systemu odsłuchowego dropowi audio.
Przykłady Zastosowań:
Interfejs obsługujący gramofony/ CD/ mikrofon. Komputer służy tylko jako interfejs użytkownika oraz oferuje mierniki poziomu miksera [Total Mix]
Jak wyżej z funkcją jednoczesnego odtwarzania playback'ów, np. w trakcie występu na żywo
Jak wyżej z funkcją interfejsu rejestrującego kompletną sesję do komputera
Cały sygnał audio jest wysyłany z komputera. RPM służy jako preamp mikrofonowy, wyjście liniowe oraz mikser słuchawkowy
Gramofony nie odtwarzają dźwięku z płyt, lecz wysyłają kod czasowy, który steruje dedykowanym oprogramowaniem DJskim [DigiScratch, PCDJ Scratch, itp.]
Kontroluje scratch-e przez wejście MIDI [jako zewnętrzny kontroler MIDI]
Wyjście MIDI steruje zewnętrznym odtwarzaczem sampli, np. Groovebox'em poprzez MIDI clock. Sygnał z wyjścia analogowego odtwarzacza może być miksowany za pomocą TotalMix z innym sygnałem wprowadzonym do wejścia RPM.
Super Parametry
RPM ma wyjątkowo niską latencję [1,5 ms] oraz znacznie mniejsze obciążenie systemu komputerowego w stosunku do kart innych producentów [technologia Zero CPU Load]. Parametry takie nie są nawet w części osiągalne przez USB, dlatego interfejs łączy się z komputerem poprzez kartę PCI lub z laptopem - CardBus. Drivery RME [PC, Mac] oferują znakomite parametry podczas pracy z każdym profesjonalnym narzędziem DJ-skim, takim jak BPMStudio lub Traktor, z minimalną latencją oraz pełną obsługą ASIO 2.0, GSIF i MME [Wave].
Dodatki
RPM oferuje playback 12 kanałów audio. Mogą one być dowolnie miksowane i kierowane do 6 sprzętowych wyjść, dzięki TotalMix. Technologia ta pozwala na używanie kilku programów jednocześnie w trybie multi-client, dzięki czemu można uruchomić do 8 różnych programów audio odtwarzających na oddzielnych kanałach audio.
Seria RME Hammerfall DSP została zaopatrzona w dodatkowe programy analityczne, które mogą pracować w trybie stand-alone lub równolegle z innymi aplikacjami, np. wyświetlając poziomy sygnałów wejść i wyjść w czasie rzeczywistym. Program DigiCheck jest to profesjonalny miernik poziomów PEAK [wartość szczytowa] oraz RMS [wartość skuteczna], 30-zakresowy analizator widma, goniometr [vector scope]. DIGICheck może również służyć jako perfekcyjne narzędzie do testowania i analizy karty oraz systemu komputerowego. Każda aplikacja wewnątrz DIGICheck może pracować jednocześnie z innym oprogramowaniem oraz w dowolnej konfiguracji użytkownika.
Dostępne Sterowniki
Windows 2000/XP [pełne ASIO multi-client MME, GSIF 2.0 oraz ASIO 2.0]
Mac OS X [Core Audio oraz Core MIDI]
![[img:1]](/img/artykuly/zdjecia/rme-audio-11278-min.webp)
reklama
Może Cię zaciekawić: