11 czerwca 2011
00:00
Finał Konkursu Eurowizji: 25 finalistów, 120 milionów widzów i cztery stoły AURUS
![[img:1]](/img/artykuly/zdjecia/stage-tec-37617.webp)
Dźwięk telewizyjny imprezy Grand Prix Dusseldorf powstał dzięki AURUS i NEXUS firmy Salzbrenner Stagetec Mediagroup.
Dusseldorf, Konkurs Eurowizji, 16 maja 2011: napięcie wzrosło niesamowicie, gdy w sobotni wieczór, około 23:30, rozpoczęto punktowanie konkursu piosenek Eurowizji. Każdy sędzia i każdy telewidz w każdym kraju miał swojego, innego niż reszta, faworyta.
W tym roku zwycięzca pojawił się dopiero przy samym końcu imprezy, kiedy to padły słowa „zwycięzcą jest Azerbejdżan!”. Byli też i inni zwycięzcy – Niemcy jako gospodarz konkursu oraz w szczególności publiczny niemiecki nadawca NDR, jako jednostka odpowiedzialna za stronę techniczną tego gigantycznego wydarzenia. To właśnie NDR, dzięki reżyserniom dźwiękowym korzystającym ze stołów AURUS utworzył tutaj krajowe i międzynarodowe łącza dźwiękowe w mobilnym centrum nadawczym w obiekcie o nazwie Dusseldorf Arena.
![[img:2]](/img/artykuly/zdjecia/stage-tec-37618-min.webp)
„Firma STAGETEC, jako ‘Oficjalny Dostawca’ oraz partner niemieckiej stacji publicznej NDR dostarczyła wszystkich konsolet mikserskich wykorzystywanych podczas emisji tegorocznego Grand Prix” – mówi dr Klaus-Peter Schulz, jeden z dyrektorów zarządzających MEDIAGROUP. Korzystano tam z czterech stołów AURUS, każdy z nich z 48 tłumikami oraz pełnym zestawem DSP. Trzy stoły były zainstalowane w mobilnych reżyserniach, jakie utworzył NDR w obiekcie Arena a czwarty pracował w jednym z wozów transmisyjnych HD, też należącym do NDR. W tej konfiguracji dwie z tych czterech reżyserni tworzyły pełny miks muzyczny imprezy. Jedna odpowiadała za miks stereo a pozostałe za miks dookolny w postaci 5.1. Rozwiązanie to zapewniało, dzięki swojej nadmiarowości, dodatkowe bezpieczeństwo – w razie awarii w jednej reżyserni jej zadania mogły być przejęte przez inną. Dwie kolejne reżysernie tworzyły dźwiękowe łącza międzynarodowe. Tu też pracowano oddzielnie w konfiguracji stereo i przestrzennej i tu również istniała możliwość przełączenia pracy w przypadku awarii. Na szczęście podczas całej transmisji nie zdarzyło się nic, co by wywołało konieczność takiego działania. Tak więc dwa miksy stereo były tworzone niezależnie a nie w postaci automatycznych „down-miksów” z wersji przestrzennej!
Każda reżysernia miała swoją własną sieć NEXUS z bogatym okablowaniem w postaci światłowodów co umożliwiało pracę niezależną od pozostałych Nexusów. Oprócz tego cztery Nexusy wymieniały swoje dane dźwiękowe poprzez interfejs MADI tworząc w ten sposób jedną sieć audio pracującą na potrzeby transmisji telewizyjnej. „NDR doskonale zaplanował tę całą instalację pod kątem uzyskania maksymalnej niezawodności” – komentuje dr Schulz.
Tu również, bo jest to teraz normą dla imprez międzynarodowych, realizowano dźwięk jednocześnie w wersji 5.1 i stereo. Dlatego też konsolety „pomocnicze” były wyposażone w te same, rozbudowane możliwości DSP, jakie miały konsolety główne. Sygnały z centrum nadawczego docierały, poprzez więcej niż 40 sieci, do ponad 120 milionów telewidzów w całej Europie.
![[img:3]](/img/artykuly/zdjecia/stage-tec-37619.webp)
O ile więc wielki finał był raczej stresujący dla samych artystów, to zespół MEDIAGROUP pracował zupełnie spokojnie podziwiając występy. Kombinacja urządzeń AURUS i
NEXUS dowiodła swej niezawodności na wielu ważnych wydarzeniach takich jak Igrzyska Olimpijskie w Atenach czy Pekinie, mistrzostwa świata jak również podczas poprzedniej edycji Konkursu Eurowizji. Wszystkie te imprezy były obsługiwane przez urządzenia z MEDIAGROUP – bezawaryjne i tworzące najlepszej jakości dźwięk. A w Baku, nowoczesnej i tętniącej życiem stolicy Azerbejdżanu, który prawdopodobnie będzie gospodarzem przyszłorocznego konkursu - rozwiązania techniczne firmy STAGETEC, w postaci cyfrowej sieci dźwiękowej w Akademickim Narodowym Teatrze Dramatycznym, sprawdzają się już od wielu lat.
reklama
Może Cię zaciekawić: