29 września 2009 00:00

SINTH BY TOM HORN

Na polskim rynku pojawił się niezwykły instrument klawiszowy o nazwie SINTH, który wzbudził już duże zainteresowanie największych światowych producentów syntezatorów.
[img:1]

Mieliśmy okazję porozmawiać z twórcą - Tomaszem Roźka. Oto krótki opis SINTH`A przez samego konstruktora: 


"Cała idea to połączenie bardzo rozbudowanego sterownika midi z moim autorskim projektem syntezatora na bazie programu do architektury i syntezy dźwięku "Reaktor" firmy Native Instruments.

Sam pomysł na taki instrument narodził sie wiele lat temu. Jednak problemem zawsze były ograniczenia techniczne związane z mocą procesorów w komputerach. W pierwotnej wersji mój projekt przy np. Apple G5 Dual 1,8Ghz pozwalał na osiągnięcie 6 glosów polifoni przy wszystkich "odpalonych" funkcjach instrumentu..

To za mało biorąc pod uwagę np.prace w systemie multi. Jednak aktualna konstrukcja pozwala na prace w multitimbralu i w 20 glosach polifoni (!). To bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę, że procesor komputera ma co robić; 6 oscylatorów, spory procesor efektów, bardzo duża baza multisampli, masa komunikatów midi itd.. Całość oparta jest na specjalnie dobranych podzespołach komputerowych i na sterowniku midi, zbudowanym na bazie elementów kilku firm.




Próbowałem w środku zainstalować jednostkę na systemie OS-X, czyli płyta główna z macbooka.. Jednak w efekcie zdecydowałem sie na bardzo dobrą płytę Intela. Instrument był już na kilku koncertach, przepracował w studio wiele, wiele godzin i póki co ani razu nic sie nie wydarzyło. Cały system działa bardzo stabilnie. Mega pomocny przy pracy z tym instrumentem jest duży 10-cio calowy, dotykowy wyświetlacz.

[img:2]
Znajdziemy na nim funkcje, które nie zmieściły sie na panelu analogowym. Ważne informacje, które tam widzimy to nazwy fal w grupach oscylatorów, funkcje edycji efektów (długość reverbu, nasycenie modulacyjnych efektów itd), wybór typu generatorow lfo, wybor presetów itp. Z kolei panel analogowy to masa wyłączników monostabilnych, potencjometrów, encoderów i diód led. Całość umożliwia bardzo szybko edytować dźwięk i nie pozwala sie odrywać od instrumentu. Każdy kto na nim gra, po chwili dochodzi do wniosku, że też taki chce.:).

Bardzo duży nacisk położyłem na jego wygląd i wykonanie. Bardzo dbałem o szczegóły przy jego budowie. Nie było kompromisów. Drewno mahoniowe, panel przedni wycinany laserowo, proszkowanie na czarno, sitodruk napisów, profesjonalny "kejs" itd. W środku ciche wentylatory.

Cała siła instrumentu to odpowiednio dobrane multisample. W czterech pierwszych oscylatorach znajdziemy 160 fal multisamples, tylko o charakterze analogowym. Wszystko idealnie zapętlone i dobrane. Piąty oscylator to klasyczny wavetable, czli zbiór aż 127 fal single samples. I ten oscylator mocno rożni sie od tamtych, bo jego baza to masa elementów ambient, cyfrowych przebiegów i wszystkiego, co może w ciekawy sposób dobarwić analogowago ducha. Szósty oscylator to klasyczny generator szumu ze zmienną typu.
[img:3]
Nie ukrywam, że instrument w swojej filozofii może przypominać mini mooga. I dodam, że jest w tym troche premedytacji. Jednak w mini moogu mamy 3 oscylatory, gdzie każdy daje do wyboru kilka fal.. U mnie wygląda to nieco inaczej, bo możemy mieszać ze sobą te wszystkie oscylatory posługując sie bardzo dużyą bazą fal.

Czasami pojawia się pytanie: po co robić taki instrument, skoro jego wykonanie to spory koszt a na rynu jest tyle stacji roboczych, nowoczesnych syntezatorów i mega zawodowych "analogow"?. Przez moje ręce przeszło dużo instrumentów. Jednak osobiście brakowało mi maszyny, która daje mega duże funkcje edycji na żywo, bardzo szybki dostęp do wszystkiego co decyduje w sposob znaczący o barwie (bez przeskakiwania po zakładkach menu). Do tego dochodzi fakt niepowtarzalnego brzmienia.

Owszem, takie instrumenty jak Yamaha Motif XS czy Roland Fantom G dają też bardzo duże możliwości edycji i posiadają dużą bazę multisamples, ale ponad połowa z zaladowanych próbek, to saxofony, fortepiany, brzmienia orkiestr, gitary itd. Uważam, że jak chcesz mieć w nagraniu zawdowo brzmiący akordeon czy puzon, to poprost musisz zaprosić muzyka z takim instrumentem i go nagrać, a nie naciskać na klawisze wmawiając sobie i wszystkim do okola, że zawodowo brzmi (jak żywy).. A co z artykulacją!? Ok, odbiegam od tematu wygłaszając swoje prywate i subiektywne przemyślenia:)

Powracając do mojego projektu, cały czas go udoskonalam. Kilka próbek jeszcze musze poprawić i przepuścić przez zewnętrzne przedwzmacniacze Focusrite. Chce polepszyć ich brzmienie w górnych pasmach. Jestem też przed wymianą modulatora i controlera pitchband. Chcę zastosować drewniane, ponieważ będą idealnie pasowały do obudowy.

Jest coraz większe zainteresowanie SinTH'em. Miałem już kilka listow ze Stanow, a parę dni temu zadała mi pytania firma Waldorf.. Ale lepiej nie zapeszać. Podkreślam zawsze, że zrobiłem ten instrument dla siebie, ale nie wykluczam propozycji z zewnąrz..

Niebawem będzie go można usłyszeć na nowych nagraniach The Cuts i Strachy Na Lachy."

Tomasz Roźka

[img:4]
Kontrolery MIDI USB
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz