
SSL Duende Mini i Duende PCI
PREMIEROWY PRODUKT brytyjskiej firmy SSL: Duende Mini już dostępny w sprzedaży !!!
Spełniły się oczekiwania wszystkich, którzy chcieli wykorzystać w swoim studio potencjał systemu SSL Duende, a z powodów finansowych lub technicznych nie mogli sobie na to pozwolić. Na targach we Frankfurcie zaprezentowano Duende w wersjach PCI Express i MINI. Duende PCI to odpowiednik Duende Classic (32 kanały + Buss Compressor), a wersja MINI posiada 16 kanałów. Nie lada niespodzianką okazała się niewiarygodnie niska cena Duende Mini, które jest już w sprzedaży - tylko 1990 PLN netto !!!
Duende ("do-en-day") SSL jest potężną platformą DSP stworzoną aby umożliwić dostęp do autentycznej technologii zastosowanej w konLasoletach SSL w ramach DAW.
Lata tworzenia przez producenta zaawansowanej technologii DSP i obecny postęp w tej dziedzinie umożliwił ostateczne wykreowanie produktu, który pozwoli doświadczyć legendarnej jakości algorytmów SSL przy minimalnych nakładach finansowych i maksymalnej integracji z DAW.
Bazujące na znakomitych algorytmach DSP zaczerpniętych z konsolet SSL serii C, Duende nie jest urządzeniem modelującym brzmienia SSL - jest ich dokładną kopią.
Duende oferuje kompletną integrację z najpopularniejszymi stacjami roboczymi (DAW) za pomocą jednego prostego połączenia firewire. Bloki dynamiczne pojawiają się w obrębie DAW jako pluginy VST/AU (wsparcie RTAS poprzez program "RTAS wrapper"). Pluginy te kreują autentyczny "channel strip" SSL z filtrami, procesorami dynamicznymi i equalizacją z serii E i G, jak również legenarny stereofoniczny kompresor z szyny głównej konsolet SSL.
Nowe wersje Duende zawierają odpowiednio:
Duende MINI:
- 16 kompletnych kanałów SSL ze stołów serii C (z możliwością rozszerzenia do 32)
- Buss Compressor z sumy stołów serii C (wersja 10-godzinna)
- Drumstrip - bardzo zaawansowany procesor do obróbki sygnałów perkusyjnych (wersja 10- godzinna)
- X-Compressor - doskonały i bardzo kreatywny kompresor pasmowy z przeznaczeniem do miksu i masteringu (wersja 10-godzinna)
- X-EQ - 10-pasmowy korektor parametryczny z analizatorem widma RTA i wieloma alternatywmymi brzmieniami (wersja 10-godzinna)
Duende PCI express:
- 32 kompletnye kanały SSL ze stołów serii C
- Buss Compressor z sumy stołów serii C
- Drumstrip - bardzo zaawansowany procesor do obróbki sygnałów perkusyjnych (wersja 10- godzinna)
- X-Compressor - doskonały i bardzo kreatywny kompresor pasmowy z przeznaczeniem do miksu i masteringu (wersja 10-godzinna)
- X-EQ - 10-pasmowy korektor parametryczny z analizatorem widma RTA i wieloma alternatywmymi brzmieniami (wersja 10-godzinna)
OPIS PROCESORÓW Z DUENDE:
Equalizer i blok Dynamiki tworzą wspólnie tzw. Channel Strip, który pochodzi bezpośrednio z konsolety SSL C200. Zawiera on oddzielne filtry dolno i górnoprzepustowy, czteropasmowy parametryczny equalizer, niezależne bloki kompresora/limitera i bramki szumów/ekspandera, oraz pokrętło regulacji poziomu sygnału na wyjściu bloku.
Sekcja Filtrów
Sekcja filtrów każdego bloku Channel Strip zawiera filtr dolnoprzepustowy o nachyleniu 12dB/oktawę oraz filtr górnoprzepustowy 18 dB/oktawę. Blok filtrów może być umieszczony przed, za equalizerem lub w obwodzie sidechain procesora dynamiki.
Sekcja Equalizera
Sekcja Equalizera jest klasycznym, bardzo uniwersalnym czteropasmowym korektorem o dwóch różnych charakterach (brzmieniach). Jedno z nich bazuje na equalizerze z konsolet serii G, a drugie na najnowszej wersji legendarnego equalizera z konsolet SSL serii E. Plugin zawiera półkową korekcję wysokich i niskich częstotliwości (z możliwością przełączania na charakterystykę wierzchołkową), oraz dwa częściowo pokrywające się parametryczne pasma środkowe z regulacją dobroci. Podobnie jak sekcja filtrów, equalizer może być włączany w obwód sidechain procesora dynamiki. W takim przypadku sekcja filtrów poprzedza w łańcuchu sygnałów equalizer.
Sekcja Dynamiki
Equalizer i sekcja kompresora/limitera kanału posiadają wiele możliwości, włączając w to stopień kompresji zmienny w zakresie od 1:1 do Nieskończoności, zmienny próg Threshold (w zakresie -30 do +10dB), automatyczną regulację czasu ataku (lub do wyboru atak=1 ms) oraz czas uwolnienia (Release) zmienny w zakresie od 0.1 do 4 sekund. Kompresor/Limiter może reagować zarówno na poziom szczytowy (peak), jak i wartość średnią sygnału (RMS). Daje to dwa zupełnie odmienne tryby kompresji i limitingu, przy czym tryb szczytowy daje znacznie bardziej drastyczną charakterystykę kompresji.
Sekcja Ekspander/Gate
Udostępnia kontrolę zakresu tłumienia, od 0 do 40 dB, regulację progu zadziałania, od -30 do +10dB, automatyczny dobór czasu ataku (przełączalny na wartość stałą 150 us), zmienny czas podtrzymania (hold) od 0 do 4s i czas opadania (Release) od 0.1 do 4s.
--------------------------------------------------------------------------------
"Skleja twój miks jak klej audio" - to jest to, co często słyszymy kiedy opisywany jest ten kompresor. Podobnie jak: "zapnij to na mix - i brzmi jak płyta". Możemy starać się lirycznie opisywać technologię - ale tak cczy inaczej wiecie już jak wspaniale to urządzenie brzmi - słyszeliście je na niezliczonej ilości hitowych płyt z ostatnich trzech dekad.
Buss Compressor z systemu Duende przynosi podwójne korzyści, w postaci spektakularnych efektów brzmieniowych i uniwersalnie dobranej charakterystyki kompresji. Będąc repliką kompresora zastosowanego na sumie w konsolecie SSL 4000 G - odnoszącej największe sukcesy konsolecie studyjnej - plugin dostarcza na platformie komputerowej jakości brzmienia, która pomogła wyprodukować setki najlepiej sprzedających się płyt.
X-Comp jest ekstremalnie uniwersalnym stereofonicznym kompresorem, który wyróżnia się spośród innych narzędzi do kontroli dynamiki doskonałymi rezultatami brzmieniowymi, zaawansowanymi możliwościami i przejrzystym interfejsem użytkownika. To najwyższej jakości narzędzie, o wyraźnie "analogowym" charakterze może być szeroko wykorzystywane, począwszy od subtelnej kontroli dynamiki dla celów masteringowych, aż do dramatycznych efektów typu "brick-wall" limiter, wydobywających z nagrania energię w sposób porównywalny ze słynnym "listem mic compressorem" stosowanym w konsoletach SSL.
Pomiędzy tymi dwoma, ekstremalnymi ustawieniami X-Comp jest w stanie odtworzyć charakterystykę wielu klasycznych i nowoczesnych kompresorów analogowych i cyfrowych. Technologia podwójnie symetrycznego "kolana" kompresji pozwala na precyzyjną kontrolę dynamiki przy jednoczesnym zachowaniu transjentów i "życia" w obrabianym materiale. Architektura X-Comp'a pozwala na zastosowanie zarówno kompresji w odniesieniu do sygnału sterującego side-chain, jak i wybranego pasma częstotliwości. Bardzo przydatną funkcją jest też możliwość podawania na wyjście zsumowanego sygnału czystego i obrobionego. Wbudowane w X-Comp narzędzia pomiarowe umożliwiają precyzyjną analizę i kontrolę sygnału przed i po kompresji.
X-EQ jest bardzo wysokiej klasy equalizerem o potężnych możliwościach, łączącym "otwarte", transparentne brzmienie z intuicyjnym interfejsem użytkownika. Unikalny design pozwala na zastosowanie X-EQ zarówno jako bardzo precyzyjnego narzędzia masteringowego, jak również na etapie produkcji nagrania przy obróbce poszczególnych śladów.
X-EQ jest 10-pasmowym, parametrycznym equalizerem w którym dla każdego pasma istnieje możliwość wyboru innego trybu pracy (brzmienia). Efektywnie pozwala to na osiągnięcie całkowicie różnych rezultatów przy zastosowaniu różnych typów korekcji. Pasma 1 i 10 pracują jako filtry górno i dolnoprzepustowe o pięciu możliwych topologiach, natomiast pasma 2 i 9 to wyspecjalizowane filtry półkowe z dobrocią regulowaną w zakresie aż do 10.3 i unikalnym przebiegiem krzywej korekcji, dającym w efekcie specyficzny charakter brzmieniowy.
Pozostałe 6 pasm tworzy parametryczny korektor z możliwością wyboru dla każdego z nich dziewięciu różnych typów krzywych. Wszystkie 10 pasm operuje w pełnym zakresie akustycznym 20Hz - 20kHz i oferuje wzmocnienie +/- 20dB. Dodatkowo 6 pasm wierzchołkowych umożliwia wybór sposobu przepływu sygnału pomiędzy trybem standardowym, szeregowym i równoległym - charakterystycznym dla korektora graficznego. Bogate wyposażenie X-EQ uzupełnia analizator widma FFT pracujący w czasie rzeczywistym, zlokalizowany po bloku equalizera, co umożliwia bezpośredni podgląd efektów pracy na wspólnym ekranie wraz z przebiegiem krzywej korekcji. Dwa przyciski A/B dają możliwość szybkiego porównania dwóch różnych ustawień dla tego samego źródła dźwięku. X-EQ doskonale integruje się też z programami DAW, pozwalając na pełną automatyzację wszystkich parametrów.
DRUMSTRIP - specjalizowany procesor do obróbki sygnałów perkusyjnych.
Osiągnięcie ekscytującego brzmienia tej jakże ważnej części nagrania jest niezwykle trudne, jednak przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi można znacznie poprawić sytuację. DRUMSTRIP jest odpowiedzią na suestie użytkowników Duende, i dzięki wyspecjalizowanym do granic możliwości algorytmom potrafi bardzo szybko przeistoczyć nie wyróżniające się niczym szczególnym (bądź nawet bardzo przeciętne) nagrania bębnów w ekscytujące. Na pokładzie zawiera rozbudowaną bramkę szumów dedykowaną do efektywnego obrabiania ścieżek perkusyjnych, enhancer poprawiający brzmienie niskich częstotliwości, exciter umożliwiający uzyskanie naturalnego, otwartego brzmienia "góry", oraz transient designer z funkcją "invert" kształtujący atak i wybrzmienie poszczególnych uderzeń perkusyjnych w sposób nieosiągalny dla jakichkolwiek procesorów dynamiki.
Dodatkowo do dyspozycji mamy legendarny "Listen Mic Compressor" o charakterystycznej, nie spotykanej nigdzie indziej kompresji, świetny w takich aplikacjach jak np. kompresja śladów overhead, wyciągająca specyficzną "przestrzeń" i dynamikę zestawu perkusyjnego. Warto wiedzieć, że słynne nagrania Phila Collinsa z niezwykłym brzmieniem bębnów produkowane były właśnie przy użyciu sprzętowej wersji tego kompresora.
Ponieważ każdy sygnał perkusyjny wymaga oddzielnego traktowania, kolejność poszczególnych modułów DRUMSTRIP można zmieniać, dopasowując procesor w pełni do aktualnych potrzeb realizatora. DRUMSTRIP zawiera na pokładzie również szereg precyzyjnych narzędzi pomiarowych: mierniki szczytowe i RMS poziomu wejściowego i wyjściowego, wskaźnik zakresu dynamiki obrabianego sygnału oraz ustawionego poziomu progowego (threshold) dla bramki szumów.