
MIDAS XL8 w Krakowie, czyli powtórka materiału

Dzięki zastosowaniu Systemu operacyjnego LINUX
całość działa stabilnie i bez zakłóceń.
Każde połączenie jest redundantne co w skrócie oznacza, że od momentu wpuszczenia sygnału w XL8 może ono być przetwarzane przez dwa niezależne połączenia hardware’u. Do przesyłu danych sterowania – Ethernet Control. Do przesyłu wszystkich danych audio została wykorzystana sieć AES50. Dzięki takiemu rozwiązaniu transmisja odbywa się przy możliwie minimalnych opóźnieniach. Aby uniknąć latencji, które powstają w wyniku obróbki poszczególnych danych audio każdy sygnał jest odpowiednio zarządzany tak by w końcu uzyskać pełną synchronizację próbkowania i zgodności sygnałów w sieci systemu XL8.
Diagnostyka systemu odbywa się w czasie rzeczywistym. Operator jest informowany o każdym problemie na bieżąco.
Postawmy więc pytanie: Czemu XL8 jest unikatowy wśród swoich cyfrowych konkurentów?
Latencja czyli opóźnienie
Zacznijmy od wspomnianej wcześniej latencji. Jak powszechnie wiadomo transmisja danych w sieci komputerowej niezależnie od prędkości jej działania łączy się z opóźnieniami. By dobrze zrozumieć jaki wpływ będzie miało to zjawisko MIDAS przeprowadził serię badań:
Przetestowaliśmy wpływ opóźnienia sygnałów audio w torach odsłuchu na zdolność muzyków do punktualnego grania – co jest szczególnie istotne dla systemu osobistych monitorów dousznych.
Zagadnienie to nie leży do końca w sferze nauk ścisłych, gdyż różni wykonawcy są indywidualnie (bardziej lub mniej) wrażliwi na wielkość występującego opóźnienia
następujące kryterium podziału:
- Latencja poniżej 3 ms nie jest generalnie odczuwalna
- Latencja około 5 ms jest odczuwalna ale często akceptowana przez muzyków
- Latencja o wartości 10 ms (ekwiwalent odległości około 304,8 cm) jest całkowicie nieakceptowana przez muzyków
Konsolety cyfrowe, które aktualnie znajdują się na rynku łączą sygnały, z których część jest przesunięta w fazie. Dzieje się tak ponieważ każdy sygnał wchodzący do cyfrowego stołu ma indywidualną ścieżkę przepływu. Sprawia to, że suma sygnałów wychodzących z konsolety ulega efektowi filtracji grzebieniowej. To męczące dla słuchu zjawisko jest wynikiem znoszenia się pewnych częstotliwości w wyniku braku wyrównania opóźnień.
XL8 kompensuje opóźnienia. Każdy sygnał wchodzący ma podawany odpowiedni znacznik czasowy. To gwarantuje że każdy z sygnałów sumowany jest w prawidłowy sposób czyli ze wspólnym opóźnieniem. Wyrównanie czasowe to jeden z głównych powodów dla którego cyfrowy system XL8 brzmi jak analogowa konsoleta.

Preampy MIDAS
Preampy mikrofonowe MIDAS’a posiadają najwyższy CMRR czyli największa rezerwę dynamiki przez obecnie oferowane konsolety cyfrowe i analogowe. Wzrost dynamiki o 20 dB nie powoduje zniekształcenia sygnału.
Korekcja MIDAS
Korekcja brzmienia czyli EQ Midasa opiera się na klasycznym układzie z XL4. W XL8 zastosowano wszystkie rodzaje filtrów czyli: Ostry/Łagodny, Klasyczny/Klasyczny, Głęboki/Jasny – to daje możliwość wyboru realizatorowi dźwięku. To rozwiązanie sprawia, że każdy operator systemu może skorzystać ze swojej ulubionej korekcji graficznej.
Dynamika MIDAS
Próby i powtarzane często testy odsłuchowe pozwoliły na zrozumienie i ugruntowanie wiedzy o stosowaniu procesorów dynamiki. MIDAS tworząc swoje rozwiązanie odwołał się do historii procesorów dynamiki i wybrał te najistotniejsze:
- Pierwszy lampowy kompresor (variable mu)
Łagodny i jasny z “charakterem” - Kompresor z układem opto-elektrycznym
Łatwy w użyciu o miękkim, naturalnym brzmieniu - Kompresor oparty na elementach FET
Twarde ale jasne brzmienie z “charakterem” - Kompresor typu Peak VCA
Kliniczny i surowy, brzmiący matowo - Kompresor typu RMS VCA
Dokładny i łatwy w użyciu, naturalnie brzmiący, choć również potrafi brzmieć matowo
Projektując procesory dynamiki skoncentrowano się na wymaganiach dotyczących możliwości łatwego ich stosowania oraz rodzaju prezentowanego przez nie stylu brzmienia w procesie programowej obróbki konkretnego materiału. Odwołując się do historycznych procesorów storzono 5 stylów:
- Corrective – wykładniczy, reagujący na wartości szczytowe sygnału
- Adaptive – reagujący na wartość RMS – „automat”
- Creative – Liniowy, reagujący na wartości szczytowe sygnału
- Vintage – Podwójny algorytm z podbarwieniem
- Shimmer – Podwójny algorytm z “modulacją”
Interfejs MIDAS
Tworząc interfejs XL8 postawiono na intuicyjność i łatwość obsługi. Stworzony przez ten sam zespół konstrukcyjny, który zaprojektował konsolety Midas’a cieszące się najwyższym uznaniem na świecie (XL4, Heritage 3000, Verona) pozostaje logiczną kontynuacją analogowych konsolet. W odróżnieniu od innych konsolet cyfrowych postawiono na szybkość reakcji w trakcie pracy LIVE. XL8 wygląda dokładnie jak każda konsoleta analogowa Midas. Każda z sekcji wejść, wyjść i miksowania jest zaprojektowana zgodnie z układem jaki dotychczas poznaliśmy w stołach MIDAS’a.
Podsumowując XL8 to system cyfrowy który obsługujemy jak konsoletę analogową. Możliwości adaptacyjne systemu sprawiają, że każdy realizator odnajdzie w nim swoje ulubione brzmienie. Przyjazny interfejs oraz intuicyjność obsługi powodują, że wszyscy, którzy mieli okazję obsługiwać analogowe konsole MIDAS’a już po kilku minutach oswoją XL8 i wykorzystają jego szeroki zakres możliwości.