25 lipca 2007
10:36
Info
AMBIT MUSIC ul. Przebendowskich 40
81-543 Gdynia
RME FIREFACE 400
Interfejs Fireface 800 firmy RME zrewolucjonizował świat interfejsów audio komunikujących się z komputerem za pomocą portu FireWire. Teraz przyszedł czas na kontynuację tej rewolucji: Fireface 400 to nie tylko "mniejszy brat" Fireface 800 - to nowe urządzenie zaprojektowane całkowicie od podstaw. Fireface 400 jest jedynym interfejsem w swojej klasie wyposażonym w funkcję aktywnej redukcji jittera, możliwość pracy w charakterze samodzielnego, nie połączonego z komputerem urządzenia, dającego dostęp do wszystkich funkcji kontrolnych bezpośrednio z poziomu panelu czołowego, dysponującym niezwykle elastycznym zestawem wejść i wyjść profesjonalnej jakości oraz niedoścignioną, 648-kanałową matrycą/routerem pracującym z częstotliwościami próbkowania równymi maks. 192 kHz.
Jak zawsze, urządzenie firmy RME dysponuje zaskakującą liczbą funkcji i możliwości, wśród których znajdziemy:
* 2 sterowane cyfrowo przedwzmacniacze mikrofonowe klasy high-end
* 2 symetryczne wejścia uniwersalne dla sygnałów liniowych i instrumentalnych
* technologię SteadyClock umożliwiającą maksymalną redukcję jittera i odświeżanie zegara
* możliwość pracy bez połączenia z komputerem i sterowania z pomocą obrotowego enkodera i wyświetlacza
* 54-poziomowy, sprzętowy miernik poziomów Peak/RMS
* pełną mobilność dzięki zasilaniu pobieranemu z szyny komputera
* oprogramowanie DIGICheck zawierające unikalny miernik RME i narzędzie analizy sygnałów
* TotalMix: 648-kanałowy mikser pracujący z 42-bitową rozdzielczością wewnętrzną
Bazujący na procesorze DSP mikser TotalMix pozwala na w pełni niezależne komutowanie i miksowanie sygnałów pochodzących z wszystkich 18 kanałów wejściowych i wyjściowych do wszystkich 18 wyjść fizycznych. Można ponadto stworzyć do 9 całkowicie niezależnych sub-miksów stereo, które dają bezkonkurencyjne możliwości monitoringu. Unikalne cechy miksera to: możliwość kopiowania i wklejania ustawień, grupowanie i przeprowadzanie operacji na suwakach podgrup na grupach oraz niespotykane okno Matrix. Parametry miksera można kontrolować z pomocą komunikatów MIDI nawet podczas pracy w charakterze samodzielnego urządzenia. Ponadto, wewnętrzny układ DSP oblicza poziomy RMS i Peak dla wszystkich 54 kanałów audio bez zbędnego zatrudniania procesora głównego komputera.
Listę możliwości urządzenia uzupełniają wejście i wyjście WordClock [BNC] oraz 2 wejścia i wyjścia MIDI mieszczące się na dodatkowym kablu [DIN, 5-pin], dzięki którym Fireface 400 staje się kompletnym systemem audio bardzo wysokiej jakości.
Fireface 400 świetnie sprawdzi się jako przenośne urządzenie typu "wszystko w jednym" dzięki szerokim możliwościom współpracy z najróżniejszymi typami zasilania. Dołączony zasilacz akceptuje napięcia zasilające z przedziału 100 - 240 V, przez co interfejs może pracować w dowolnym miejscu na świecie. Ponadto, dzięki przełącznikowi ulokowanemu na płycie tylnej, można zmusić interfejs do pracy z zasilaniem pobieranym bezpośrednio z portu FireWire. W celu uniknięcia potencjalnych problemów, zarówno układy zasilania, jak i układy zabezpieczające współpracujące z portem FireWire zostały specjalnie zaprojektowane i przeszły długotrwałe testy.
Wejścia i wyjścia analogowe
8 wejść i wyjść [symetrycznych, wyjście 7/8 niesymetryczne] z programowo sterowanymi przełącznikami poziomów referencyjnych [-10 dBV, +4 dBu, Lo/HiGain], które w domenie analogowej zostały zrealizowane na elementach dyskretnych gwarantują najwyższą dynamikę i bezkompromisową jakość. Na płycie czołowej Fireface 400 ulokowano 2 symetryczne wejścia mikrofonowe z poziomem wejściowym sterowanym cyfrowo i indywidualnie załączanym zasilaniem Phantom +48V, wykonane na złączach Combo [XLR/TRS] firmy Neutrik. Wejścia te mogą być również wykorzystywane jako dodatkowe wejścia liniowe. Wbudowane przedwzmacniacze dysponują maksymalnym wzmocnieniem równym 65 dB regulowanym w zakresie 55 dB ze skokiem równym 1 dB. Wybitne parametry szumowe uzyskiwane przy małych wartościach wzmocnienia oraz ekstremalnie mały poziom zniekształceń harmonicznych pozwala przedwzmacniaczom z powodzeniem konkurować z profesjonalnymi przedwzmacniaczami studyjnymi, których cena wielokrotnie przekracza cenę całego interfejsu Fireface 400. Co ważne, ustawienia wszystkich poziomów są w 100% powtarzalne i mogą być w niezwykle wygodny sposób sterowane programowo.
Wejścia 3 i 4 to niezwykle elastyczne, symetryczne wejścia uniwersalne. Po pierwsze, funkcjonują one w identyczny sposób jak wejścia 5 - 8 znajdujące się na płycie tylnej i mogą być skonfigurowane do współpracy z sygnałami o standardowych poziomach studyjnych [+4 dBu, LoGain]. Ponadto impedancja wejściowa może być przełączana pomiędzy 10 kOhm [dla sygnałów o poziomie liniowym] a 470 kOhm [sygnały instrumentalne]. Dodatkowo istnieje możliwość wzmocnienia sygnałów trafiających do tych wejść o maks. 18 dB w krokach równych 0,5 dB. Nie ma zatem sygnału, dla którego nie dałoby się perfekcyjnie skonfigurować tych wejść.
Wejścia 5 - 8 ulokowane na płycie tylnej pracują z poziomami -10 dBV, +4 dBu i LoGain, które można wybrać w oknie ustawień. Pełne wysterowanie w dziedzinie cyfrowej uzyskuje się odpowiednio dla sygnałów o poziomach: +2 dBV, +13 dBu i +19 dBu. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku symetrycznych wyjść analogowych 1 - 6 znajdujących się na płycie tylnej. Wyjście słuchawkowe, przypisane do kanałów 7/8 oferuje wysoki poziom głośności podczas współpracy ze słuchawkami niskoimpedancyjnymi. Ponadto wszystkie wyjścia mogą pracować jako wyjścia monitorowe z wykorzystaniem funkcji ASIO Direct Monitoring.
Wejścia i wyjścia cyfrowe
Optyczne wejścia i wyjścia ADAT pozwalają na podłączenie dodatkowych procesorów efektów, mikserów lub zewnętrznych przetworników. Wszystkie kanały ADAT są dostępne jednocześnie razem z kanałami analogowymi, dzięki czemu - wykorzystując dodatkowy konwerter ADI-8 DS lub przedwzmacniacz OctaMic D - zyskujemy dostęp do 16 analogowych kanałów wejściowych i wyjściowych [12 przy częstotliwości próbkowania 96 kHz]. Koaksjalne złącze S/PDIF, które jest w pełni kompatybilne również z formatem AES/EBU [podobnie, jak w innych urządzeniach RME] może pracować z częstotliwościami próbkowania do 192 kHz. Oznacza to, że przy tej częstotliwości próbkowania użytkownik ma bezpośredni dostęp do 8 analogowych i dwóch cyfrowych wejść i wyjść audio. Sygnał w formacie S/PDIF jest również dostępny na wejściu i wyjściu optycznym i - co jest ewenementem w skali światowej - można tu również pracować z częstotliwością próbkowania równą 192 kHz.
Cechy
Dzięki wewnętrznej pamięci Flash wszystkie ustawienia, w tym ustawienia miksera TotalMix są wczytywane w momencie uruchamiania interfejsu. Fireface 400 może zatem być konfigurowany i używany jako samodzielne urządzenie nie podłączone do komputera. W tym wypadku może m.in. pracować jako: submikser, przetwornik A/D i D/A, mikser słuchawkowy, konwerter formatów, przedwzmacniacz instrumentalny lub mikrofonowy, mikser monitorowy i wiele innych.
Interfejs Fireface 400 został wyposażony w unikalną technologię SteadyClock przeznaczoną do sprawowania kontroli nad zegarem i synchronizacją. Dzięki niej urządzenie może służyć jako źródło referencyjnego sygnału zegarowego dla całego studia. Technologia SteadyClock odświeża sygnały zegarowe, usuwa jitter oraz dba o optymalną jakość konwersji gwarantując wyśmienitą jakość dźwięku całkowicie niezależną od jakości zegara referencyjnego.
SteadyClock pozwala ponadto na swobodną kontrolę częstotliwości próbkowania. W ustawieniach zawarto możliwość bezpośredniego wyboru najczęściej wykorzystywanych częstotliwości próbkowania w świecie audio i wideo. Dodatkowo, z pomocą dwóch suwaków można płynnie zmieniać częstotliwość próbkowania w czasie rzeczywistym w zakresie +/-4% i +/-0,4%.
Fireface 400 korzysta z własnej technologii FireWire firmy RME, która została zoptymalizowana pod kątem zastosowań audio [RME jest firmą, która nie korzysta z obcych rozwiązań w zakresie transmisji sygnałów audio przez złącze FireWire]. Pożądane minimum zapasu mocy, specjalne adaptacje sprzętowe wykonane pod kątem sygnałów audio oraz nowa koncepcja bufora niskiej latencji pozwalają uzyskać niezwykłą wydajność i kompatybilność niespotykaną dotąd w urządzeniach FireWire. Do najważniejszych cech należy zaliczyć zmianę opóźnień w mniej wymagających operacjach, możliwość zmniejszenia opóźnień aż do 1 ms oraz natychmiastową reakcję na zmiany częstotliwości próbkowania. Co ważne, interfejs nie jest urządzeniem zamkniętym, dzięki czemu poprzez update pamięci Flash możliwe jest dodawanie kolejnych modyfikacji, optymalizacji i nowych funkcji.
Fireface 400 dysponuje również drugim portem FireWire pozwalającym na pracę w charakterze huba. Dzięki temu do jednego portu FireWire można podłączyć kilka urządzeń pracujących równolegle. Znany i ceniony interfejs Fireface 800 pracuje na tych samych sterownikach dając dostęp do własnych ustawień miksera.
Jak zawsze, urządzenie firmy RME dysponuje zaskakującą liczbą funkcji i możliwości, wśród których znajdziemy:
* 2 sterowane cyfrowo przedwzmacniacze mikrofonowe klasy high-end
* 2 symetryczne wejścia uniwersalne dla sygnałów liniowych i instrumentalnych
* technologię SteadyClock umożliwiającą maksymalną redukcję jittera i odświeżanie zegara
* możliwość pracy bez połączenia z komputerem i sterowania z pomocą obrotowego enkodera i wyświetlacza
* 54-poziomowy, sprzętowy miernik poziomów Peak/RMS
* pełną mobilność dzięki zasilaniu pobieranemu z szyny komputera
* oprogramowanie DIGICheck zawierające unikalny miernik RME i narzędzie analizy sygnałów
* TotalMix: 648-kanałowy mikser pracujący z 42-bitową rozdzielczością wewnętrzną
Bazujący na procesorze DSP mikser TotalMix pozwala na w pełni niezależne komutowanie i miksowanie sygnałów pochodzących z wszystkich 18 kanałów wejściowych i wyjściowych do wszystkich 18 wyjść fizycznych. Można ponadto stworzyć do 9 całkowicie niezależnych sub-miksów stereo, które dają bezkonkurencyjne możliwości monitoringu. Unikalne cechy miksera to: możliwość kopiowania i wklejania ustawień, grupowanie i przeprowadzanie operacji na suwakach podgrup na grupach oraz niespotykane okno Matrix. Parametry miksera można kontrolować z pomocą komunikatów MIDI nawet podczas pracy w charakterze samodzielnego urządzenia. Ponadto, wewnętrzny układ DSP oblicza poziomy RMS i Peak dla wszystkich 54 kanałów audio bez zbędnego zatrudniania procesora głównego komputera.
Listę możliwości urządzenia uzupełniają wejście i wyjście WordClock [BNC] oraz 2 wejścia i wyjścia MIDI mieszczące się na dodatkowym kablu [DIN, 5-pin], dzięki którym Fireface 400 staje się kompletnym systemem audio bardzo wysokiej jakości.
Fireface 400 świetnie sprawdzi się jako przenośne urządzenie typu "wszystko w jednym" dzięki szerokim możliwościom współpracy z najróżniejszymi typami zasilania. Dołączony zasilacz akceptuje napięcia zasilające z przedziału 100 - 240 V, przez co interfejs może pracować w dowolnym miejscu na świecie. Ponadto, dzięki przełącznikowi ulokowanemu na płycie tylnej, można zmusić interfejs do pracy z zasilaniem pobieranym bezpośrednio z portu FireWire. W celu uniknięcia potencjalnych problemów, zarówno układy zasilania, jak i układy zabezpieczające współpracujące z portem FireWire zostały specjalnie zaprojektowane i przeszły długotrwałe testy.
Wejścia i wyjścia analogowe
8 wejść i wyjść [symetrycznych, wyjście 7/8 niesymetryczne] z programowo sterowanymi przełącznikami poziomów referencyjnych [-10 dBV, +4 dBu, Lo/HiGain], które w domenie analogowej zostały zrealizowane na elementach dyskretnych gwarantują najwyższą dynamikę i bezkompromisową jakość. Na płycie czołowej Fireface 400 ulokowano 2 symetryczne wejścia mikrofonowe z poziomem wejściowym sterowanym cyfrowo i indywidualnie załączanym zasilaniem Phantom +48V, wykonane na złączach Combo [XLR/TRS] firmy Neutrik. Wejścia te mogą być również wykorzystywane jako dodatkowe wejścia liniowe. Wbudowane przedwzmacniacze dysponują maksymalnym wzmocnieniem równym 65 dB regulowanym w zakresie 55 dB ze skokiem równym 1 dB. Wybitne parametry szumowe uzyskiwane przy małych wartościach wzmocnienia oraz ekstremalnie mały poziom zniekształceń harmonicznych pozwala przedwzmacniaczom z powodzeniem konkurować z profesjonalnymi przedwzmacniaczami studyjnymi, których cena wielokrotnie przekracza cenę całego interfejsu Fireface 400. Co ważne, ustawienia wszystkich poziomów są w 100% powtarzalne i mogą być w niezwykle wygodny sposób sterowane programowo.
Wejścia 3 i 4 to niezwykle elastyczne, symetryczne wejścia uniwersalne. Po pierwsze, funkcjonują one w identyczny sposób jak wejścia 5 - 8 znajdujące się na płycie tylnej i mogą być skonfigurowane do współpracy z sygnałami o standardowych poziomach studyjnych [+4 dBu, LoGain]. Ponadto impedancja wejściowa może być przełączana pomiędzy 10 kOhm [dla sygnałów o poziomie liniowym] a 470 kOhm [sygnały instrumentalne]. Dodatkowo istnieje możliwość wzmocnienia sygnałów trafiających do tych wejść o maks. 18 dB w krokach równych 0,5 dB. Nie ma zatem sygnału, dla którego nie dałoby się perfekcyjnie skonfigurować tych wejść.
Wejścia 5 - 8 ulokowane na płycie tylnej pracują z poziomami -10 dBV, +4 dBu i LoGain, które można wybrać w oknie ustawień. Pełne wysterowanie w dziedzinie cyfrowej uzyskuje się odpowiednio dla sygnałów o poziomach: +2 dBV, +13 dBu i +19 dBu. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku symetrycznych wyjść analogowych 1 - 6 znajdujących się na płycie tylnej. Wyjście słuchawkowe, przypisane do kanałów 7/8 oferuje wysoki poziom głośności podczas współpracy ze słuchawkami niskoimpedancyjnymi. Ponadto wszystkie wyjścia mogą pracować jako wyjścia monitorowe z wykorzystaniem funkcji ASIO Direct Monitoring.
Wejścia i wyjścia cyfrowe
Optyczne wejścia i wyjścia ADAT pozwalają na podłączenie dodatkowych procesorów efektów, mikserów lub zewnętrznych przetworników. Wszystkie kanały ADAT są dostępne jednocześnie razem z kanałami analogowymi, dzięki czemu - wykorzystując dodatkowy konwerter ADI-8 DS lub przedwzmacniacz OctaMic D - zyskujemy dostęp do 16 analogowych kanałów wejściowych i wyjściowych [12 przy częstotliwości próbkowania 96 kHz]. Koaksjalne złącze S/PDIF, które jest w pełni kompatybilne również z formatem AES/EBU [podobnie, jak w innych urządzeniach RME] może pracować z częstotliwościami próbkowania do 192 kHz. Oznacza to, że przy tej częstotliwości próbkowania użytkownik ma bezpośredni dostęp do 8 analogowych i dwóch cyfrowych wejść i wyjść audio. Sygnał w formacie S/PDIF jest również dostępny na wejściu i wyjściu optycznym i - co jest ewenementem w skali światowej - można tu również pracować z częstotliwością próbkowania równą 192 kHz.
Cechy
Dzięki wewnętrznej pamięci Flash wszystkie ustawienia, w tym ustawienia miksera TotalMix są wczytywane w momencie uruchamiania interfejsu. Fireface 400 może zatem być konfigurowany i używany jako samodzielne urządzenie nie podłączone do komputera. W tym wypadku może m.in. pracować jako: submikser, przetwornik A/D i D/A, mikser słuchawkowy, konwerter formatów, przedwzmacniacz instrumentalny lub mikrofonowy, mikser monitorowy i wiele innych.
Interfejs Fireface 400 został wyposażony w unikalną technologię SteadyClock przeznaczoną do sprawowania kontroli nad zegarem i synchronizacją. Dzięki niej urządzenie może służyć jako źródło referencyjnego sygnału zegarowego dla całego studia. Technologia SteadyClock odświeża sygnały zegarowe, usuwa jitter oraz dba o optymalną jakość konwersji gwarantując wyśmienitą jakość dźwięku całkowicie niezależną od jakości zegara referencyjnego.
SteadyClock pozwala ponadto na swobodną kontrolę częstotliwości próbkowania. W ustawieniach zawarto możliwość bezpośredniego wyboru najczęściej wykorzystywanych częstotliwości próbkowania w świecie audio i wideo. Dodatkowo, z pomocą dwóch suwaków można płynnie zmieniać częstotliwość próbkowania w czasie rzeczywistym w zakresie +/-4% i +/-0,4%.
Fireface 400 korzysta z własnej technologii FireWire firmy RME, która została zoptymalizowana pod kątem zastosowań audio [RME jest firmą, która nie korzysta z obcych rozwiązań w zakresie transmisji sygnałów audio przez złącze FireWire]. Pożądane minimum zapasu mocy, specjalne adaptacje sprzętowe wykonane pod kątem sygnałów audio oraz nowa koncepcja bufora niskiej latencji pozwalają uzyskać niezwykłą wydajność i kompatybilność niespotykaną dotąd w urządzeniach FireWire. Do najważniejszych cech należy zaliczyć zmianę opóźnień w mniej wymagających operacjach, możliwość zmniejszenia opóźnień aż do 1 ms oraz natychmiastową reakcję na zmiany częstotliwości próbkowania. Co ważne, interfejs nie jest urządzeniem zamkniętym, dzięki czemu poprzez update pamięci Flash możliwe jest dodawanie kolejnych modyfikacji, optymalizacji i nowych funkcji.
Fireface 400 dysponuje również drugim portem FireWire pozwalającym na pracę w charakterze huba. Dzięki temu do jednego portu FireWire można podłączyć kilka urządzeń pracujących równolegle. Znany i ceniony interfejs Fireface 800 pracuje na tych samych sterownikach dając dostęp do własnych ustawień miksera.
Gdzie kupić?
RME Audio
www.rme-audio.com
Dystrybucja w Polsce:
Sklepy muzyczne > RME Audio rozwiń listę sklepów
reklama
Może Cię zaciekawić: