Test interfejsu audio Saffire Pro 40

Autor: Iwo Olszewski • 27 maja 2009
Focusrite Saffire Pro 402.200 zł
27 maja 2009 12:24
Iwo Olszewski Studio Panic Room Dostarczył AUDIOTECH AUDIOTECH tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl
  • Dobrze brzmiące preampy i konwertery
  • Stabilnie działające sterowniki
  • Elastyczność konfiguracji poprzez MixControl
  • Eleganckie pudełko (chyba Focusrite zatrudniło grafika operującego czymś więcej niż czerń i biel. ;)
  • Brak możliwości pracy w trybie stand alone (bez podłączenia do komputera)
  • Niezbyt solidnie zamocowane gniazda wejściowe na przednim panelu.
  • Maksymalny gain wejść mikrofonowych 55dB; niby standard wśród urządzeń tej klasy, lecz to jednak ciut za mało np. dla mikrofonów wstęgowych przy nagraniach cichych źródeł dźwięku.

Focusrite Saffire Pro 40 jest interfejsem audio podłączanym do komputera przez złącze FireWire. Obudowa typu rack o wysokości 1U zawiera 8 analogowych wejść typu combo (mikrofon / linia, XLR / Jack zbalansowany lub mono). Każde z nich ma własny potencjometr czułości oraz diodowy miernik poziomu sygnału.

Zasilanie Fantom załączane jest wspólnie dla wejść 1-4 i 5-8. Wejścia nr 1 i 2 umieszczone są z przodu obudowy i posiadają dodatkowo przycisk włączający tłumik PAD, oraz przełącznik dostosowujący wejście do bezpośredniego wpinania instrumentów.

Tylni panel zawiera także 10 wyjść analogowych na gniazdach typu Jack (zbalansowanych lub nie). Wejście i wyjście cyfrowe S/PDIF na złączach cinch. Wejście i wyjście ADAT na konektorach typu Toslink, a także złącza MIDI oraz oczywiście FireWire. Listę otworów w obudowie zamykają 2 niezależne gniazda słuchawkowe umieszczone na przednim panelu.

 

 

Po obejrzeniu urządzenia ze wszystkich stron i znudzeniu się widokiem leżącego bezczynnie blaszanego pudełka stwierdziłem, że nadszedł czas by podłączyć parę kabli i przetestować je w praktyce. Zwłaszcza, że posiadam w mobilnym zestawie nagraniowym parę urządzeń, które są albo przodkami Saffire 40, albo jego konkurencją z tego samego ojca, ale innej matki. A mówiąc jaśniej - do bezpośrednich porównań preampów użyłem Focusrite TwinTrak Pro i Presonus Digimax FS. Po chwili namysłu do listy dodałem też preamp z Digi 002, oraz Mindprint DTC - świetnie brzmiący czysty preamp jako punkt odniesienia.

 

Instalacja

Wszystkie preampy zostały wpięte w konwerter A/D Apogee Digital i… wtedy pojawił się pierwszy problem. Saffire 40 zupełnie nie miał ochoty wzmacniać sygnału mikrofonowego. Uparcie milczał i nawet nie błyskał diodami. Z początku myślałem, że może uszkodzone są wejścia przedniego panelu - gdyż są one dość cherlawo zamontowane i po wetknięciu kabla latały góra-dół, ale tylne wejścia również nie reagowały pomimo coraz grubszych słów zaczynających wypadać mi z ust. Chcąc nie chcąc musiałem zerknąć do instrukcji. Okazało się, że Saffire 40 NIE DZIAŁA w trybie Stand alone. Musi wpierw zostać podpięty przez FireWire do komputera z zainstalowanymi sterownikami. Także, jeżeli szukaliście 8 kanałowego preampu z ADAT’em do np. zwiększenia ilości wejść konsolety cyfrowej - to niestety musicie szukać gdzie indziej.

Instalacja przebiegła bezproblemowo i po 2 minutach preampy ożyły. Można zacząć test. Po dokonaniu nagrań z wyjść analogowych zdecydowałem się na przetestowanie wbudowanych w urządzenie konwerterów A/D i dokonałem nagrań z wyjść ADAT. Chwila na wyrównanie poziomów poszczególnych track’ów i możemy zacząć odsłuch. Preampy Saffire 40 brzmią dobrze. W tym segmencie rynku - nie znajdziemy urządzeń powalających brzmieniem na kolana, bo nie taki jest docelowy odbiorca. Poza tym, aby zostać szczęśliwym posiadaczem takich brzmieniowych rarytasów - z reguły trzeba nauczyć się żyć z jedną nerką i żywić zupkami chińskimi.

Ale ogólnie brzmienie produkowane przez Saffire 40 jest jak najbardziej poprawne. Preamp brzmi prawie identycznie do tego z Focusrite TwinTrak Pro, lecz ma przyjemniejszą, mniej gryzącą uszy „górkę”. Preampy z Digi002 były zauważalnie gorsze, no a Mindprint DTC był daleko z przodu, (ale pamiętajmy, że jest to urządzenie nieporównywalnie droższe)

 

 

W praktyce

Pora na nagrania z wyjść cyfrowych. Konwertery A/D w Saffire 40 są zbudowane w oparciu o technologię JetPLL - mającą redukować „Jitter”. Dokładnie to samo rozwiązanie znajduje się w Presonus Digimax FS, więc bitwa zapowiadała się wyrównanie… i taka była… Konwertery A/D w obu urządzeniach grają bardzo dobrze a różnica brzmieniowa w przypadku, gdy do nagrań używany był konwerter Apogee Digital była subtelna i identyczna dla obu urządzeń. (Oba zabrzmiały pełniej przez konwerter Apogee)

 

Trochę o sofcie

Pora na kilka słów o programowym panelu sterowania MixControl. Z początku przeraził mnie swym rozbudowaniem, ale po kilku minutach okazał się być genialnym rozwiązaniem. Można w nim stworzyć do 16 mixów z dowolnych wejść i wyjść urządzenia i wysłać je na jakiekolwiek wyjście. Do tego wszelkie ustawienia można zapisać jako preset. W końcu możemy zapomnieć o świeceniu latarką w głąb racka i przepinaniu kabli!!! Chcesz mieć pierwszy kanał mikrofonu na wyjściu nr 5 oraz ADAT nr 7 - proszę bardzo, dwa kliknięcia i sprawa załatwiona. Druga rzecz to kontroler monitorów odsłuchowych - możemy podpiąć kilka par głośników pod różne wyjścia, odpowiednio skonfigurować MixControl i bez dodatkowych dedykowanych kontrolerów przełączać między różnymi zestawami odsłuchowymi.

 

 

Podsumowanie

Podsumowując Focusrite Saffire Pro 40 - jest produktem udanym i zasługującym na uwagę. Brzmi dobrze, działa stabilnie, zapewnia niesamowitą elastyczność w konfigurowaniu systemu nagraniowego i nie kosztuje tak wiele. Tak naprawdę samo to jedno urządzenie wystarczy do uruchomienia mini studia domowego czy projektowego, bo przy odpowiedniej konfiguracji łączy w sobie kontroler monitorów, 8 kanałowy preamp mikrofonowy i 2 kanałowy wzmacniacz słuchawkowy. Do tego możliwość rozbudowy poprzez złącza cyfrowe - naprawdę można już coś na tym podziałać.

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

AUDIOTECH

tel.: +48 (22) 648 29 35
tel.: +48 (22) 258 20 07
adres:
ul. Łagiewnicka 20 02-860 Warszawa

Sklepy muzyczne > Focusrite rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz