Test: Bettermaker Stereo Passive Equalizer

Idealny do hybrydowej pracy w studiu. Czysty i precyzyjny korektor z obsługą w DAW Autor: Rafal Kossakowski • 4 października 2022
Bettermaker Stereo Passive Equalizer11.000 zł
4 października 2022 10:00
Rafal Kossakowski Kosa Buena Studio

[img:9:R]Czy może być coś lepszego niż urządzenie wzorowane na klasycznym Pultecu, sterowane cyfrowo z pozycji naszego DAW? Firma Bettermaker znana jest z produktów najwyższej klasy, bezkompromisowej jakości, cyfrowego sterowania analogowymi procesorami oraz szybkiego wsparcia technicznego dla użytkowników ich sprzętu. 

Wszyscy jesteśmy fanami używania analogowych potencjometrów, ale w dzisiejszych czasach równie ważna jest szybkość i efektywność pracy. Nowy equalizer od Bettermaker'a Stereo Passive Equalizer (SPE) wyróżnia się na tle innych urządzeń przede wszystkim intuicyjnym sterowaniem każdym parametrem urządzenia z pozycji wtyczki w naszym DAW. W naszym teście, przeprowadzonym w Kosa Buena Studio, dowiesz się jak pracować z SPE i posłuchasz brzmienia z sesji nagraniowej z użyciem equalizera. Zapraszamy!   

Video Bettermaker Stereo Passive Equalizer

 

Spis treści:

Wygoda pracy w studiu - praca hybrydowa

Pozwala to szybko przełączać się pomiędzy sesjami, dokonywać poprawek w mixach, bądź szczególnie w przypadku masteringu możemy automatyzować ustawienia urządzenia dla każdego utworu z osobna w sesji w przypadku masteringu całego wydawnictwa. Nie musimy już pamiętać o zapisaniu na kartce ustawień urządzenia dla każdej sesji w jakiej go użyliśmy, ani pamiętać żeby je ręcznie przestawić. Wystarczy otworzyć sesję z zapisaną wtyczką, a urządzenie samo odtworzy te ustawienia – jesteśmy od razu gotowi do pracy!

 

[img:4]

 

Jakość wykonania / podstawowe manipulatory

SPE oferuje w 100% analogową ścieżkę sygnału, z cyfrowym sterowaniem z pozycji wtyczki. Urządzenie jest niezmiernie czyste i precyzyjne, posiada duży headroom oraz skokowe potencjometry - 101 kroków (Lo Boost, Lo Cut, Hi Boost, Bandwidth) i 34 kroki (Hi Cut). Największym atutem urządzenia oprócz bezkompromisowej czystości i jakości dźwięku jest total recall, z którego słynie firma Bettermaker. Dzięki temu możemy pracować znacznie szybciej i efektywniej nie myśląc o zmianie ustawień urządzenia kiedy przełączamy się między sesjami.

Urządzenie wykonane jest bardzo solidnie i trwale, płyta czołowa ma przyjemną fakturę oraz nie wydaje się łatwa do zarysowania. Potencjometry są przyjemne w użytkowaniu, pracują płynnie, analogicznie jest w przypadku przycisków.

 

[img:2]

 

Sama konstrukcja płyty czołowej nie jest chyba zaskoczeniem dla nikogo kto zna klasyczną konstrukcję klasycznego eq typu Pultec. Od lewej mamy potencjometr służący do podbicia niskiej częstotliwości oraz obok drugi potencjometr służący do wycięcia tej częstotliwości. Poniżej możemy wybrać niską częstotliwość którą będziemy wycinać/dodawać – 20, 30, 60 lub 100 Hz, co ważne jednak urządzenie słynie z tego że możemy na raz podbić i wyciąć tą samą częstotliwość – skutkuje to charakterystycznym dla tego urządzenia kształtem filtra. W środkowej sekcji możemy wybrać dobroć filtra dla wysokich częstotliwości.

 

[img:3]

 

W sekcji po prawej stronie urządzenia znajdziemy analogicznie dwa potencjometry – wycięcie oraz dodanie wysokich częstotliwości. Poniżej znajdują się przyciski pozwalające wybrać pomiędzy: 3, 4, 5, 6, 8, 1012, 16, 20, 28 kHz dla podbicia wysokich tonów. Oraz osobne dla podcięcia wysokich tonów, tutaj wybrać możemy pomiędzy 5, 10 i 20kHz. W prawym dolnym rogu mamy przycisk „gain”, po kliknięciu którego potencjometr powyżej pozwala wysterować urządzenie na wyjściu. Przytrzymując dłużej ten sam przycisk urządzenie resetuje się do ustawień wyjściowych.

 

[img:5]

 

Wtyczka Bettermaker Stereo Passive Equalizer do DAW

Urządzenie komunikuje się z DAWem za pomocą połączenia USB. Wtyczka wiernie odwzorowuje płytę czołową - z identycznym usytuowaniem potencjometrów oraz przycisków. Dodatkowo zawiera cyfrowy filtr górnoprzepustowy (24dB/oktawę), a także potencjometr wysterowania urządzenia (głośności wyjściowej po processingu), który na urządzeniu można wywołać po naciśnięciu przycisku.

 

[img:6]

 

Wtyczka pozwala na zapisanie ustawień w formie snapshotów (maksymalnie 32), które możemy dowolnie przełączać ręcznie, bądź za pomocą automatyki. Jest to szczególnie przydatne podczas masteringu, gdyż możemy zautomatyzować osobne ustawienia urządzenia dla każdego utworu w sesji.

 

[img:7]

 

Po kliknięciu w „B” (znajdujące się w lewym górnym rogu interfejsu wtyczki) mamy dostęp do dodatkowych ustawień, takich jak: ustawienia snapshotów (możemy ustalić jakie parametry będą zapisywane), przywrócenie ustawień z urządzenia (możemy przywołać ostatnie użyte ustawienia na urządzeniu, przydatne np. w przypadku braku prądu), możemy wybrać wielkość interfejsu wtyczki oraz uruchomić wbudowany analizator spektrum (FFT), jak również dostosować jego ustawienia.

 

[img:8]

 

[img:1]

Podsumowanie

SPE to niezmiernie czysty i precyzyjny korektor – nie wprowadza żadnych słyszalnych zmian w przechodzącym sygnale na neutralnych ustawieniach. Korektor ten wykorzystywałem podczas nagrań, mixu, a w szczególności podczas moich prac masteringowych. Urządzenie nie należy do kategorii urządzeń powodujących saturację, bądź znacząco wpływających na sygnał. SPE nie posiada lamp, tak jak w przypadku klasycznych pulteców, stąd bardzo czyste brzmienie. W szczególności wygodne jest sterowanie wtyczką, co bardzo przyspieszyło mój workflow – zwłaszcza możliwość szybkiego przełączania się pomiędzy sesjami, czy przełączanie snapshotów za pomocą automatyki. I to wszystko w domenie analogowej!

 

[img:10:L]

 

Współautor testu:
Jakub Wielgus (asystent Kosa Buena Studio) 

 

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Maks. poziom wejściowy: +24dBu (symetryczny z 48Ω impedancji wejściowej)
  • Maks. poziom wyjściowy: +27dBu (symetryczny z 50Ω + 50Ω impedancji wyjściowej)
  • Nominalny poziom audio: +4dBu
  • Odpowiedź częstotliwościowa: 7Hz - 30kHz (-0.5dB, ISO-R40 sweep)
  • Zakres częstotliwości: +/- 0.2dB (20Hz - 20kHz, ISO-R40 sweep)
  • Zakres dynamiki: 101dB (20kHz bandwidth, +24dBu)
  • THD+N ratio: 0.009% (20kHz bandwidth, +4dB, 1kHz)
  • THD ratio: 0.0025% (+4dBu, 1kHz)
  • CMRR: >70dB (20Hz-20kHz, IEC 60268-3)
  • Crosstalk: >88dB (20Hz - 20kHz, +18dBu, z kanału do kanału)
  • Maks. podbicie niskich częstotliwości 16dB (ustawione na 100Hz)
  • Maks. obcięcie dolnych częstotliwości: 16dB
  • Maks. podbicie górnych częstotliwości: 18dB (wszystkie częstotliwości)
  • Częstotliwości możliwe do podbicia w dole pasma: 20, 30, 60, 100Hz
  • Częstotliwości możliwe do podbicia w górze pasma: 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 16, 20, 28kHz
  • Częstotliwości możliwe do obcięcia w górze pasma: 5, 10, 20kHz
  • Kontrola rozdzielczości: 101 kroków (Lo Boost, Lo Cut, Hi Boost, Bandwidth) & 34 kroki (Hi Cut)
  • Wyjściowy poziom wzmocnienia: +/- 8dB (rozdzielczość 0.1dB)
  • Obudowa: rack, typ 2U
  • Głębokość: 140mm
  • Zużycie prądu: 15W (2W w trybie standby), zasilacz 100-240VAC w zestawie

 

Zobacz także:

Wywiad z Markiem Walaszkiem - twórcą Bettermaker SPE

Gdzie kupić?

Bettermaker www.bettermaker.com

Dystrybucja w Polsce:

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz