Test: Midas 502

Twoje pierwsze 500 Autor: Daniel Bigaj • 6 maja 2021
MIDAS 502850 zł
6 maja 2021 12:00
Daniel Bigaj Dostarczył SoundTrade SoundTrade tel: +48 22 632 02 85 www.soundtrade.pl

[img:7:R]Firma Midas to tzw. "klasyk gatunku" i zarazem synonim jakości. Zapewne większość realizatorów dźwięku, zarówno zawodowych jak i początkujących, spotkała na swojej drodze sprzęt tego producenta. Legendarne stoły mikserskie, preampy czy procesory dynamiki i efektów to olbrzymi wkład producenta w światowy rynek muzyczny i sukces wielu gwiazd estrady. Biorąc to wszystko pod uwagę wielu sądzi, że urządzenia firmy Midas kosztują krocie. Sprawdzimy to przyglądając się bliżej urządzeniom, które dotarły do naszego studia – Midas Legend L6 i przedwzmacniaczowi mikrofonowemu 502.

Wiadomo nie od dziś, że ceny przedwzmacniaczy mikrofonowych mogą zwalać z nóg (np. Midas 501 to grubo ponad 10 000 USD). Ale jeśli zaczynasz swoją przygodę z pięćsetkami, to Midas Legend i cała jego seria 500 (Parametric Eq 512, Compressor/ Limiter 522 i Microphone Preamplifier 502) wcale nie wychodzi drogo, a brzmi naprawdę fajnie. Ale zacznijmy od początku.

 

[img:1]

 

Kilka słów w stylu „unpacking”. 

Otwierając przesyłkę już wiem, że nie jest to byle co. Przede wszystkim sam 502 jest zapakowany tak, jakbyśmy mieli do czynienia z ekskluzywnym przedmiotem, a nie z preampem za kilkaset złotych. Otóż po otwarciu tekturowego pudełka, w środku znajdujemy dobrze zabezpieczone pudełko drewniane. Ładne. Wewnątrz omawiany moduł 502 oraz instrukcja obsługi. Przyznam, że pomysł fajny i robi wrażenie, choć przeszło mi też przez myśl, że w dobie dbania o środowisko może jednak to drewniane pudełko to mały przerost formy nad treścią? W końcu po zakupieniu jakiejś liczby tych modułów mamy np. 24 takie pudełka, z którymi w sumie nie wiadomo co zrobić. Można oczywiście trzymać w nich jakieś zupełnie inne rzeczy. Z drugiej strony, tona styropianu, który i tak trzeba od razu wyrzucić (oczywiście segregujemy odpady), jest chyba gorszym rozwiązaniem. Ok, nie będziemy się tutaj bardzo w to zagłębiać, zostawiam to producentowi oraz naszym indywidualnym preferencjom.

Zajmijmy się naszym urządzeniem. Wyciągam zasilacz Midas Legend, który jest też rackiem na moduły z serii 500. Akurat mam model L6, do którego wchodzi sześć urządzeń, ale jest też wersja L10, gdyby ktoś potrzebował więcej. L6, który nie tylko pomieści, ale też zasili nam urządzenia, ma też opcje routingu. Może od razu o tym napiszę skoro już przy tym jesteśmy. Odwracamy produkt, z tyłu mamy 6 sekcji, a w każdej od góry patrząc takie pozycje: Out, Aux Out, Aux In, In (wszystko na złączach Neutrik) plus znajdujące się pomiędzy nimi switche Comp Bus i Audio.

 

[img:2]

 

Co do czego służy i jak to razem spiąć kablami?

Standardowe wejścia i wyjścia na każdy z 6 wpiętych modułów mają jeszcze dodatkowo Aux In oraz Aux Out. Służą one do wyprowadzenia lub wprowadzenia sygnałów na lub z zewnętrznych urządzeń. Aux Out jest związany z przyciskiem TX i o tej funkcji opowiem w dalszej części testu. Natomiast przyciski opisane jak Audio (1-2, 2-3, 3-4, 4-5, 5-6) służą do przesyłania sygnału między wpiętymi modułami w L6 bez użycia kabli, np. pierwszy moduł to nasz amplifier 502, drugi to EQ, a trzeci to kompresor. Sygnał mikrofonowy wchodzi do modułu 1 (IN), ustawiamy Audio 1-2 na pozycję i przekazujemy bez użycia kabli, wewnętrznie w Legend, na moduł 2, gdzie mamy wpięte EQ. Wciskamy Audio 2-3 i sygnał przekazany jest do kompresora wpiętego jako moduł 3. Dopiero z niego wyprowadzamy sygnał (OUT) do urządzenia nagrywającego, miksera, czy gdzie tam potrzebujemy. Natomiast Comp Bus linkuje nam kanały w stereo, jeśli używamy takiego kompresora, który tego wymaga.

Warto dodać dwie ciekawe rzeczy. Mianowicie nasza jednostka zasilająca, będąca równocześnie przenośnym rackiem (rączka i nóżki, które mamy zresztą zarówno w pozycji pionowej i jak i poziomej), wyposażona jest w przełącznik Ground/Lift, co nie raz wybawi nas z kłopotów z pętlą mas. Plus to, że do L6 czy L10 możemy wkładać komponenty z serii 500 innych firm, tworząc wybrane łańcuchy urządzeń audio. Zawsze należy jednak przeczytać wszystkie informacje związane z zasilaniem danego modułu 500 nie wyprodukowanego przez firmę Midas (na wszelki wypadek). My jednak mamy do dyspozycji jedną sztukę Microphone Preamplifier 502 i na niej się skupimy. Wyciągamy, wkładamy do Legend, odpalamy zasilanie i jest.

 

[img:3]

 

Sprawdźmy, co mamy na pokładzie 

Na samej górze widzimy regulator Gain (12 pozycji od 0 dB do +60 dB) - w pozycji 0 może odbierać sygnał na wejściu do +24 dBu, czyli sygnał liniowy o wysokim poziome, bez korzystania z tłumika (PAD). Wokół pokrętła mamy też miernik poziomu wejściowego od -20 dB do +20 dB, w krokach co 4 dB – sygnał pobierany jest po preampie, ale przed filtrami. Regulatory LP (1-40 kHz) i HP (10-400 Hz), włącznik zasilania +48V, włącznik odwracania polaryzacji oraz TX (Twin Aux) switch, przy którym na chwilę się zatrzymamy.

Do czego on służy i jak działa? Zacznijmy od tego, że najlepiej używać tej funkcji z Legend 6 i 10. Nie wszystkie boxy na moduły 500 są wyposażone w odpowiednie układy, żeby można było używać TX. Jeśli już nasz przedwzmacniacz 502 jest zamontowany w innym racku niż L6 lub L10, najpierw należy sprawdzić zgodność pinów i wyjść. TX to w zasadzie uruchomienie splitera z wyjściami separowanymi galwanicznie. Czyli podczas jego użycia przez wyjście główne wychodzi sygnał bezpośrednio, natomiast przez AUX OUT mamy sygnał po „discrette transistor - driven transformer” ze wszystkimi zaletami, jakie daje nam użycie splittera z separowanymi wyjściami. Sygnał jest nieco inny, ma inne nasycenie barwowe, szczególnie w dole, jest bardziej vintage. OUT i AUX OUT pozwalają na nagranie sygnału, na przykład gitary basowej, z obu tych wyjść jednocześnie. Co ciekawe, poziomy wyjść, zarówno bezpośredniego, jak i tego po transformatorze (AUX OUT), są dopasowane do siebie.

 

[img:4]

 

Ostatnie elementy na panelu to regulator poziomu wyjścia (Trim control), od -20 dB do +20 dB – oczywiście pozycja startowa to 0 dB. Interesujące jest to, że według producenta - a nie mam powodu mu nie ufać, choć osobiście nie sprawdzałem - pełny maksymalny poziom wyjściowy (w połączeniu z gainem oczywiście) to +80 dB(!), co pozwoli nam na pracę z „gainożercami” lub np. mikrofonami wstęgowymi. Trim control (i tu wracamy do TX) służy nam także do koloryzacji sygnału wychodzącego przez AUX OUT. Wokół regulatora mamy też wskaźnik poziomu na wyjściu - tak jak i wskaźnik poziomu wejściowego składa się z 11 segmentów, od -20 dB do +20 dB, w krokach co 4 dB.

Od teorii do praktyki

Teraz, kiedy zapoznaliśmy się z urządzeniem, sprawdzimy jak działa w praktyce. Akurat nagrywałem tak zwane „dobitki” wokalu do hiphopowego albumu Szyndziela, i tych fragmentów, za zgodą autora oczywiście, użyję w tym teście jako próbki. Nie będą one jedynymi przykładami tego, jak działa ten preamp. Niedługo później nagrywałem Adę, w projekcie Krzysztofa Bolka, i też pozwolę sobie zamieścić fragment. Tych kilka godzin pracy wystarczyło, żeby zobaczyć jak działa Midas Microphone Preamplifier 502. 

Mam nadzieję, że choć trochę przybliżę klimat tego przedwzmacniacza. Próbki nagrań nie są w żaden sposób obrobione, nie dokonywałem celowo żadnych zabiegów. Zachęcam do przesłuchania celem wyrobienia sobie zdania, choć wiadomo też, że wielkość i materiały, które zostały użyte do budowy pomieszczeń, mają znaczenie. Mikrofon wykorzystany do nagrań to Shure KSM 44, co warto brać pod uwagę odsłuchując.

 

Próbka możliwości Midas 502

 

 

 

[img:5]

 

Podsumowanie

Przede wszystkim spodobał mi się duży zakres dynamiki, jaki oferuje ten preamps - naprawdę trudno go przesterować. Może przyjąć dużo sygnału, dźwięk z mikrofonu jest bardzo fajnie nasycony, brzmi bardzo przyjemnie. Nie miałem pojęcia, że preamp za niecałe 900 zł może tak fajnie brzmieć. Wszystko w tym urządzeniu podczas pracy reaguje prawidłowo, nie zauważyłem żadnych problemów.

Jeśli więc zaczynacie przygodę ze swoim pierwszym zestawem pięćset (plus?), to możecie śmiało zacząć od Midasa. A może nawet na nim skończyć, bowiem przeznaczony jest do profesjonalnych działań, a równocześnie cena jest przystępna na tyle, że mogą sobie na nią pozwolić studia typu „home recording”. A to oznacza, że od razu macie jednostkę „pro” na pokładzie. Opcja rozbudowania, od przedwzmacniacza, przez EQ, po kompresor, pozwala na budowanie łańcucha urządzeń, z których można już naprawdę wiele wyciągnąć. Można też używać samych preampów w dowolnej liczbie. Preamplifier 502 nie powinien nikogo zawieść.

 

[img:6]

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Kontrola:
    • Zasilanie fantomowe: przełącznik 48V
    • Wzmocnienie wejściowe: 12-położeniowy przełącznik obrotowy, pokrętło 0-60dB
    • Polaryzacja: przełącznik 0° / 180°
    • Filtr dolnoprzepustowy: Przełącznik wejścia/wyjścia, pokrętło częstotliwości
    • Filtr wysokoprzepustowy: Przełącznik wejścia/wyjścia, pokrętło częstotliwości
    • Wyjście Trim / Line Gain Trim: pokrętło +/-20dB
    • Wyjście Twin Aux Output Enable: Przełącznik TX
  • Dane wejściowe: Mono, zbalansowany mikrofon lub linia
  • Wyjście główne: Mono, wyważony elektronicznie
  • Podwójne wyjście Aux: Mono, wyważony elektronicznie
  • Hałas:
    • Hałas przy wzmocnieniu jedności: -97dBu (22Hz - 220kHz)
    • Hałas Mic EIN przy wzmocnieniu +60dB, 150 Ohm Źródło: -127dBu (22Hz - 22kHz)
  • CMRRR:
    • Wzmocnienie Unity Gain, 1kHz: -70dB (typowy)
    • +60dB Wzmocnienie, 1kHz: -100dB (typowy)
  • Impedancja wejściowa: 10 k omów (1kHz)
  • Pasmo przenoszenia: 20Hz - 40kHz +/-0.5dB (wzmocnienie jedności)
  • Distortion: (Wzmocnienie Unity, 1kHz)
    • 0dBu: Mniej niż 0.005 %
    • +10dBu: Mniej niż 0.005 %
    • +20dBu: Mniej niż 0.01 %
  • Maksymalny poziom wejściowy: +24dBu (1kHz)
  • Maksymalny poziom wyjściowy: +26dBu (1kHz)
  • Impedancja wyjściowa: 50 omów (1kHz)
  • Filtr dolnoprzepustowy: 1kHz do 40kHz, nachylenie = 12dB na oktawę
  • Filtr wysokoprzepustowy: 10Hz do 400Hz, nachylenie = 12dB na oktawę
  • Miernik wejściowy: 11-segment, -20dBu do +20dBu w krokach 4dB
  • Miernik wyjściowy: 11-segment, -20dBu do +20dBu w krokach co 4dB
  • Wymagania dotyczące napięcia: +16V i -16V, +48V (moc fantomowa)
  • Zużycie energii: 100mA, 3.2W
  • Wymiary (wys. x szer. x głęb.): 132 x 38 x 174 mm
  • Waga: 0.6kg

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz