"Sejm to małe piwo..." - kulisy produkcji na Eurowizja Junior 2019

Autor: Maciej Żulczyk • 8 stycznia 2020
8 stycznia 2020 12:00
Maciej Żulczyk Studio nagrań Pętla

17 Konkurs Piosenki Eurowizji dla Dzieci (Eurowizja Junior), będący jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie wydarzeń odbył się 24 listopada 2019 w Arenie Gliwice. Walory produkcyjne, wizualne i brzmieniowe przedsięwzięcia jednogłośnie okrzyknięto jako "spektakularne", a organizatorzy oraz zaangażowany sztab czołowych krajowych profesjonalistów celująco wywiązali się z powierzonych im zadań. Impreza, choć mająca mniejszą rangę i rozmach co główne konkursy Eurowizji, udowodniła, że możliwe jest organizowanie wydarzeń na najwyższym, światowym poziomie w oparciu o  rodzime firmy. 

Organizatorem głównym była TVP S.A., wspierana między innymi przez doświadczone i znane na polskim rynku firmy Gigant Sound / LETUS (dźwięk) i TSE (światło). Ich pracownicy wspólnymi siłami podjęli się wyjątkowo trudnego projektu, jakim było stworzenie od podstaw całego wydarzenia, w oparciu jedynie o wytyczne Europejskiej Unii Nadawców, znanej pod angielskim skrótem EBU (European Broadcast Union). Całość, od koncepcji i projektu do wykonania i realizacji, to sukces polskich fachowców, na których spoczywała niebagatelna odpowiedzialność – spektakl na najwyższym poziomie dostarczony zarówno do 8 tysięcy widzów na sali, jak i milionów telewidzów w Europie, Azji i Australii.

 

 

Etap preprodukcji rozpoczął się na początku roku 2019. Pierwsze projekty i rysunki scenografii i oświetlenia powstały w kwietniu, z kolei następne miesiące to czas intensywnej pracy całego zespołu nad porównywaniem i dopracowywaniem licznych koncepcji rezultatu końcowego, a następnie odnalezienie skutecznego sposobu na jego implementację techniczną. Jak wspominają twórcy wydarzenia, pomysłów i rozwiązań było bardzo wiele, a np. wewnętrzne spotkania podczas wyboru odpowiednich koncepcji projektów połączeń mikserskich i innych koncepcji połączeń systemowych nagłośnienia przebiegały w wyjątkowo intensywnej atmosferze, jak dodaje Jerzy Taborowski "obrady Parlamentu przy tym to małe piwo!". 

Standardy i oczekiwania były bardzo wysokie. Każdy, nawet najmniejszy szczegół ustawień świateł, projekcji multimediów czy realizacji dźwięku musiał być zatwierdzony przez przedstawicieli EBU, monitorujących każdy etap produkcji. Kiedy już osiągnięto konsensus co do technikaliów nadeszła pora na instalację scenografii, systemów emisji, oświetlenia, nagłośnienia i projekcji multimedialnej, która zajęła ponad dwa tygodnie (!), a po których nastąpiły kolejne dni intensywnych prób. 

 

[img:1]

[img:12]

 

W trakcie instalacji okazało się, że jednym z podstawowych wyzwań będzie podwieszenie monstrualnej ilości sprzętu i dekoracji na dostępnych punktach podwieszeniowych – ich ilość była ograniczona, a co więcej, były one rozmieszczone w bardzo dużej asymetrii względem sceny. W tego typu przedsięwzięciu światło i multimedia mają wyższy priorytet niż nagłośnienie, które z uwagi na profil wydarzenia musiało pozostać absolutnie niewidocznym dla kamer – skuteczne podwieszenie wielu ton sprzętu i dekoracji było możliwe tylko dzięki dobrej współpracy zaangażowanych ekip, koordynowanej przez szefa oświetlenia TVP, Adama Tyszkę. 

 

Nagłośnienie na Eurowizja Junior 2019

Instalacja nagłośnieniowa podzielona była na kilka stref (scenę, pomieszczenie prób – tzw. IEM ROOM, pomieszczenie Press Room oraz stanowiska FOH i MON) i składała się z potężnego systemu Outline rozwieszonego na scenie, szeregu współpracujących konsolet DiGiCo, rozbudowanego systemu odsłuchu z systemami bezprzewodowymi oraz tradycyjnymi wedge'ami, a także tzw. Playback Racka, umożliwiającego niezawodne odtwarzanie podkładów muzycznych. 

 

[img:2]

[img:9]

 

Do nagłośnienia sali zaprojektowano rozbudowany, precyzyjnie brzmiący system głośnikowy marki OUTLINE. Użyto 48 modułów GTO C-12, 42 moduły SUPERFLY, około 60 modułów MANTAS (uwzględniając frontfill) oraz 20 subbasów DBS 18-2. Całość podwieszonego systemu wraz z wyciągarkami i systemem racków mocy ważyła około 10 ton, a każde z gron było kontrolowane trzema niezależnymi sterowaniami za pomocą programu ARMONIA+. Dodatkowo zastosowano procesory NEWTON firmy Outline oraz GALILEO firmy Meyer Sound. Na konwencjonalny system monitorowy składały się wedge L-acoustics 115HiQ, a w tym specjalnie zaprojektowane i przygotowane transparentne monitory oparte o 2x10”/1,4”. Całość napędzana była końcówkami mocy POWERSOFT X8, a także końcówkami serii K (K10 i K20). 

 

 

Zgodnie z wytycznymi EBU, podkłady muzyczne odtwarzane były nie w formie nagrań stereofonicznych, a 28 ścieżek audio, niezależnie miksowanych na konsoletach DiGiCo dla sceny głównej, pomieszczenia IEM Room i sekcji monitorowej. Wykorzystano 4 konsolety DiGiCo SD5 i 2 konsolety DiGiCo SD12 spiętych za pomocą urządzeń OPTOCORE, oraz dodatkowo jedną konsoletę Soundcraft Vi7000 i trzy sztuki Yamaha CL/QL5. Miksery, ich zasilacze oraz urządzenia pomocnicze były  redundantne. Większość sygnałów była dystrybuowana poprzez światłowody. Użyto łącznie około 2,8 km światłowodów oraz 1.6 km skrętki.

 

[img:3]

[img:10]

 

Aby móc zapewnić absolutnie niezawodny system odtwarzania, skonfigurowano w pełni redundantny i wyrafinowany Playback Rack, oparty o urządzenia marek DirectOut (EXBOX BLDS, EXBOX64, MADI BRIDGE) i RME (MADI FACE XT) i komputery z oprogramowaniem Reaper i Sequoia, obsługującym odtwarzanie ścieżek audio. Audiostacja, polski dystrybutor programu Sequoia, udostępnił firmie Gigant Sound licencję na czas trwania spektaklu.

Próby przeprowadzano równolegle w sali IEM Room (próby wstępne) i na scenie (próby główne). Wielką trudnością był wymóg stosowania przez artystów tych samych systemów bezprzewodowych w sali prób, co na scenie, bez ich zdejmowania czy zmieniania – oznaczało to, że systemy te muszą zachować pełną sprawność w miejscach oddalonych od siebie o około 60 metrów, w dzielących je korytarzach czy na stanowisku MON – bez przerw w transmisji i z zachowaniem stuprocentowej niezawodności. Wykorzystano autorski, nietypowy system połączeń i konfiguracji antenowej: rozwiązanie śmiałe, niekonwencjonalne i niestosowane wcześniej, ale jak się okazało – w pełni skuteczne.

 

[img:5]

[img:11]

 

[img:18]

Muszę przyznać, że rozpoczynając pracę przy tym projekcie nie spodziewałem się, do czego dojdziemy. (...) Chcieliśmy znaleźć drogę najbezpieczniejszą, najbardziej stabliną i z jak najmniejszym marginesem błędu". 

 Wojciech Łopaciuk, Szef departamentu dźwięku z ramienia TVP S.A. 

 

Użyto ponad 300m kabli antenowych oraz system anten heksoidalnych i konwencjonalnych w odpowiednich lokalizacjach. Duże utrudnienie w przygotowaniu i konfiguracji złożonego systemu bezprzewodowego stanowił również ogromny ekran LED, generujący swoje robocze częstotliwości, które zdecydowanie nie współpracowały z systemami bezprzewodowymi.

 

[img:6]

[img:13]

 

Na potrzeby odsłuchu przygotowano łącznie 24 kanały nadajnikowe SHURE PSM 1000+ oraz około 40 odbiorników typu body pack wraz ze słuchawkami. Dla bezprzedowowych systemów mikrofonowych przygotowano 32 kanały AXIENT DIGITAL AD z główkami Beta 58A, 24 redundantne kanały AXIENT DIGITAL ADX z główkami DPA DeFacto, a także 32 sztuki SHURE ULX-D z mikrofonami nagłownymi. W PRESS ROOM'ie działała dodatkowa baza ośmiu mikrofonów bezprzewodowych AXIENT DIGITAL AD. 

 

[img:19]

„Dzięki odpowiednio skonfigurowanemu całemu systemowi audio oraz doświadczeniu obsługi mogliśmy zapewnić precyzyjny i przejrzysty dźwięk, na to zwróciły uwagę wszystkie ekipy Wykonawcze. Na moje ręce  trafiały podziękowania za znakomite brzmienie oraz doskonałą pracę ekip obsługi technicznej i realizacyjnej.”

 Jerzy Taborowski ( CEO Gigant Sound / LETUS )

 

[img:4]

[img:17]

 

Oświetlenie na Eurowizja Junior 2019

Instalacji oświetleniowej i scenograficznej przyświecała idea uzyskania wrażenia lekkości, dużej przestrzeni oraz wysokiej atrakcyjności wizualnej dla dzieci. Wielke wrażenie wywarła "wstęgowa" scenografia autorstwa Giorgos Stylianou-Matsis'a.

Ekrany diodowe oraz media serwery dostarczone zostały przez firmę Wizja Multimedia Sp. z o.o. Łączna powierzchnia ekranów LED wynosiła prawie 600m2. Dodatkowo zamontowane zostały urządzenia Video Led Tape oraz Led Strip o łącznej długości wynoszącej 2438 metrów bieżących. Obraz wyświetlany był z media serwerów DISGUISE, połączonych systemem BARCO E2 a całością sterowaliśmy przy pomocy konsolet GrandMA2. Project Managerem wydarzenia był Bartosz Kolecki, a szefem ekipy technicznej na miejscu był Mateusz Marchlewski. Oprawa graficzna oracz część wizualizacji do występów poszczególnych krajów została przygotowana przez Razorlight Studio, którym przewodził właściciel i reżyser projekcji multimedialnych Piotr Szabliński.

 

 

[img:20]

"Cały show może się podobać. Skoro na nas on robi wrażenie, a my takie rzeczy robimy codziennie, to faktycznie jest się z czego cieszyć".

 Arkadiusz Grzanko, Dyrektor Techniczny TVP S.A.

 

Oświetlenie podzielone było na trzy działy: światła efektowego, światła białego oraz obsługi video. Każdy z nich posiadał własną konsoletę – wszystkie z nich połączone były timecode'm. 

TVP S.A zdecydowała się na współpracę z firmą TSE, mającą duże doświadczenie w pracy telewizyjnej oraz posiadającą sprawną i zaufaną ekipę. To właśnie TSE dostarczyła większość sprzętu wykorzystanego na imprezie. Podczas niemal 3-tygodniowego montażu pracowało piętnastu techników TSE; podczas prób i realizacji na miejscu obecnych było obecnych 13 pracowników TSE, w tym 7 dedykowanych do obsługi followspotów.

 

[img:15]

[img:16]

 

Wykorzystano oprawy Scenius Profile i Sharpy i B-Eye K20 marki Clay-Paky, Turbo Ray od High End Systems, Martin Quantum Profile, Mega Pointe i Robin Wash firmy Robe, Mini PanelFX od Ayrton, a także PixelPary i SGM P-5. Łącznie 1200 ruchomych i 300 nieruchomych opraw świetlnych. Pewną trudnością okazał się brak profili i frontów LED – przy tak intensywnym czasie pracy, lampy zużywały się, co oznaczało konieczność okresowego dostrajania kolorystyki. 

Praca oświetlenia była nierozerwalnie związana z pracą kamer i systemu nadawczego (całość sterowana była z użyciem systemu Cuepilot). Niski wzrost dzieci na scenie wymusił nieco inny styl pracy kamer oraz oświetlenia sceny:

 

[img:21]

Potrzebowałem lamp, które podkreślą decor na scenie. Przy niższym wzroście artystów kadry kamer inaczej funkcjonują, dlatego potrzebowaliśmy do szerokich planów ładnego wypełnienia, w które idealnie wpasowały się TurboRay, gdyż same w sobie ślicznie wyglądają - poza oczywiście ich szerokimi możliwościami technicznymi.

 Adam Tyszka, główny projektant oświetlenia TVP S.A.

 

[img:8]

[img:14]

 

Na stanowisku FOH mieścił się dział projekcji multimediów, światła efektowego i białego, a także efektów specjalnych (dymu, CO2) oraz obsługi systemu Kinesys. Dodatkowo obecne były rzecz jasna wozy transmisyjne TVP, z których w ścisłej współpracy z FOH-em sterowano między innymi przesłonami kamer. 

Eurowizja to impreza precyzyjnie zaplanowana od początku do końca, praktycznie brak tutaj miejsca na improwizację. Wszystkie ruchy kamer, kadry oraz sekwencje i programy oświetlenia są z góry zaplanowane i przełączane, stąd właśnie konieczność synchronizacji timecode'm (z pomocą przyszedł tutaj stosunkowo nieznany program TimeLord) i stosowanie choćby systemów CuePilot. Rzecz jasna, zawsze konieczny jest plan B, choćby na ostatni utwór wieczoru, gdzie zwycięzcy konkursu w wielkich emocjach często wykraczają poza ustaloną choreografię. W tej sytuacji aktywowane jest sterowanie ręczne  z użyciem systemu Follow-Me.

 

[img:22]

[img:23]

[img:28]

 

Czytaj także: 17. konkurs Eurowizji Junior 2019

[img:29]

 

Pozostałe wywiady
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji. Dobre praktyki w masteringu? Posłuchaj eksperta: Magdalena Piotrowska W dzisiejszym odcinku usłyszymy o dobrych zasadach, jakimi warto kierować się w pracy masteringowca. Prosto z Soundedit Magdalena Piotrowska dzieli się swoim doświadczeniem, które zdobywała latami m.in od takich inżynierów masteringu jak... Cała prawda o De Mono wg Marka Kościkiewicza (premiera) Marek Kościkiewicz to artysta, o którym można śmiało napisać „człowiek orkiestra”. Założyciel i pierwszy lider zespołu De Mono. Autor muzyki i tekstów do największych hitów tej, zasłużonej dla polskiej muzyki, formacji. Co to jest Mastering? Kto to jest Grzegorz Piwkowski? Grzegorz Piwkowski nie powinien być postacią anonimową dla nikogo, kto choć trochę interesuje się gałęzią branży proaudio, jaką jest mastering. Obecny na rynku od niemal 30 lat, wielokrotnie nagradzany złotymi i platynowymi płytami... Gra i trąbi zespół Kombi - i to już 45 lat! Zespół Kombi świętuje w tym roku 45-lecie swego istnienia. Jednym z głównych punktów obchodów tej rocznicy będzie nowy album grupy „Minerał życia”, którego premiera będzie mieć miejsce 26 listopada. Podczas rozmowy z Sławomirem Łosowskim... Człowiek, którego należy mieć na radarze... Marek Walaszek - wystarczy spojrzeć na listę dotychczasowych jego osiągnięć, by odnieść wrażenie, iż jest on osobą sięgającą po sukces naprawdę wysoko. Wielokrotnie nagradzany złotem oraz platyną zarówno za produkcje muzyczne, jak i... Tworzysz muzykę? Posłuchaj eksperta Wojtek Olszak należy do osób, których słucha się z nieskrywaną ciekawością. Jest kompozytorem, realizatorem nagrań, właścicielem studia Woobie Doobie i producentem muzycznym w jednym. Spod jego "ucha" powstało wiele multiplatynowych... Video wywiad z założycielami firmy Polsound na 30-lecie działalności Wywiad z ojcami założycielami firmy Polsound-Wojciechem Puczyńskim i Jackiem Karałowem, która obchodzi 30 lecie swojej działalności. Była to doskonała okazja do poznania polskich realiów lat 80-tych. Zapraszam na wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz