Marcin Olszok - Behringer X32 okiem realizatora dźwięku

17 maja 2017
17 maja 2017 10:00

O początkach z realizacją dźwięku, zaletach Behringera X32, algorytmach efektowych oraz udziale konsolety w brzmieniu koncertu rozmawiamy z Marcinem Olszokiem - realizatorem dźwięku zespołu Carrantuohill.

 

Cześć Marcin. Rozmawiamy w związku z Twoim, jak to powiedziałeś, zauroczeniem konsoletą Behringer X32. Opowiedz nam proszę, jak zaczęła się Twoja przygoda z realizacją dźwięku. Kiedy postanowiłeś, że zajmiesz się tym zawodowo?

Marcin Olszok: Hmmm… było to dawno w 1996 roku, kiedy byłem młodym człowiekiem. Myślę, że każdy chodził na dyskoteki i koncerty. Ja chodziłem. W Centrum Kultury w Siemianowicach Śląskich odbywały się wówczas 100% live’owe koncerty Programu 3 Telewizji Katowice. Pomagałem przy sprzęcie nagłaśniającym, można w zasadzie powiedzieć legendzie. niejakiemu Maćkowi Mularczykowi, Leszkowi Mroczkowskiemu oraz wówczas Dyrektorowi SCK Andrzejowi Karolczykowi.

W zasadzie to właśnie oni zarazili mnie nagłośnieniem. Fascynowało mnie to, jak jedna osoba za sprzętem może manipulować tyloma ludźmi.  Ponieważ jak on wykręcił, tak wszyscy musieli tego słuchać i ja też tak chciałem. Wtedy złapałem tego bakcyla. Nagłaśniałem dni miasta i wszystkie imprezy lokalne w Siemianowicach Śląskich na sprzęcie SCK. A trochę tego było, bo jak pamiętam - mikser frontowy Soundtracs Topaz 24, końcówki Elmuz napędzające fronty, bodajże szerokopasmowe ATM, monitory z głośnikami Beyma. Można by powiedzieć aż 2kW na stronę, ale dawało radę. Zagrała na tym niejedna pierwszoligowa gwiazda m.in.: Bajm, Lady Pank, Varius Manx i wiele innych. Potem rozpocząłem współpracę z firmą Centrum Muzyczne Lemański z Będzina, gdzie miałem dostęp do desek Soundcrafta, systemu Peavey DTH i mnóstwa innego sprzętu.  Dzisiaj współpracuję głównie z firmą DB Sound z Krakowa (Mega Opera Wrocławska, Rawa Blues Festival, Studio Owsiaka), Target Sound, Estrada Rybnicka oraz lokalnymi firmami, takimi jak Agencja Promedia Krzysztofa Turka, która posiada chyba wasz produkt. dBTechnologies DVA T12 i T8. Jak już raz człowiek złapie tego bakcyla do nagłaśniania, to koniec.

 

Miałeś do czynienia z modelem DDX3216, który ukazał się na rynku w 2002 roku. Czy od tego czasu dużo się zmieniło? Jak postrzegasz w tym kontekście X32?

Tak, bardzo często, jak tylko zaczynałem współpracę z zespołem Carrantuohill. Od 2005 roku spotykałem ten model głównie w klubach muzycznych i jak dobrze sobie przypominam, to miał go także teatr w Cieszynie.

Myślę, że zmieniło się dużo - preampy, kompresja, efekty, wygląd. Miksera jest teraz bardziej przyjazny. Poprzedni mocno przypominał Yamahę. Generalnie mikser X32 jest nieporównywalnie inny niż DDX3216 - trzeba było nieźle się nagimnastykować, by z tego modelu coś wyciągnąć, ale udawało się. Teraz deska jest przejrzysta, a brzmienie się zgadza. Także nie każda deska posiada możliwość nagrywania 32 śladów przez USB.

 

[img:1]

 

Na co dzień współpracujesz z zespołem Carrantuohill. Czy masz może jeszcze innych podopiecznych?

W zasadzie głównie Carrantuohill. Mają zróżnicowane projekty, więc się nie nudzę. Ich repertuar rozciąga się od podstawowego zespołu grającego muzykę irlandzką, aż po koncerty z dużymi składami symfonicznymi.

 

Na której wersji konsolety lubisz pracować najbardziej - pełnej X32, Compact, czy może Producer?

Pełnej X32, ponieważ lubię jak jest dużo wszystkiego. Lubię klikać i mieć wszystko pod ręką.

 

Która funkcja w szczególności przypadła Ci do gustu?

Hmm... jestem prostym człowiekiem. Konsoleta też jest prosta, więc się dogadujemy.
Sam wiesz, że wymagania koncertowe są czasami trudne do zrealizowania przez organizatorów. Myślisz, że X32 będzie niedługo standardem w specyfikacjach riderowych?

Uważam, że konsoleta jest funkcjonalna i niedroga. Można uznać, że w zasadzie jest już w specyfikacjach riderowych, bo jak dobrze kojarzę, mają go zespoły takie jak Bednarek, Lao Che, Dawid Podsiadło, Tabu, czy przez bardzo długi czas zespół TGD. Także czas pokazuje, że jest to mikser mocno akceptowalny i niczego mu nie brakuje. Przyjmuje 40 śladów, ma kompresory, bramki i efekty, więc wszystko się zgadza.

 

Jaki jest wg Ciebie udział konsolety w brzmieniu koncertu według Ciebie?

Co kraj, to obyczaj. Oczywiście, że deska ma duże znaczenie w brzmieniu zespołu, ale to nie wszystko. Aparatura nagłośnieniowa też musi być dobra - realizator, jak i zespół. Wtedy jest pełnia szczęścia. Każdy z nas słyszy co innego, więc czasem bywa różnie, ale najważniejszy jest odbiór publiczności.

 

[img:2]

 

Jakie są Twoje priorytety przy realizacji koncertu?

Dobrze nagłośnić i spełnić oczekiwania zespołu. Czasem bywa ciekawie, bo nagle okazuje się, że mam 60-osobową orkiestrę symfoniczną, 30-osobowy chór, cały zespół Carrantuohill i trzeba to zrobić na jednej desce i najlepiej zmieścić się w 32 kanałach i 6 monitorach. Zespół Carrantuohill gra dla ludzi i fanów, więc zależy mi przede wszystkim na dobrym odbiorze publiczności, więc właśnie temu staram się sprostać. Czasami sam nie wiem, jak się to dzieje, ale wszyscy są zadowoleni.

 

Opowiedz proszę o algorytmach efektowych. Powiedziałeś, że „połączenie grupy Behringer z Midasem czy Klarkiem [Klark-Teknik] zrobiło swoją robotę”. Co sądzisz o dostępnych na pokładzie X32 pluginach emulujących analogowe urządzenia?

Myślę ze robią robotę. Chociażby LA2A jest bardzo fajną wtyką poprawiającą brzmienie wokalu, czy Transient Designer który daje radę np. na werblu. Ta deska daje zadziwiająco dużo, za tak znikomą kwotę.

 

Behringer X32 współpracuje m.in. z aplikacjami dla systemów iOS i Android. Korzystasz z nich?

Tak, z iOS. Na iPadzie mam w zasadzie dostęp do wszystkiego, czego potrzebuję by zrealizować koncert. Niejednokrotnie bywa w klubach tak, że mikser znajduje się w jakieś dziupli, a realizator swobodnie realizuje koncert wśród publiki i wszystko jest OK.

 

Jak postrzegasz X32 w kontekście innych konsolet cyfrowych i czy warto wybrać właśnie ją jako narzędzie pracy?

Zdecydowanie tak. Powiem jeszcze raz, że z niewielkim wkładem, otrzymujemy deskę z dużymi możliwościami i potencjałem. Generalnie ma wszystko, czego potrzeba, by zrobić dobrze brzmiący koncert i w dodatku bez najmniejszych kłopotów nagrać go na 32 ślady.

 

W którym miejscu znajdujesz się teraz na ścieżce zawodowej i jakie masz plany na przyszłość?

Na co dzień pracuję w Rydułtowskim Centrum Kultury „Feniks” i przede wszystkim współpracuję z zespołem Carrantuohill. Jako że od niedawna jestem szczęśliwym tatą
8-miesięcznej córki, to staram się spędzać z nią jak najwięcej czasu. Co do spraw zawodowych, myślę mocno nad poprawą brzmienia i komfortu zespołu i sądzę, że już znalazłem na to sposób.

 

Dziękuję i życzę powodzenia w dalszych realizacjach.

 

Pozostałe wywiady
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji. Dobre praktyki w masteringu? Posłuchaj eksperta: Magdalena Piotrowska W dzisiejszym odcinku usłyszymy o dobrych zasadach, jakimi warto kierować się w pracy masteringowca. Prosto z Soundedit Magdalena Piotrowska dzieli się swoim doświadczeniem, które zdobywała latami m.in od takich inżynierów masteringu jak... Cała prawda o De Mono wg Marka Kościkiewicza (premiera) Marek Kościkiewicz to artysta, o którym można śmiało napisać „człowiek orkiestra”. Założyciel i pierwszy lider zespołu De Mono. Autor muzyki i tekstów do największych hitów tej, zasłużonej dla polskiej muzyki, formacji. Co to jest Mastering? Kto to jest Grzegorz Piwkowski? Grzegorz Piwkowski nie powinien być postacią anonimową dla nikogo, kto choć trochę interesuje się gałęzią branży proaudio, jaką jest mastering. Obecny na rynku od niemal 30 lat, wielokrotnie nagradzany złotymi i platynowymi płytami... Gra i trąbi zespół Kombi - i to już 45 lat! Zespół Kombi świętuje w tym roku 45-lecie swego istnienia. Jednym z głównych punktów obchodów tej rocznicy będzie nowy album grupy „Minerał życia”, którego premiera będzie mieć miejsce 26 listopada. Podczas rozmowy z Sławomirem Łosowskim... Człowiek, którego należy mieć na radarze... Marek Walaszek - wystarczy spojrzeć na listę dotychczasowych jego osiągnięć, by odnieść wrażenie, iż jest on osobą sięgającą po sukces naprawdę wysoko. Wielokrotnie nagradzany złotem oraz platyną zarówno za produkcje muzyczne, jak i... Tworzysz muzykę? Posłuchaj eksperta Wojtek Olszak należy do osób, których słucha się z nieskrywaną ciekawością. Jest kompozytorem, realizatorem nagrań, właścicielem studia Woobie Doobie i producentem muzycznym w jednym. Spod jego "ucha" powstało wiele multiplatynowych... Video wywiad z założycielami firmy Polsound na 30-lecie działalności Wywiad z ojcami założycielami firmy Polsound-Wojciechem Puczyńskim i Jackiem Karałowem, która obchodzi 30 lecie swojej działalności. Była to doskonała okazja do poznania polskich realiów lat 80-tych. Zapraszam na wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz