WYWIAD: Tomasz Budkiewicz

Rozmawiamy o pracy na konsoletach SSL Live. Autor: Lech Spaszewski • 24 marca 2016
24 marca 2016 09:00
Lech Spaszewski Infoaudio.pl

Całkiem niedawno mieliśmy okazję porozmawiać z wieloletnim realizatorem KAYAH i jej zespołu. Tomasz Budkiewicz opowiedział nam o początkach pracy z konsoletą SSL Live, którą aktualnie wykorzystuje w trasie z zespołem. Rozmawialiśmy także o jego współpracy z doświadczonymi muzykami zespołu KAYAH.


Parę słów o sobie.

Jestem realizatorem dźwięku, w branży 15 lat. Zaczynałem swoją przygodę z dźwiękiem w PRO Studio Radia Olsztyn, u boku Rysia Szmita, który wprowadził mnie w tajniki nagrywania studyjnego i wszystkiego, co jest związane z dźwiękiem. Poznałem wtedy system Pro Tools, zasady mikrofonowania od podstawowych instrumentów, przez bębny, perkusjonalia, wokale i tak dalej. I tak się zaraziłem dźwiękiem.

Poza studiem, chciałem pracować z ”żywym bandem”, na żywo, jako realizator koncertów LIVE. Tak właśnie powiązałem trochę  LIVE i trochę studia. Pomimo tego, że pracuje przy różnych projektach, jako realizator live'owy, jestem również realizatorem studyjnym, mającym na swoim koncie kilka produkcji płytowych. Początek realizacji live to przede wszystkim rok 2003, może końcówka 2003 roku. Zaczynałem w GMB Pro Sound - tam byłem realizatorem dźwięku przez parę lat, pracownikiem, później współpracownikiem. Tak naprawdę to do dziś współpracujemy. Rok 2004 i 2005 to współpraca z Andrzejem Piasecznym, a potem Remek Kasztelnik zaproponował mi współpracę z Kayah i od 2005 roku, do dzisiaj, jestem realizatorem Kayah - najpierw monitorowym, a od roku frontowym.

 

[img:2]

 

Domyślam się, że przez te kilkanaście lat pracy pracowałeś na bardzo rożnym sprzęcie. Jak to się stało, że związałeś się z SSL'em Live?

To był przypadek. Taki, że zostałem zaproszony do nagrania w studiu Polskiego Radia, muzyki do filmu Portrecista. Mój kolega nie mógł tego nagrywać i poprosił mnie żebym ja to zrealizował. To była szybka, spontaniczna sytuacja. Zgodziłem się oczywiście. 
Nigdy wcześniej nie miałem okazji pracować na SSL'ach. Owszem, widziałem kilka takich stołów w studiach. Dosyć szybkie przygotowania do nagrania spowodowały, że czy chciałem, czy nie, musiałem poznać ten stół. Potem zaczęła się przygoda ze studiem im. Agnieszki Osieckiej, gdzie wcześniej (teraz już tam tego stołu nie ma) stał SSL J9000. To na nim pracowałem i robiłem nagrania. Także SSL towarzysz mi cały czas. Muszę przyznać, że lubię te stoły.

Ostatnia płyta Kayah Transoriental Orchestra była również miksowana w studio S4 na stole SSL'a. Celowo został wybrany stół SSL'a ze względu na brzmienie.


Czyli to bardziej dzieło przypadku niż Twojego wyboru...

Nie. Przypadkiem było to, że się z SSL'em spotkałem. Ale teraz jeśli miałbym wybierać spośród kilku stołów: między Neve, API czy nawet Audientem, to wybrałbym najchętniej SSL'a. Jeśli mam swoich klientów, którzy pytają mnie o studio to ten stół jest głównym wyznacznikiem.

 

[img:3]

 

Dlaczego więc warto wybrać SSL'a?

To jest kwestia tego co nagrywamy, czy co nagłaśniamy. Tutaj mówimy teraz bardziej o tej sferze studyjnej. Jeśli dla przykładu nagrywam muzykę rockową, to do nagrania wykorzystałbym stół marki Neve, a do miksowania SSL. W przypadku muzyki popowej czy elektronicznej również wybrałbym SSL, dlatego że brzmienie tego stołu jest takie, które najbardziej mi odpowiada. Później na mikserze niewiele robię - nie equalizuję wielu elementów.

Brzmienie, które chcę uzyskać jest na tym stole takie jakie chce - po prostu. Na przykład była taka sytuacja, że część rzeczy podmiksowywałem na systemie G4000 SSL'a, a potem musiałem nagrać kwartet na Duality. Bardzo dobre połączenie. Architektura stołu, te same funkcje się powielały i nie sprawiały mi problemu. Mówię o konsoletach wielkoformatowych oczywiście.

 

Co można w tej konsolecie zmienić?

Zawsze znajdzie się coś co można udoskonalić. To wychodzi w praniu. W kwestii tej SSL Live 500-ki, którą mieliśmy na koncertach Kayah, to generalnie jest to stół genialny. Co do funkcji, brzmienia i wszystkich systemów, all pass filtrów, które posiada, efektów itp. jest to stół genialny.

Oczywiście zawsze wyjdzie coś takiego, że mogliby poprawić to czy tamto. Na przykład mi bardzo przeszkadza znajdujący się po prawej stronie wyświetlacz parametrów kompresora, equalizera. Jeżeli chcemy sprawdzić jakieś parametry to zasłaniamy sobie ręką widoczność, dlatego, że te gałki są ustawione na osobę, która jest leworęczna. Prawą ręką obracając gałki zasłaniałem sobie wyświetlacz, który jest po prawej stronie. To jest taka rzecz, w przypadku której na początku, podczas przygotowania stołu do pracy, nie zwróciłem uwagi, ale później podczas koncertu wyszło, że co chwilę ten wyświetlacz sobie zasłaniam. A ten wyświetlacz jest pomocny. Dzięki niemu mamy wszystkie parametry na wierzchu. Tak na prawdę, to musiałbym jeszcze na nim trochę popracować, żeby móc powiedzieć co jeszcze trzeba zmienić. Poza tym nie mam w głowie takich konkretnych rzeczy, które muszą poprawić.

 

[img:4]

 

To stół prawie idealny?

Pod względem brzmienia na pewno. Przez 15 lat nie spotkałem się z takim stołem, a grałem na Midasach i DiGiCo i wielu wielu innych. Mówię to z czystym sumieniem. SSL Live jest niezwykle prosty do skonfigurowania. Jeśli potrzebuję na przykład kolejną sumę, to ją sobie dodaję i ona jest - nie ma z tym problemu. W DiGiCo trzeba to z góry ustalać - tak myślę, bo nigdy sam tego nie konfigurowałem. Zawsze chłopacy z ekip technicznych mnie pytali o sumę, bo później może być problem.

Na przykład z rzeczy, które są w SSL'u fajne, to włączanie i wyłączanie insertów nie powoduje to, w przeciwieństwie do np. stołów Avida, zacinania dźwięku, podczas gry. Jest wiele takich aspektów, gdzie ten stół ma przewagę. Myślę, że SSL Live ma duże szanse namieszać trochę w branży. Nawet u nas w Polsce, bo gramy przecież wiele rożnych festiwali, gramy duże imprezy. Może któraś z firm rentalowych skusi się na niego, bo to jest na prawdę pod względem brzmienia i wygody pracy jeden z najlepszych stołów. Ja w każdym razie nie słyszałem lepszego.

 

Obserwujemy ostatnio taki odwrót od domeny cyfrowej i powrót do analogowości brzmienia, do używania sprzętu analogowego - do peryferiów, nagrywania na taśmę czy tłoczenia płyt winylowych. Czy widzisz tu jakiś związek tego co Ty robisz, z tym o co pytam?

Myślę, że tak. W livie cyfra daje nam ergonomię - nie musimy wozić ze sobą kilku racków z efektami itd jak przy konsoletach analogowych. Mamy to wszystko w stole. Oczywiście jeśli wybieramy (tak jak w stołach SSL'a) na przykład buss compressor, to jest to buss compressor wyprodukowany przez tę firmę. Jest tez kwestia tego co chcemy osiągnąć, na jakim systemie gramy i z jakim typem muzyki chcemy pracować. Dobry realizator mając narzędzie cyfrowe, czy analogowe, osiągnie zamierzony efekt. W studio jest zupełnie inaczej - tu jest większe przełożenie na brzmienie, które tak na prawdę daje nam taśma. To dobrze, że wracamy do tego.

Firmy bardzo mocno skupiają się na tym, żeby sprzęt cyfrowy brzmiał możliwie jak najbardziej analogowo. Teraz to naprawdę duża rewolucja chociażby pod względem tego, że gramy w wyższych częstotliwościach próbkowania, gramy z większym bitrate'em. To ma ogromny wpływ na brzmienie. Choć jest to cyfra, można powiedzieć, że „tłuste" brzmienie można wykręcić.

 

[img:5]

 

Jak przebiega współpraca z Kayah i całą jej ekipą?

Jeśli chodzi o muzyków, to myślę, że jest to najwyższa półka w Polsce - Piotr Żaczek, Robert Luty. Michał „FOX" Król, który jest tutaj genialnym aranżerem, kompozytorem, klawiszowcem - z taką niezwykłą wyobraźnią muzyczną, świetnie się z nim pracuje. Dalej Krzyś Pszona - kierownik zespołu, który gra na pianie Rhodes'a, pianista jazzowy Janusz Smoczyński, Jose Torres, Damian Kurasz...

To są ludzie, którzy dają Ci taką swobodę i warunki pracy, że mogę skupić się tylko na tym, żeby ich muzykę ładnie "zrobić", wszystko po to aby u słuchaczy wywołać tzw. ciarki na plecach. Ci muzycy mi to dają - to najważniejsza rzecz. Bo czy ja zagram na tym systemie, czy innym to jest mało ważne. Gram z tymi ludźmi i wiem jakie są ich oczekiwania, jakie predyspozycje.

Dużo z nimi rozmawiam na temat muzyki, na temat brzmienia. Często przed koncertami rozmawiam z Lutkiem. On mi mówi, że na koncert przywiezie taki i taki werbel. Na przykład konsultowaliśmy przed trasą „Kamień” dobór stopy, bo przywoził jakąś starą, wyszukaną. Te kwestie mamy omówione. Także bardzo dobrze mi się pracuje jeśli chodzi o muzyków.

A jeśli chodzi o kwestię Kayah…. Kayah jako artystka wie czego chce. Jest bardzo świadomą artystką, bardzo skrupulatna jeśli chodzi o brzmienie i warunki na scenie. Jak słyszy i co słyszy, w jaki sposób mają być pewne rzeczy zagrane. Jest genialna. Bardzo dobrze się z nimi pracuje.


Czy masz jakieś plany koncertowe w najbliższym czasie - z Kayah lub innymi artystami?

Najbliższe koncerty to oczywiście końcówka trasy „Kamień”. Został jeszcze Białystok, Szczecin, Warszawa (Teatr Roma), a potem bieżące rzeczy. Trochę nagrań z innymi artystami, może trochę w Trójce. Tak mniej więcej wyglądają plany na rok 2016.

 

Czytaj także: Sławek GUADKY Gładyszewski o konsolecie SSL Live - Wywiad

Wywiad: Sławek GUADKY Gładyszewski o konsolecie SSL Live

 

Pozostałe wywiady
WYWIAD: Piotr Metz - Mam wrażenie, że dziś muzyka jest raczej jednorazową chusteczką, którą po wytarciu nosa wyrzucamy do kosza. Z tym się nie zgadzam, buntuję się. Czy wygram? Mam wątpliwości, ale próbuję - mówi Piotr Metz, dziennikarz, szef muzyczny... WYWIAD: Praca z Natalią Kukulską - Sławek Gładyszewsk Natalia Kukulska to jedna z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych piosenkarek w Polsce. Znana przede wszystkim jako wokalistka, zajmuje się także tworzeniem tekstów i produkcją muzyki. Natalia zaczęła występować... WYWIAD: Simon Phillips Mieliśmy okazję porozmawiać z Simonem Phillipsem - legendarnym perkusistą, który przyleciał do Polski aby poprowadzić warsztaty, które niedawno odbyły się w warszawskim Hard Rock Cafe. Zapraszamy do oglądania i lektury!     Mateusz... Marcin Olszok - Behringer X32 okiem realizatora dźwięku O początkach z realizacją dźwięku, zaletach Behringera X32, algorytmach efektowych oraz udziale konsolety w brzmieniu koncertu rozmawiamy z Marcinem Olszokiem - realizatorem dźwięku zespołu Carrantuohill.   Cześć Marcin. Rozmawiamy w... WYWIAD: Andrzej Nowak | TSA, Złe Psy - Ja się nie przebieram, nie udaję nikogo. Nie robię kompozycji na siłę lub z komputera żeby tylko nagrać płytę. Jeśli coś czuję, wtedy komponuję i to się dzieje pod wpływem chwili - opowiada Andrzej Nowak, założyciel i lider zespołów... Krzysztof Kucharczyk - Behringer X32 okiem realizatora dźwięku Krzysztof Kucharczyk, realizator dźwięku takich zespołów, jak Rhiannon Celtic Band, Spare Bricks, Szymon Chodyniecki, Ann Pham czy Breslauer Cocktail dołaczył do grona użytkowników konsolety Behringer X32. Mieliśy okazję porozmawiać z... WYWIAD: Maciej Grochocki - Behringer X32 okiem realizatora Maciej Grochocki to kolejny użytkownik cyfrowej konsolety Behringer X32. Przy okazji jednej z prób zapytaliśmy go o początki współpracy z zespołem Chemia, powody dla których lubi pracować na X32 oraz o przewagę cyfry nad analogiem.  ... WYWIAD: Tommy Emmanuel przed koncertem w Gdańsku! [VIDEO] Tegoroczna trasa koncertowa Tommy'ego Emmanuela rozpoczęła się od czterech koncertów w Polsce. Mieliśmy okazję porozmawiać z muzykiem tuż przed koncertem w gdańskiej Filharmonii Bałtyckiej, który odbył się 21 marca.
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz