Wywiad: Sławek GUADKY Gładyszewski o konsolecie SSL Live

1 października 2015
1 października 2015 10:00

Podczas sierpniowych koncertów w Stoczni Gdańskiej udało nam się spotkać Sławka Gładyszewkiego "Guadky" - cenionego realizatora dźwięku i porozmawiać z nim o jego pracy na scenie i w studiu. Była to także okazja poznania możliwości konsolety SSL Live, na której Sławek realizował już pierwsze koncerty i prezentacje dla dystrybutora SSL w Polsce - firmy Audiotech. 

[img:1:R]O samym Sławku jest dużo informacji w sieci. Jest on zarówno realizatorem dźwięku Live, jak i studyjnym, jest także wykładowcą w Akademii Dziennikarstwa i Realizacji Dźwięku w Warszawie. To przy okazji bardzo żywiołowy i ciekawy rozmówca, z którym wywiad jedno godzinny wydaje się być zaledwie wstępem. 

Tym razem rozmawialiśmy o dwóch aspektach jego działalności: jako wykładowcy oraz realizatora dźwięku, który wprowadził nas w temat pracy na konsoletach marki SSL. Zapraszamy. 

 

 

 

Sławku, jakie elementy w konsolecie SSL Live uważasz za kluczowe dla realizatora dźwięku i czym różni się ona od innych, tak wielu na rynku?

Sławek: Pierwsza sprawa to próbkowanie. W całej magistrali mamy do dyspozycji częstotliwość próbkowania 96 kHz. Oczywiście jest przełączalne na 48kHz, ale konsoleta zaczyna pracować w innej jakości. Dla mnie, jako realizatora, jedną z najważniejszych funkcji wyróżniających SSL Live, ponad większość konsolet, to latencja poniżej 1 milisekundy. Jest to właśnie związane z częstotliwością próbkowania 96kHz. 

Druga sprawa: duża łatwość układania sobie faderów na konsolecie i ergonomia pracy. Konsoleta SSL posiada niewiarygodny channel strip. Czyli mamy prawdziwe bramki, kompresory, equalizery SSL’a, a nie Waves’a, który emuluje SSL’a. To jest niewiarygodna rzecz! A w tym channel strip’ie jest jeszcze jedna fantastyczna zakładka – all pass filter. Tego nie ma żadna inna konsoleta. Jest to filtr, który „przepuszcza“ wszystkie częstotliwości (stąd nazwa) z niezmienionym gain’em, natomiast można regulować fazę +/- 180 stopni. Jest tam zamieszczony taki filtr pierwszego i drugiego rzędu. Ciekawostką jest to, że możesz go użyć na przykład do eliminacji sprzężeń, podczas pracy jako monitorowiec, jednocześnie nie zmieniając barwy monitora. I tego typu filtr mamy do dyspozycji na wszystkich kanałach IN/OUT procesowanych.

Kolejna rzecz to ilość AUX-ów. To naprawdę robi wrażenie. W najtańszej wersji konsolety użytkownik dostaje aż 144 AUX’Y!, z czego 48 (tzw.STEMS) to te, które możesz mieszać między sobą, możesz wysyłać pomiędzy AUX-ami. Przykładowo robisz miksy w grupach i jeszcze pomiędzy grupami,  wysyłasz na inne grupy i to mogą być też AUX’y! Ilość kombinacji powoduje, że zaczyna się proces kreatywnego wykorzystania takiej konsolety do swoich, nawet najbardziej, zawiłych w routingu pomysłach na kreację dźwięku. 

Następna rzecz to wysyłki efektów. Efekt instalujemy w insercie AUX lub STEM (na inpucie też możemy), więc jak wyślemy sygnał na dany AUX lub STEM z zainsertowanym efektem (np. delay), to FADER może być pre i post w stosunku do insertu, czyli może być powrotem lub wysyłką, a przełączyć sobie tryb pracy można w trakcie utworu. Dodatkowo oszczędzamy miejsce na layerach (w SSL Live zwanych Fader Tile) gdyż odpada nam tworzenie powrotów tychże efektów. Jest to duże usprwanienie pracy i ergonomia faderów na desce. Łatwość poruszania się po mikserze to niewątpliwy atut SSL'a.

Finalnie - niewiarygodna jakość dźwięku, którą każdy realizator jest w stanie dostrzec natychmiast.

Dla pasjonatów pluginów należy wspomnieć, że mamy do dypozycji rack'a fx, który ma 6 rack'ów po 16 slotów, gdzie uruchamiasz pluginy, które chcesz użyć we własnym projekcie. Można oczywiście podłączyć zewnętrzne, ale wydaje mi się, że te wewnętrzne warto wypróbować. Gdy pokazywałem zakładkę efektów, a potem ich działanie podczas pracy różnym realizatorom, to każdemu z nich pojawiał się uśmiech na twarzy. 

Na przykład symulator wzmacniacza: basowego, gitarowego – nie ma tu nieskończonych ilości kolumn, wyborów itp. Po prostu zapinasz sobie na swoją gitarę i nagle masz WOW! Zapinasz kompresor pasmowy – WOW! I być może edycja nie jest taka jak w wtyczkach Waves C6, ale te drobne ruchy na enkoderach SSL Live dają fantastyczne zmiany brzmieniowe.

Aaaa!, no i zapomniałem jeszcze dodać o jednej ważnej funkcji SSL – SuperAnalogueczyli każdy kanał ma płaską fazę. Konstruktorzy SSL’a są przeczuleni na tym punkcie, dlatego nie używają transformatorów, stąd też nazwa opisująca filozofię firmy. SSL zawsze na tym punkcie wyprzedzał konkurencję. Wydaje mi się że jest to jeden z powodów dlaczego Chris Lord-Aldge używa konsolety SSL do swjej pracy w swoim studio.

 

Ile czasu pracowano nad tym modelem ?

Sławek: Ta konsoleta jest na rynku trzy lata, z czego tak naprawdę, w tym roku dopiero ma software, który dał jej wiatr w żagle. Software ma dużo zapożyczeń z konsolet broadcast’owych, a firma SSL uparcie pracuje nad udoskonaleniem tegoż oprogramowania, słuchając uwag użytkowników i nader sprytnie sobie z tym radzi,  a nie jest to tak duża firma, jak Midas, DIGICO czy Soundcraft. SSL ma w swojej ofercie koncertowej (przynajmniej na razie) trzy konsolety, więc mogą uważnie skupić się na problemach tychże konsolet doprowadzając je niemal do ideału. 

 

Może trochę o kulturze pracy SSL L500  i  jej stabilności?

Sławek: Z mojego punktu widzenia i dotychczasowej pracy na tym stole nie zauważyłem żadnych problemów. Razem z Krzysztofem Kowalewskim z Audiotech, z którym byliśmy w Oxfordzie rozkręciliśmy tę konsoletę do zera, bo nam kazali (śmiech). Wtedy też wypytywałem ich o wszystko. Ponoć nie było zgłoszeń problemów ze stabilnością. Cała konstrukcja konsolet Live jest platformą, która będzie poważnie rozwijana w przyszłości w różnych formatach. 

Peter Gabriel, który jest właścicielem SSL jest także głównym pomysłodawcą tejże konstrukcji. To on zakochany w walorach brzmieniowych SSL wręcz zmusił firmę do zbudowania takiej konsolety. SSL nie zamierzał wkraczać na rynek live. Ale szef wymyślił aby przenieść studio sound na live. Sam Peter Gabriel używa na swoim koncercie trzech SSL Live. Jeden na FOH, drugi na monitor dla zespołu i trzeci na monitor dla... siebie. Oprócz samej reklamy urządzenia rozumiem go doskonale dlaczego tak to jest skonstruowane. Ta konsoleta jest po prostu niesamowita. Pracowałem na trackach Petera Gabriela z koncertu (prawdopodobnie z Londynu) i nie mogłem uwieżyć miksując te tracki w studio w Oxfordzie. Niedawno byłem na konercie w Łodzi i to było właśnie to brzmienie! Wow. 

Wracając do konsolety to jestem pewien, że każdy realizator znajdzie tu coś dla siebie i będzie potrafił prosto zdefiniować,  że ja wybieram tę konsoletę bo: …. 


To jest tak samo jak pracujesz na różnych DAW’ach typu Logic, Cubase, ProTools - ja wolę na SSL Live, sumowanie jest identyczne, różnica polega na algorytmizacji pluginów i silniku wewnętrznym. Tak naprawdę chodzi o wygodę użytkownika i przyzwyczajenia.

Więc ta konsoleta jest, (podobnie jak np. konsolety Digico) konfigurowalna bardzo „pod realizatora“. Konsoleta ta wymaga szkolenia - tak, jak każda. Należy nad nią chwilę się pochylić jeśli chcemy pracować sprawnie. Ale to nic nowego. Pamiętajmy, że narzędzia w tej konsolecie to nie tylko zabawki efekciarskie z jasnym podświetleniem LED, tylko narzędzia dla inżynierów dźwięku. 

  

Kiedy SSL Live będzie w riderach artystów?

Sławek: Nie wstrzelimy jej w ridery do momentu, kiedy trochę z nią nie pojeżdżę i jej nie pokażę. Chcę wykorzystać szansę daną mi od firmy SSL. Spróbuję przedstawiać ją na wesoło, z uśmiechem, tak żeby ludzie w ogóle zechcieli ją poznać. Bo, jak poznają, to się wtedy przekonają, czy jest sens wkładać ją w rider czy nie. Nie jest to najtańsza konsoleta, nie jest to też najdroższa konsoleta. Potrzeba jest tylko odrobinę czasu i prezentowania konsoli na świecie, żeby artyści, którzy przyjeżdżają do nas do kraju, życzyli sobie, żeby to była ta konsoleta.

My mamy akurat tę wygodę, że firma „Audio-Tech” kupiła tę konsoletę, więc de facto w Polsce, taka konsoleta już jedna jest. Jeśli byś chciał np. koncert nagłośnić, kontaktujesz się z firmą Audiotech i mówisz, że chciałbyś wypożyczyć taką konsoletę. Jeżeli termin jest wolny to możesz wypożyczyć konsoletę SSL z obsługą techniczną. Przywożą, rozkładają, pomagają konfigurować. Oczywiście, jesteś zaproszony wcześniej, żebyś się nauczył ją obsługiwać. Żebyś się nacieszył jakością i potem stwierdził, że na pewno chcesz ją mieć w raiderze. I tak już parę razy zrobiliśmy. I zdało to egzamin.

 

Sławek podczas prezentacji konsolety

 

SSL Live w kontekście innych stołów cyfrowych… ?


Sławek: Jest masa sprzętu na rynku: Yamaha, Midas, Soundcraft albo Behringer, które zalewają rynek na lewo i prawo. Firma SSL nie próbuje z tym walczyć, bo byłoby to hipokryzją. Przecież wiemy, że firma Yamaha była prekursorem konsolet cyfrowych na dużą skalę. Nie ma o czym gadać. Producenci pragną czymś wyróżnić swoje produkty. Yamaha promuje hasło “duża stabilność”, że możesz polegać na tej konsolecie w każdych warunkach, szczególnie na tych konsoletach z wyższej ligi.

Konsolety Midas, z kolei, inspirują realizatorów tym, że pracuje się na nich jak na legendarnych analogach. Konsolety „Digico”, które nie posiadają efektów pogłosowych, natomiast są totalnie plastyczne, jeśli chodzi o routing, o przyjmowanie kanałów, układanie tego, możliwości konfiguracji, możliwości zarządzania. Jest to bardzo fajne. Nikt nie próbuje mówić, że konsoleta SSL to ta jedyna. Wręcz przeciwnie: to jest wybór. Tak, jak wybierasz sobie wzmacniacze gitarowe, gitary, mikrofony, tak samo masz prawo wybrać sobie konsoletę, która pretenduje do jednej z najlepiej brzmiących konsolet na świecie.

Dziekuję

 

Zapraszay na II część wywiadu już wkrótce. 

  

Rozmawiał: Daniel Zimerman

 

 

Strona www Sławka: http://www.guadky.com

Dystrybutor w Polsce: Audiotech

 

 

Zdjęcia wykonane podczas koncertu zespołu PAPA D, który realizował GUADKY. 

[img:2]

[img:3]

[img:4]

Pozostałe wywiady
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji. Dobre praktyki w masteringu? Posłuchaj eksperta: Magdalena Piotrowska W dzisiejszym odcinku usłyszymy o dobrych zasadach, jakimi warto kierować się w pracy masteringowca. Prosto z Soundedit Magdalena Piotrowska dzieli się swoim doświadczeniem, które zdobywała latami m.in od takich inżynierów masteringu jak... Cała prawda o De Mono wg Marka Kościkiewicza (premiera) Marek Kościkiewicz to artysta, o którym można śmiało napisać „człowiek orkiestra”. Założyciel i pierwszy lider zespołu De Mono. Autor muzyki i tekstów do największych hitów tej, zasłużonej dla polskiej muzyki, formacji. Co to jest Mastering? Kto to jest Grzegorz Piwkowski? Grzegorz Piwkowski nie powinien być postacią anonimową dla nikogo, kto choć trochę interesuje się gałęzią branży proaudio, jaką jest mastering. Obecny na rynku od niemal 30 lat, wielokrotnie nagradzany złotymi i platynowymi płytami... Gra i trąbi zespół Kombi - i to już 45 lat! Zespół Kombi świętuje w tym roku 45-lecie swego istnienia. Jednym z głównych punktów obchodów tej rocznicy będzie nowy album grupy „Minerał życia”, którego premiera będzie mieć miejsce 26 listopada. Podczas rozmowy z Sławomirem Łosowskim... Człowiek, którego należy mieć na radarze... Marek Walaszek - wystarczy spojrzeć na listę dotychczasowych jego osiągnięć, by odnieść wrażenie, iż jest on osobą sięgającą po sukces naprawdę wysoko. Wielokrotnie nagradzany złotem oraz platyną zarówno za produkcje muzyczne, jak i... Tworzysz muzykę? Posłuchaj eksperta Wojtek Olszak należy do osób, których słucha się z nieskrywaną ciekawością. Jest kompozytorem, realizatorem nagrań, właścicielem studia Woobie Doobie i producentem muzycznym w jednym. Spod jego "ucha" powstało wiele multiplatynowych... Video wywiad z założycielami firmy Polsound na 30-lecie działalności Wywiad z ojcami założycielami firmy Polsound-Wojciechem Puczyńskim i Jackiem Karałowem, która obchodzi 30 lecie swojej działalności. Była to doskonała okazja do poznania polskich realiów lat 80-tych. Zapraszam na wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz