Test: Kurzweil K2700 Workstation. Następca K2600?

Nieograniczone możliwości muzycznej ekspresji i czuć w tym "piniądz"! Autor: Dominik Szumny • 25 marca 2024
Kurzweil K270010.999 zł

[img:12:R]W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim sukcesem. Po zastąpieniu K2000 modelami K2500 i K2600, VAST został zaktualizowany i wzbogacony o elementy, takie jak organ KB3 i efekty KDFX.

Mimo że minęło już 14 lat od zakończenia serii K, Kurzweil kontynuował rozwijanie VAST w instrumentach takich jak PC3, PC4, Artis i Forte. Istnieje wiele różnic między nimi, ale jedna z najbardziej wyrazistych to brak próbkowania. Oczywiście, odtwarzanie próbek powróciło w serii PC3Kx, jednak wielu entuzjastów Kurzweila (w tym ja) oczekiwało na dzień, gdy firma wypuści nowy model K z wszystkimi funkcjami swoich poprzedników z lat 90., zaktualizowanymi do standardów XXI wieku. I oto jest nowa stacja robocza Kurzweil K2700, którą mam dla Was przyjemność przetestować i podzielić moją opinią.

 Video recenzja Kurzweil K2700 

 

 Menu testu Kurzweil K2700:

Technologia

W skrócie, K2700 obejmuje najnowszą wersję VAST i jego dodatków, odtwarzanie próbek, efekty oraz cztery rodzaje sekwencjonowania. Dostępny jest wyłącznie z młoteczkową klawiaturą 88 klawiszy, waży solidne 24 kg, ale nie jest tak szeroki, jak można by się spodziewać. Kurzweil umieścił pitch-bend i modulacje za klawiaturą, a nie po lewej stronie, co dla niektórych graczy może być bez znaczenia (ja na przykład rzadko z nich korzystam), jednak inni mogą bardziej preferować tradycyjne rozmieszczenie.

 

[img:15]

[img:16]

[img:20]

 

Klawiatura reaguje bez zakłóceń, choć jej działanie jest bardziej ociężałe, i choć stara się udawać klawiaturę fortepianową, może nie sprawiać, że K2700 będzie idealnym wyborem dla miłośników pianin estradowych. Oczywiście, reakcję na prędkość i aftertouch można dostosować (K2700 generuje i odbiera aftertouch kanału oraz odbiera poli-aftertouch), ale warto byłoby także rozważyć wersję z 76 półważonymi klawiszami.

 

[img:3]

[img:7]

[img:21]

 

Manipulatory i obsługa faderów 

W przeciwieństwie do dość skromnego Forte, kolorowy panel K2700 stanowi rozwinięcie panelu PC4 i pomimo krytyki dotyczącej wyglądu, który niektórzy uważają za tandetny, nie mogę się z tym zgodzić. Uważam, że kolory dostarczają przydatnych informacji podczas programowania i wykonywania. Zrezygnowano z diodowych wskaźników na rzecz Forte, które informowały o bieżących wartościach dziewięciu suwaków sterujących. Dodano jednak dodatkowe pokrętła, kontrolki transportu (współpracujące zarówno z zewnętrznymi DAW, jak i wbudowanym sekwencerem), 16 programowalnych padów oraz przywrócono kontroler taśmy – zmiany, które przyjęto bardzo pozytywnie.

 

[img:6]

 

Wiele sterowników po lewej stronie ekranu wykonuje standardowe funkcje, pozwalając na modyfikowanie dźwięków bez konieczności zagłębiania się w menu Edycji. Można skierować ich działania jednocześnie do wielu miejsc, tak aby, we współczesnej terminologii, działały jak makra, zwiększając tu, zmniejszając tam, jednocześnie wprowadzając pewne zmiany gdzie indziej. Każdemu z nich można również przypisać MIDI CC, co umożliwia nagrywanie i odtwarzanie wszelkich dostosowań. Jako pewna wada może zostać wymieniony fakt, że kolorowy ekran o rozdzielczości 480 x 272 pikseli jest stosunkowo mały według dzisiejszych standardów i pozbawiony czułości na dotyk w porównaniu do konkurencji.

 

[img:2]

 

Niemniej jednak nawigacja i edycja nie sprawiają większych problemów. Choć, prawdę mówiąc, większy ekran byłby znaczącym udogodnieniem. Minęło 15 lat od mojego pierwszego zakupu stacji roboczej. Nadszedł czas, aby Kurzweil nadrobił zaległości. Podobnie jak we wszystkich syntezatorach VAST, trudno jest przekazać, jak różni się programowanie K2700 w porównaniu z instrumentami opartymi na PCM innych producentów. Nie znaczy to, że jest trudniejsze, ale... bądźmy szczerzy, JEST trudniejsze. Wymaga nauki różnych metod wykonywania rzeczy. Oznacza to, że niektórzy użytkownicy unikają programowania swoich Kurzweilów, co jest wielką szkodą, gdyż potencjał jest ogromny.

Oprócz korzystania z PCM z fabrycznej biblioteki o pojemności 4.5 GB, K2700 pozwala na ładowanie własnych próbek AIFF i WAV o długości słów 8 lub 16 bitów oraz częstotliwości próbkowania do 96 kHz. Po zaimportowaniu, można używać tych próbek do budowy dźwięków, tworząc nowe mapy klawiszy (podstawowe bloki programów VAST), które je zawierają. Choć można zacząć od załadowania gotowej mapy klawiszy i wymienić próbki, zaleca się wypróbowanie kilku dostarczonych w K2700 kompletów, aby przejść przez samouczki i dostosować je do własnych potrzeb.

 

[img:17]

 

Sekwencjonowanie

Jednym z najbardziej ekscytujących dodatków do K2700 jest wbudowany sekwencer. Podstawowe informacje są dostępne na dedykowanej stronie sekwencera w systemie. Choć znalazłem kilka drobnych błędów w tekście, nie udało mi się odnaleźć źródła wątpliwości co do funkcji sekwencera. Sekwencer działa na zasadzie "nagrywaj, porównuj, zmieniaj". Oznacza to, że grasz, naciskasz przycisk, aby zapamiętać, grasz ponownie, a następnie porównujesz dwie sekcje, decydując, które wartości parametrów zmienić, jakie dodatkowe dźwięki dodać, a które są już używane. Minimalna wartość dla każdego z parametrów to pół tonu, ale mogą być one dostosowywane co jedną sekundę.

Można wprowadzić wiele różnych sekwencji w jednym programie i utworzyć strukturę utworu, umieszczając programy w różnych sekwencjach. Oczywiście, można zapisywać i odczytywać całe sekwencje (co stanowi jedno zakończenie na utwór), ale programy i sekwencje można również zapisywać i odczytywać osobno. Pozwala to na stworzenie własnego zestawu programów i dodawanie do nich sekwencji w zależności od potrzeb. Jednak ze względu na bezpośrednie powiązanie sekwencji i programu, do którego są przypisane, niemożliwe jest przenoszenie programów z jednego programu do innego. Można za to kopiować i wklejać programy i sekwencje w obrębie tego samego programu, co umożliwia szybkie modyfikowanie podobnych struktur. Dostępny jest również edytor zasobów dla sekwencera, który umożliwia ręczne przypisywanie programów do miejsc w utworze, przypisywanie cech wywoływanych programom oraz nadawanie im nazw. Wreszcie, każdy program może mieć swoją sekwencję startową, co pozwala na zdefiniowanie innej sekwencji do zastosowania, gdy program zostanie wybrany. Warto jednak zauważyć, że nie można automatycznie przypisywać sekwencji do programów w tym edytorze zasobów, co oznacza, że musisz wybrać program, a następnie przypisać mu sekwencję w osobnym oknie.

 

[img:13]

 

Efekty

Efekty w K2700 są bardzo dobre, choć istnieje kilka aspektów, o których warto wspomnieć. Na przykład, gdy korzystasz z wyjść cyfrowych, niewielki ekran GUI może być na pierwszy rzut oka nieco zawiły, gdy próbujesz zastosować więcej niż jeden efekt jednocześnie. Istnieje widok rastrowy z diodami LED, oznaczającymi każdy z czterech slotów efektów, ale tylko jeden z nich może być otwarty jednocześnie. Trzeba więc przełączać się między nimi za pomocą przycisku wyboru slotu. Istnieje również widok listy, ale ponownie, można zobaczyć tylko jeden slot jednocześnie.

Ponadto jest tylko jeden zestaw sterowników do modyfikowania efektów. Oczywiście, można przypisać dowolne kontrolery do dowolnych parametrów efektów, ale byłoby znacznie łatwiej, gdyby dostępnych było kilka sterowników. Ponieważ nie można dostosować samego zestawu sterowników, jedyną opcją jest przypisanie ich do programu i regulowanie z tego miejsca, co oznacza, że nie można dostosowywać efektów podczas korzystania z nich w trybie Multi. Mimo to, efekty są potężne i elastyczne, zwłaszcza gdy wejdziesz w tryby edycji.

 

Próbka możliwości Kurzweil K2700

 

[img:4]

[img:18]

[img:5]

 

Podsumowanie

Na zakończenie recenzji chciałbym wspomnieć o dźwiękach. Kurzweil posiada swój rozpoznawalny charakter dźwiękowy, a K2700 z pewnością go kontynuuje. Syntezator oferuje szeroką gamę brzmień, od realistycznych emulacji instrumentów po futurystyczne dźwięki, które można dowolnie kształtować. Jako instrument sceniczny czy studyjny, K2700 daje ogromne możliwości wyrazu muzycznego. Jednak… nad brzmieniem smyków i fortepianów można jeszcze nieco popracować.

Podsumowując, Kurzweil K2700 to potężne narzędzie dla zaawansowanych muzyków, producentów i osób poszukujących wszechstronnego syntezatora scenicznego. Jego zaawansowana technologia VAST, możliwość odtwarzania próbek, wbudowany sekwencer i potężne efekty czynią go instrumentem, który zaspokoi potrzeby nawet najbardziej wymagających użytkowników. Pomimo pewnych ograniczeń, takich jak mniejszy ekran i pewne ułatwienia w obszarze interfejsu użytkownika, K2700 oferuje ogromne możliwości dźwiękowe i funkcjonalne. Jeśli jesteś gotów poświęcić trochę czasu na naukę obsługi, K2700 może stać się niezastąpionym narzędziem w twoim arsenale muzycznym.

 

Gdzie kupić?

Kurzweil Kurzweil www.kurzweil.com

Dystrybucja w Polsce:

Audiostacja

tel.: +48 (22) 122 53 00
Godziny otwarcia:

Pon - Pt: 09:00 - 17:00

 

adres:
ul Kolejowa 93/95 05-092 Łomianki

Sklepy muzyczne > Kurzweil rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz