TEST: Fluid FPX7

Autor: Rafał Drewniany • 29 października 2018
Fluid Audio FPX71.750 zł (za sztukę)
29 października 2018 10:00
Rafał Drewniany DTS Studio Dostarczył Mega Music ul. Leśna 15 81-876 Sopot

Firma została założona przez inżyniera, muzyka i entuzjastę nagrań Kevina Zuccaro. Począwszy od swojej pierwszej pracy w JBL w 1990 roku, Kevin rozwijał pasję do dźwięku i uczył się budowania głośników od podstaw. W 1998 roku dostał szansę pracy w Cerwin-Vega, gdzie rozwijał produkty hi-fi oraz przenośne systemy PA, ale dopiero w 2005 roku przechodząc do M-Audio skupił się wyłącznie na aktywnych monitorach studyjnych.

Zarządzając całym segmentem produkcji monitorów studyjnych dla Avida, miał swobodę projektowania oraz uczenia się, jak najlepiej zintegrować je z obiegiem pracy w studiu. Opuszczając M-Audio w 2011 roku, Kevin Zuccaro założył Fluid Audio. W ofercie firmy znajdują się aktywne dwudrożne monitory studyjne C5, F4, F5, współosiowe FX8, subwoofer F8S oraz będące przedmiotem tego testu monitory FPX7 z współosiowo umieszczonym tweeterem wykonanym w technologii AMT.

 

[img:1]

 

FPX7 to flagowe monitory firmy Fluid!

Wyposażone są we wzmacniacze klasy AB, wydajny transformator toroidalny zapewniający doskonałą charakterystykę szumów, zoptymalizowane głośniki kompozytowe i przetworniki wysokotonowe AMT. Cechą wyróżniającą FPX7 jest jednak to, że głośnik wysokotonowy AMT jest zamontowany pośrodku głośnika niskotonowego - w konfiguracji współosiowej. Koncentryczne przetworniki, stosowane w tak uznanych na całym świecie monitorach jak Manley Tannoy ML10, zapewniają wysoką dokładność i szczegółowość, ponieważ wszystkie częstotliwości z głośnika wysokotonowego i głośnika niskotonowego promieniują z dokładnie tej samej pozycji w przestrzeni. Ma to kluczowe znaczenie dla precyzyjnej odpowiedzi głośnika poza osią promieniowania, a także dla spójności faz. Głośnik wysokotonowy AMT jest montowany do specjalnie zaprojektowanego falowodu, który zapewnia szeroką dyspersję i prawidłową scenę stereo. Krosownica kontrolowana przez DSP zapewnia idealne połączenie obu głośników.

 

[img:5]

 

Różnice między głośnikami AMT i wstęgowymi (cyt. hifi.pl)

 

AMT (skrót od angielskich słów Air Motion Transformer) to typ przetwornika elektroakustycznego. Głośniki AMT są czasami niesłusznie utożsamiane z głośnikami wstęgowymi. Najczęściej w technologii AMT produkuje się głośniki wysokotonowe, ale nie tylko. Konstrukcję typu AMT stosowano też w głośnikach średniotonowych, niskotonowych i słuchawkach.

 

W przeciwieństwie do innych typów głośników poruszających powietrze w sposób tłokowy, w głośnikach AMT membrana nie pracuje w kierunku osi promieniowania, lecz prostopadle do tej osi. Przetwornik AMT ma postać membrany ukształtowanej w harmonijkę. Harmonijka jest wykonywana z tworzywa sztucznego (na przykład mylar, kapton), na jej powierzchni znajdują się przewodzące ścieżki (aluminium), a całość jest umieszczona w polu magnetycznym. Przez przewodzące ścieżki płynie sygnał elektryczny audio. Powietrze jest ściskane i zasysane pomiędzy fałdami harmonijki synchronicznie z sygnałem audio płynącym przez ścieżki. Sposób działania membrany powoduje kilkukrotne zwiększenie prędkości powietrza w stosunku do prędkości ruchu membrany - stąd wzięła się nazwa przetwornika AMT.

 

Głośnik wstęgowy zaś to taki, w którym funkcję membrany spełnia bardzo cienka folia metalowa (na przykład z aluminium) zamocowana w polu magnetycznym. We współczesnych, komercyjnie stosowanych głośnikach folia jest w praktyce zawsze karbowana i ma postać rozciągniętej harmonijki umieszczonej pomiędzy magnesami. Prąd sygnału audio płynący przez metalową membranę powoduje jej ruch w polu magnetycznym. Głośniki wstęgowe charakteryzują się bardzo małą impedancją i potrzebne są transformatory dopasowujące, aby umożliwić normalną współpracę ze wzmacniaczami. Ponieważ membrana w głośniku wstęgowym jest podłużna, skutkuje to szeroką charakterystyką kierunkową w płaszczyźnie poziomej oraz wąską charakterystyką kierunkową w płaszczyźnie pionowej.

 

[img:4]

 

Istnieje brak zgodności w sprawie terminologii. Mianem głośnika wstęgowego często określa się też rozwiązanie, gdzie membrana nie ma postaci wstęgi metalowej, lecz wykorzystuje folię z tworzywa sztucznego z naniesionym zestawem przewodzących ścieżek. Tego typu głośniki są też określane mianem magnetostatów lub głośników quasi-wstęgowych (pseudo-wstęgowych). Całkowicie błędne jest zaliczanie do grona głośników wstęgowych przetworników typu AMT (Air Motion Transformer). Głośniki wstęgowe zazwyczaj przeznaczone są do odtwarzania wysokich tonów. Modele o większych rozmiarach odtwarzają nieraz wyższą część zakresu tonów średnich.

Monitory FPX7 mają 7-calowy kompozytowy głośnik niskotonowy z otworem otoczonym pianką. Wystaje z niego krótki, cylindryczny, plastikowy trzon. Przód tej obudowy ma szerokoszczelinową kratkę z tworzywa sztucznego, która odsłania przetwornik ATM. Wszystkie elementy umieszczone są w stosunkowo niewielkiej obudowie MDF.

 

[img:7]

 

Głośniki zasilane są dwoma wzmacniaczami pracującymi w klasie AB, o mocy odpowiednio 90 W dla sekcji niskotonowej i 50 W dla wysokotonowej. Na przednim panelu znajduje się również podświetlane logo oraz suwakowy potencjometr głośności. Rozwiązanie raczej niespotykane. Ponieważ potencjometry mają wyczuwalny skok, łatwo można ustawić równe wartości na obu monitorach. Uwaga, w pozycji 0 dB odsłuchy grają bardzo głośno i zdecydowanie słyszalny jest wtedy szum własny zestawów. Do normalnej pracy w zupełności wystarcza ustawienie suwaków w pozycji - 18 dB. Wtedy także znika szum.

Na tylnym panelu znajdują się: gniazdo sieciowe i przełącznik zasilania, symetryczne złącze XLR i TRS oraz niesymetryczne RCA. Na tylnym panelu znalazło się również miejsce dla radiatora wbudowanego wzmacniacza. Obok gniazd wejściowych znajdują się dwa przełączniki: HF Trim, pozwalający na korekcję wysokich częstotliwości w zakresie +/- 2dB, oraz Acoustic Space z trzema położeniami: 0dB, -2dB, 4dB. Jest to korektor półkowy z punktem zadziałania 200 Hz, który pozwala zmniejszyć poziom niskich częstotliwości przy ustawieniu monitorów w pobliżu powierzchni odbijających.

 

Podsumowanie

Na zestawach Fluid pracowałem z pewnymi przerwami przez około 3 miesiące. Nagrywałem i miksowałem zespoły jazzowe, klasyczne i folkowe. Najczęściej miałem więc do czynienia z muzyką instrumentalną, a wokal nie często pojawiał się u mnie na pulpicie. Może właśnie dlatego moja bardzo subiektywna ocena tych monitorów nie jest jednoznaczna. Pierwsze wrażenie po ich uruchomieniu było takie, że chyba trudno byłoby mi słuchać na nich muzyki dla przyjemności. Odebrałem ich brzmienie jako nosowe i bardzo środkowe, bardzo dominujące były dla mnie częstotliwości z zakresu 1 - 2 kHz. Brzmienie basu uznałbym jako poprawne i nie wyróżniające się niczym szczególnym. Wysokich częstotliwości, zwłaszcza powyżej 10 kHz jest dużo, a ich właściwy odbiór nieco zakłócał mi nachalny środek pasma. Mimo tego, mam wrażenie, że wysokie częstotliwości brzmią przyjemnie dla ucha. Uwagę zwraca też bardzo dobra stereofonia i dość szeroki tzw. sweet spot.

Pozytywnie jednak zaskoczyło mnie brzmienie wokalu. Owszem nadal było bardzo środkowe, ale monitory pokazały wszystkie szczegóły. Bardzo dobrze sprawdziły się podczas montażu nagrań lektorskich, bez problemu można z ich pomocą wychwycić wszystkie mlaski, oddechy, zmiany ustawienia lektora względem mikrofonu. Według mnie to właśnie w zakresie edytowania i miksowania wokali te monitory sprawdzą się najlepiej.

 

[img:6]

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Częstotliwość przenoszenia: 42 Hz - 27 kHz (+/-3dB)
  • Punkt podziału zwrotnicy: 3.5 kHz
  • Moc wzmacniaczy: 140 W RMS (90W LF / 50 W HF AMT)
  • Impedancja wejściowa: 20 kOhm XLR/TRS, 10 kOhm RCA
  • Czułość wejściowa: szum różowy o poziomie 85 mV wytwarza ciśnienie dźwięku równe 95 dBA SPL w odległości jednego metra przy ustawieniu głośności w pozycji maksymalnej
  • Obudowa: płyta MDF
  • Wymiary (pojedynczy monitor): 308 x 216 x 264 mm
  • Waga (pojedynczy monitor): 10 kg

 

Gdzie kupić?

Fluid Audio Fluid Audio www.fluidaudio.net

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Fluid Audio rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz