TEST: Przenośny system nagłośnieniowy Mackie FreePlay

Autor: Maciej Żulczyk • 2 października 2015
Mackie FreePlay1.900 zł
2 października 2015 09:00
Maciej Żulczyk Studio nagrań Pętla Dostarczył Music Info Music Info tel: +48 12 267 24 80 www.musicinfo.pl
  • Duża mobilność i wielozadaniowość
  • Trzy odrębne wejścia na mikrofon, instrument czy odtwarzacz
  • Zdalne odtwarzanie nagrań poprzez Bluetooth i kontrola miksu z aplikacji FreePlay Connect
  • Wbudowany mikser cyfrowy z korektą i 16 efektami
  • Lekki i poręczny
  • Zasilanie na baterie lub akumulator (opcjonalnie)
  • Zasięg bezprzewodowy do 15 metrów.
  • Obudowa nie zabezpieczona przed warunkami zewnętrznymi
  • Brzmienie umiarkowanie głośne przy użyciu mikrofonów i instrumentów,

Po licznych testach najnowszych mikserów cyfrowych i zaawansowanych kolumn nagłośnieniowych pora na temat nieco lżejszy. Firma Mackie, mocno rozwijająca swoją ofertę pro audio, posiada również działającą równolegle dywizję produktów przenośnych, półprofesjonalnych i rozrywkowych. Jej najnowsze dzieło to Mackie FreePlay, przenośny stereofoniczny zestaw nagłośnieniowy w formie boomboxa, wyposażony w wiele nowoczesnych funkcji i przeznaczony do małych występów, prezentacji i zabawy. W tym teście sprawdzimy wszystkie za i przeciw. Zapraszam.


Urządzenie to wydaje się uosabiać wszystkie najnowsze trendy w tej grupie urządzeń, która w ciągu ostatnich lat wyraźnie wyodrębniła się na rynku audio. Dzisiaj spora większość producentów profesjonalnych kolumn i tym podobnych, posiada w swojej ofercie też wszechstronne i poręczne gadżety, łączące niezłe specyfikacje i możliwości z maksymalną mobilnością. Podczas tegorocznych targów Namm Show zaprezentowano nam na stoisku możliwości najnowszego Mackie FreePlay, zatem na przystawkę, specjalnie dla Was materiał z Californii.

 

Premiera Mackie FreePlay na targach NAMM Show 2015:

 

Czym jest Mackie FreePlay?

Kompaktowy Mackie FreePlay wyraźnie odnosi się do najnowszych osiągnięć urządzeń pro i oferuje między innymi wejścia na mikrofony, źródła liniowe bądź instrumenty, streaming bezprzewodowy Bluetooth, kontrolę zdalną ze smartphone’ów, 4-kanałowy (2 mono + stereo) mikser cyfrowy z efektami, presetami brzmieniowymi i eliminatorem sprzężeń, a także duży, ośmiocalowy woofer i dwa głośniki kompresyjne zasilane własnymi wzmacniaczami, a wszystko to w lekkiej i poręcznej paczce o kształcie przypominającym odtwarzacze kaset i płyt CD minionej epoki.

Ten zasilany przewodowo lub z baterii/opcjonalnego akumulatora zestaw reklamowany jest jako wszystko, czego potrzebują wykonawcy koncertujący w małych klubach bądź na ulicach oraz mówcy, prezenterzy, nauczyciele i miłośnicy imprez z muzyką. Podkreśla to jego stosunkowo wysoka moc, duży woofer niskotonowy i dość wysoka głośność w połączeniu z efektami cyfrowymi i możliwością pracy praktycznie wszędzie. Nie da się ukryć, że choć sprzętu podobnej kategorii jest coraz więcej, nowy FreePlay przykuwa uwagę; przyjrzyjmy (i przysłuchajmy) mu się z bliska.

 

[img:11]

 

Wykonanie i technikalia

Mackie FreePlay to urządzenie o nieco owalnym kształcie z trzema głośnikami oraz wzmacniaczami i procesorami umieszczonymi w lekkiej obudowie z PC/ABS. Ważąca ledwie 5 kg całość posiada pojedynczy uchwyt na górze, centralnie umieszczony głośnik niskotonowy oraz dwa wysokotonowe rozmieszczone po bokach, z portami basowymi pod nimi. Przetwornik niskotonowy o średnicy 8" posiada membranę z papieru oraz ferrytowy magnes i chroniony jest metalowym grillem, natomiast boczne jednocalowe wysokotonowe głośniki kompresyjne z membraną z PEN (naftalanu polietylenu) są dość odsłonięte, za wyjątkiem plastikowej osłonki.

Z tyłu FreePlay znajduje się dosyć bogaty w funkcje panel kontrolny, bardzo przejrzyście oznaczony i czytelny. W jednostce dostępne są dwa wejścia combo XLR/Jack, do których można podłączyć mikrofon (jedynie dynamiczny, gdyż FreePlay nie posiada zasilania phantomowego), odtwarzacz lub instrument. Pod nimi mieści się dodatkowe wejście liniowe Aux In na gnieździe mini-jack, pracujące zamiennie z odtwarzaczem Bluetooth, a następnie wyjście jack Monitor Out np. dla aktywnego odsłuchu.

 

[img:2]

 

Większość tylnego panelu zajmuje jednak mikser cyfrowy o prostym układzie 4 przycisków (kanał 1, kanał 2, kanał stereo i suma) i pojedynczą gałką kontrolującą poziomy zaznaczonego kanału. Poziomy te wyświetlane są na 15-segmentowym wskaźniku. Stąd możliwe jest również włączenie lub wyłączenie podświetlanego loga firmy z przodu, wyświetlenie stanu baterii i dostosowanie poziomu efektu. Ten ostatni wybierany jest z sekcji poniżej, gdzie aktywować można również eliminator sprzężeń i presety EQ.

Szybko omówmy jeszcze detale techniczne: głośniki FreePlay zasilane są wbudowanymi modułami wzmacniaczy klasy D, chłodzonymi konwekcyjnie i łącznie oferującymi moc szczytową 300 W / 150 W RMS, rozdzieloną między woofer (150 W peak / 75 W RMS) i głośniki kompresyjne (2 x 75 W peak / 37 W RMS). Crossover dzieli pasmo na sekcje HF i LF przy częstotliwości 3 kHz, natomiast wbudowane procesory odpowiadają za 3-pasmowe equalizery dla kanałów, presety EQ dla "sumy", 16 presetów efektów i eliminator sprzężeń (o funkcjach później). Maksymalna szczytowa głośność oceniana jest na 114 dB, zaś dyspersję horyzontalną wymierzono na 90 stopni. Od spodu FreePlay znajdują się 4 gumowe nóżki oraz przegroda na baterie.

Producent oferuje dodatkowe akcesoria w postaci praktycznego pokrowca, stojaka z możliwością zamocowania na statywie oraz akumulatora wielokrotnego użytku, zastępującego tradycyjne baterie R20 (potrzeba ich 8).

 

[img:4]

 

Funkcje

...których oczywiście musiało być tu sporo. Początkowe stwierdzenie o uosobieniu większości popularnych trendów wydaje mi się jak najbardziej na miejscu. Nie zabrakło tu więc bezprzewodowej transmisji audio czy zdalnej kontroli miksu. Zacznę jednak od funkcji podstawowych:

FreePlay, za sprawą dwóch gniazd combo, może przyjąć dwa monofoniczne źródła audio, zarówno z mikrofonu dynamicznego, instrumentu bądź źródła liniowego. Wspomniałem, że brak tu zasilania phantomowego, jednak biorąc pod uwagę przeznaczenie jednostki, nie jest ono konieczne, bo chyba mało który wykonawca uliczny śpiewa do drogiego mikrofonu pojemnościowego. Co więcej, zasilanie +48V redukowałoby maksymalny czas pracy na bateriach/akumulatorze.

 

[img:6]

 

Dodatkowym wejściem jest stereofoniczne wejście liniowe na gnieździe minijack, działające zamiennie z odbiornikiem Bluetooth 3.0 dla przewodowego / bezprzewodowego odtwarzania nagrań. Komplet wymienionych wejść stanowi więc podstawowy zestaw solowego wykonawcy: do FreePlay można jednocześnie podłączyć np. mikrofon wokalny, gitarę elektroakustyczną i odtwarzacz ze ścieżką rytmiczną.

Wejścia te uzupełnia pojedyncze, zbalansowane wyjście Monitor Out dla aktywnych kolumn służących za odsłuch lub dla subwoofera. Wyjście to wysyła kopię sumy w konfiguracji post-fade: nie posiada ono własnej regulacji, a jego poziomy kontroluje gałka poziomów Level.

Kontrola poziomów odbywa się z tylnego panelu: z czterech przycisków (kanału 1 i 2, kanału BT/AUX, i sumy MAIN) wybieramy ten, który chcemy regulować. Wybrany poziom wyświetli się na 15-segmentowym wskaźniku, a dostosowujemy go gałką Level. Stąd można też włączyć lub wyłączyć przednie, podświetlane logo firmy (przytrzymanie przycisków 1 i Main), wyświetlić stan baterii (przytrzymanie przycisków 2 i BT/AUX), oraz dostosować poziom efektów cyfrowych dla kanałów 1 i 2, przytrzymując odpowiednie przyciski.

 

[img:8]

Mackie FreePlay Connect - Dostępne efekty

 

Efekty to ważna i przydatna funkcja FreePlay. Łącznie, jednostka oferuje 16 presetów efektów, w tym pogłosy, delaye i inne, choć z samego panelu możliwy jest dostęp tylko do 4 z nich. Co z resztą? Otóż jest ona dostępna jedynie za sprawą aplikacji FreePlay Connect, służącej do zdalnej kontroli pracy i miksu poprzez Bluetooth - przeznaczona jest ona na smartfony i tablety iOS i Android. Oferuje proste sparowanie i pełną kontrolę nad wszystkimi funkcjami FreePlay.

Pełna lista 16 efektów to: pogłosy Bright Room, Warm Lounge, Small Stage, Warm Theater, Warm Hall, Concert Hall, Plate Reverb, Cathedral oraz Chorus, Chorus + Reverb, Doubler, Tape Slap, Delay 1, Delay 2, Delay 3 i Reverb+Delay. Z tylniego panelu jednostki można wybrać cztery z nich, mianowicie Plate Reverb, Warm Theater, Tape Slap i Delay 1, tam oznaczone odpowiednio jako Verb 1, Verb 2, Delay 1 i Delay 2. Możliwy jest wybór tylko jednego z efektów na raz, choć kanały posiadają do niego niezależny send.

 

[img:9]

Mackie FreePlay Connect - Wybór presetów EQ

 

Dalsze funkcje obecne w jednostce to automatyczny eliminator sprzężeń (Feedback Destroyer), wykrywający i redukujący ofensywne częstotliwości, oraz wybór czterech presetów EQ przystosowanych do konkretnych zastosowań: Flat, DJ (podbicie dołu i góry), Solo (podbicie prezencji, redukcja niższego środka, redukcja dołu) i Voice (redukcja większości dołu, podbicie prezencji). Aplikacja FreePlay Connect umożliwia ponadto aktywację prostego, 3-pasmowego korektora dla każdego kanału.

 

Wrażenia

Mackie FreePlay w ciągu kilku dni przetestowałem na praktycznie każdy sposób zgodny z jego przeznaczeniem - sprawdziłem jak spisuje się w odtwarzaniu muzyki oraz wzmocnieniu głosu i instrumentu (gitary elektroakustycznej i elektrycznej), a także jak wypada jego sprawność bezprzewodowa, uwzględniając streaming nagrań i zdalną kontrolę z aplikacji FreePlay Connect.

 

[img:10]

Mackie FreePlay Connect - Korektor

 

Najpierw parę słów o budowie: zestaw ten posiada korzystny moim zdaniem kształt i format, jest lekki i zmieści się do plecaka czy nawet podręcznej torby. Sama obudowa z tworzyw sztucznych wydaje się dostatecznie wytrzymała, nie ma też żadnych wystających elementów (jak choćby pokrętła), które mogłyby zostać uszkodzone w transporcie. Niemniej, jest tu też parę kwestii, które mogą być dyskusyjne, jak na przykład brak osłony głośnika wysokotonowego. FreePlay to urządzenie przeznaczone do gry w terenie, na ulicy, itp., gdzie piasek, kurz i losowe przedmioty/zanieczyszczenia mogą być powszechne, dlatego przydałby się choćby grill chroniący również przetworniki kompresyjne, nie tylko woofer. Domyślam się, że ma to związek z designem urządzenia, jednak warto byłoby to wziąć pod uwagę. 

 

Bardzo podoba mi się natomiast możliwość zasilania zarówno bateriami, jak i akumulatorem. Ten ostatni, niestety, sprzedawany jest osobno. Według producenta zapewnia on do 10 godzin pracy, natomiast 8 baterii R20 gwarantuje dwukrotnie więcej. Wyposażenie się w akumulator litowo-jonowy i zestaw baterii daje gwarancję pewnej pracy w każdych warunkach. Ogólnie rzecz biorąc FreePlay został dobrze przemyślany pod kątem mobilności.

 

[img:3]

 

Brzmieniowo, nie należy spodziewać się tutaj jakości Hi-End`u. FreePlay to w zasadzie dopieszczony funkcjami boombox i tak właśnie brzmi. Przy wykorzystaniu mikrofonu i instrumentu, solidne poziomy odpowiednie dla gry na ulicy, czy w plenerze, uzyskamy dopiero przy maksymalnym lub prawie maksymalnym ustawieniu. Duży, ośmiocalowy woofer sprawia, że w brzmieniu nie brakuje basu, choć traci on wyrazistość przy wyższych poziomach. Tak czy inaczej, jak na przenośne i lekkie urządzenie wszystko-w-jednym FreePlay spisuje się dobrze na tle produktów w tej samej kategorii (nie mylić z profesjonalnym nagłośnieniem).

Rozbudowana funkcjonalność to mocne atuty nowego zestawu od Mackie. Ewidentne jest, że brany był tu pod uwagę przede wszystkim solowy wykonawca, który może nim obsłużyć wokal, instrument i playback muzyki, dopieszczone wyborem efektów i prostym korektorem. Podczas gdy praca eliminatora sprzężeń nie zrobiła na mnie szczególnego wrażenia, to funkcjonalność bezprzewodowa i aplikacja FreePlay Connect to zgodna z duchem czasu funkcja, w bardzo prosty sposób ułatwiająca wygodną obsługę zestawu ze sceny, czy dowolnego miejsca, bez konieczności zaglądania na tyły jednostki, przy każdej drobnej zmianie poziomu czy efektu.

Proces parowania urządzeń jest szybki, natomiast użyteczny zasięg jest dosyć spory, mogłem przemieszczać się ze smartfonem po całym dużym, wielopokojowym mieszkaniu bez przerw w transmisji, natomiast na powietrzu sięgał on 15 metrów.

 

[img:7]

 

Wśród narzędzi brakuje mi prostego, automatycznego kompresora, chociażby na jednym kanale, do obsługi wokali. Początkowo myślałem, że FreePlay nie posiada żadnych procesorów dynamiki, choć diagram urządzenia i późniejsze testy pokazały, że wyposażony jest on w prosty limiter zabezpieczający.

Na koniec ostatnia konkluzja. Wszystkie powyższe elementy i gadgety wpływają na cenę ostateczną urządzenia, która wynosi około 1.900 zł. Zachęcam do odwiedzenia sklepu muzycznego i przetestowania FreePlay, pozycja z pewnością ciekawa. 

 

Podsumowanie

Przenośny system nagłośnieniowy Mackie FreePlay okazał się urządzeniem zaprojektowanym dla konkretnych odbiorców, którymi w tym przypadku są solowi wykonawcy (szczególnie uliczni), gospodarze niewielkich imprez, czy mówcy bądź trenerzy adresujący umiarkowane grono słuchaczy. To przenośne urządzenie posiada sporo zalet, jakimi przede wszystkim są kompaktowe gabaryty, elastyczne możliwości zasilania, mikser cyfrowy z możliwością przyłączenia większości standardowych źródeł, duży przetwornik niskotonowy i sprytna aplikacja do kontroli zdalnej. 

Każdy powinien mieć na uwadze, że nie jest to sprzęt pro audio, a raczej konsumencki produkt, gdzieś pomiędzy gadżetem a narzędziem pracy. Tym ostatnim bez wątpienia może się stać w rękach muzyków, oczekujących nowoczesnego, wydajnego i poręcznego głośnika dla występów w pojedynkę, czy wspomnianych konferansjerów / trenerów / nauczycieli / gospodarzy. W innych sytuacjach świetnie sprawdzi się jako zamiennik tradycyjnego boomboxa na plażę, grilla czy ognisko, gdzie radość z muzyki liczy się bardziej niż krytyczny odsłuch.

 

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • 4 kanałowy mikser cyfrowy (16 efektów wokalowych i instrumentalnych)
  • 2 x 1" driver wysokotonowy, 1 x 8" woofer niskotonowy z 1.2" cewką
  • Wbudowany wzmacniacz klasy D
  • Moc: 300 W / 150 W RMS
  • Maksymalne ciśnienie akustyczne: 114 dB SPL
  • Pasmo przenoszenia (-10 dB): 65 Hz - 20 kHz
  • Punkt crossovera: 3 kHz
  • Wejścia: 2 x mikrofonowo-liniowe typu combo XLR / TRS, 1x AUX mini jack
  • Wyjścia: Monitor 1/4" TS
  • Bezprzewodowa kontrola Bloetooth za pomocą darmowej aplikacji FreePlay Connect App
  • Wbudowany eliminator sprzężeń
  • 4 presety EQ (FLAT, DJ, SOLO, VOICE)
  • Zasilane: 8 baterii AA lub z sieci AC. Możliwość dokupienia dedykowanego akumulatora litowo-jonowego
  • Wymiary: 318 x 521 x 310 mm
  • Waga: 6.8 kg

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Mackie rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz