Mackie SRM450 i Mackie Thump15 - test aktywnych kolumn

Autor: Maciej Żulczyk • 31 października 2014
Mackie SRM4501.480 zł / 2040 zł
Mackie Thump15
31 października 2014 00:00
Maciej Żulczyk Studio nagrań Pętla Dostarczył Music Info Music Info tel: +48 12 267 24 80 www.musicinfo.pl
  • Niska waga
  • Możliwość szybkiego przygotowania do pracy
  • Łatwość w obsłudze

Jakby w odpowiedzi na stwierdzenie otwierające mój ostatnio opublikowany tekst, kolejna grupa przenośnych zestawów nagłośnieniowych trafiła w moje ręce. Dla odmiany, dzisiejszy artykuł zostanie zaprezentowany w formie testu porównawczego, którego "bohaterami" będą aktywne zestawy głośnikowe Mackie SRM450 i Thump15.

Seria SRM, obecnie licząca już 9 modeli, w tym 5 kolumn pełnopasmowych, trzy subwoofery i mały, przenośny głośnik SRM150, to obecna już od jakiegoś czasu na rynku grupa aktywnych zestawów głośnikowych oferujących budżetowe, lecz jak utrzymuje producent, profesjonalne rozwiązania do aplikacji ruchomych. Dwudrożne kolumny SRM450, których parę właśnie otrzymałem, oferowane są obecnie już w trzeciej wersji i zajmują przedostatnią pozycję wśród pełnopasmowych kolumn tej serii pod względem rozmiaru, mocy i funkcji.

Seria Thump z kolei to relatywnie nowa propozycja od Mackie: liczy obecnie jeden subwoofer i dwa modele pełnopasmowe, z których większy (Thump15), w dwóch egzemplarzach otrzymałem wraz z SRM. Już pierwszy rzut oka na materiały promocyjne wskazuje, że seria Thump jest jeszcze tańszą alternatywą dla głośników SRM, kierowaną na rynek amatorski i pół-profesjonalny. Nazwa oraz w/w materiały sygnalizują jednak, że kolumny te oferują mocniejsze i wyraźniejsze brzmienie dolnego pasma niż podobne produkty w tej klasie.

 

[lupa:1]

Mackie Thump15 i Mackie SRM450

 

Cechy wspólne

Jako że należą do praktycznie tej samej kategorii sprzętu, oba zestawy SRM450 i Thump15 posiadają szereg cech wspólnych. Są to zbliżone rozmiarem i wagą (16.8 kg / 15.1 kg) kolumny wykonane głównie z czarnego polipropylenu, z widocznym falowodem głośnika wysokotonowego i siatką chroniącą głośnik niskotonowy. Posiadają również tę samą moc, reklamowaną jako 1.000W - niemniej, jest to moc szczytowa: moc RMS tych kolumn wynosi 500W. W obu przypadkach głośnik niskotonowy obsługiwany jest przez moduł wzmacniacza klasy D o mocy 400W RMS, natomiast wysokotonowy - moduł klasy AB o mocy 100W RMS. Kolumny te wykorzystują również podobne głośniki: wysokotonowe głośniki kompresyjne mają średnicę 1.4", tytanową membranę i magnes ferrytowy, a niskotonowe: ten sam magnes i membranę papierową. Różnią się rozmiarem: woofer SRM450 ma rozmiar 12", a Thump15 - 15".

Różni je też cena, która wynosi około 2.000 zł za pojedynczy SRM450 i ok. 1.500 zł za Thump15. Przekłada się to bezpośrednio na zestaw funkcji oraz wydajność i brzmienie obu zestawów, z których, co logiczne, SRM450 wypada nieco korzystniej. Przyjrzyjmy im się indywidualnie:

 

[lupa:2]

Mackie Thump15 i Mackie SRM450

 

SRM vs. THUMP

Po bliższym zbadaniu, twierdzenie że seria Thump to tańsza i uproszczona alternatywa dla SRM wydaje się być jak najbardziej słuszne. Redukując funkcje, a tym samym koszty, do minimum, producent stworzył konsumenckie urządzenie jednocześnie oferujące jedną z najbardziej pożądanych w tej kategorii cechę - "dużo basu". Thump15 posiada potencjometr głośności, pojedyncze wejście mikrofonowo-liniowe na gnieździe combo, wyjście THRU do szeregowego połączenia wielu jednostek oraz trzypasmowy equalizer z możliwością wyboru środkowego pasma, pozwalający na kontrolę o zakresie +/- 6db przy 80 Hz (dół), 12 kHz (góra) i 100 Hz - 8 kHz (środek).

Na tylnym panelu, poniżej equalizera, mieści się diagram sugerowanych ustawień dla różnych aplikacji. Thump15 posiada również szereg zabezpieczeń, tj. limiter audio, zabezpieczenia przed mechanicznym i termicznym uszkodzeniem głośników, oraz jak utrzymuje producent, procesor odpowiadający za czasowe zrównanie pracy poszczególnych przetworników.

 

[lupa:3]

Mackie Thump15

 

[lupa:4]

Mackie Thump15

 

Z SRM450 jest nieco inaczej. Pomijając dopisek "high definition" w opisie, kolumna ta posiada szereg nieco bardziej rozbudowanych funkcji niż jej wyżej omawiany, tańszy pobratymca. Wejść mikrofonowo-liniowych jest nie jedno, a dwa, oba na gniazdach combo (plus 1 x Phono) z dedykowaną kontrolą gainu, co funkcjonuje jako prosty, 2-kanałowy mikser. Wyjście Thru posiada przełącznik wyboru źródła (kanał 1 lub miks 1 i 2).

Zamiast equalizera znajdziemy tu cztery proste presety do wykorzystania w osobnych aplikacjach, czyli tzw. Speaker Modes. Są to: PA (do wykorzystania jako główny system nagłaśniający, relatywnie płaska charakterystyka częstotliwościowa), DJ (podbite dolne i górne pasmo), MON (do użytku jako odsłuch sceniczny, obcięty dół i nieco środka w okolicy 2 kHz) oraz SOLO (dla solowych wykonawców; zredukowane dolne pasmo, lekkie podbicie pasma wokalnego i góry).

 

[lupa:5]

Mackie SRM450

 

[lupa:6]

Mackie SRM450

 

Kolejną z funkcji jest Feedback Destroyer, służący do automatycznego eliminowania szczególnie nasilonych częstotliwości powodujących sprzężenia zwrotne. Wykorzystuje on od jednego do czterech wąskich filtrów - ich ilość wybierana jest przyciskiem przez użytkownika. Jest to bardzo proste i automatyczne narzędzie do zastosowania głównie w sytuacjach, gdzie kolumny używane są samodzielnie (o jego skuteczności opowiem niebawem). Poza automatycznymi zabezpieczeniami (tymi samymi co w serii Thump), kolumny SRM posiadają cyfrowe procesory zabezpieczeń nazwane Smart Protect DSP oraz funkcje korekcji pracy czasowej, fazowej i częstotliwościowej głośników, stworzone we współpracy z firmą EAW.  

Podsumowując, kolumny SRM450, chodź wyposażone w mniejszy woofer, oferują zestaw funkcji nieco bardziej elastyczny od zestawów Thump oraz uzupełnione są o procesory optymalizujące pracę przetworników. Pozostaje opowiedzieć jak kolumny te wypadają brzmieniowo i przedstawić moje wnioski na temat korzystania z tych produktów.

 

[lupa:7]

Mackie Thump15 i Mackie SRM450

 

Wrażenia subiektywne

Najpierw zacznę od kolumn Thump, które, jak można się domyślić w tym porównaniu wypadają nieco słabiej. Ich brzmienie można nieco porównać do ich wyglądu i odnieść do konstrukcji - zestawy te są plastikowe. Przez "plastikowe" rozumiem brzmienie nieco syntetyczne o małej głębi.

Tutaj należy pamiętać (sam producent daje o tym znać przez formę, w jakiej reklamowane są zestawy Thump), że nie jest to produkt profesjonalny, a konsumencki, przeznaczony dla mniej doświadczonych i wymagających użytkowników.

Praca głośników wysoko- i niskotonowego jest nieco odseparowana (trochę słychać crossover, dzielący pasmo w punkcie 3 kHz), a plastikowa konstrukcja nie sprzyja generowaniu brzmienia pozbawionego niekorzystnego rezonansu. Wydaje mi się, że wbudowany equalizer nie znajdzie zbyt częstego zastosowania, poza standardowym dyskotekowym ustawieniem jednoczesnego podbicia góry i dołu. Półparametryczne, środkowe pasmo może w krytycznych sytuacjach przydać się do lekkiej redukcji sprzężeń.

 

[lupa:8]

Mackie SRM450

 

[lupa:9]

Mackie SRM450

 

Jedno jednak muszę przyznać - kolumny te oferują to, co jest ich pierwszą i podstawową deklaracją, mianowicie intensywne brzmienie dolnego pasma. Rzecz jasna nie jest to szybkie i precyzyjne, ciężko uderzające brzmienie wysokomarkowego subwoofera, nie mniej para tych kolumn dla mniej doświadczonych odbiorców powinna zaoferować wystarczająco mocny bas, aby zachęcić do zabawy - bo tylko i wyłącznie do tego przeznaczone są kolumny Thump.

Po przełączeniu na parę SRM, dźwięk staje się bardziej detaliczny, a całość nabiera precyzji. Góra wydaje się ostrzejsza, środek ukazuje większą panoramę i odseparowanie źródeł, a dół, choć nie tak intensywny, jest bardziej punktowy - przypisywałbym to między innymi bardziej zaawansowanym procesorom DSP, odpowiadającym za kontrolę pracy przetworników.

 

[lupa:10]

Mackie Thump15

 

[lupa:11]

Mackie Thump15

 

Parę słów o dostępnych presetach i eliminatorze sprzężeń. Opisałem teorię ich działania, natomiast w praktyce ma się to następująco: presety Speaker Modes, będące niczym innym jak prostym equalizerem, owszem, dostosują kolumnę do czterech głównych zadań; oferują one brzmienie nieco naturalniejsze od korektora w głośnikach Thump, a ich atutem jest prostota obsługi (pojedyncze wciśnięcie przycisku przełącza na następny tryb). Z eliminatorem sprzężeń byłbym ostrożny - podczas gdy ustawienia 1-2 (aktywujące 1 lub 2 automatyczne filtry) mogą okazać się przydatne, ustawienia wyższe (3-4 filtry) w pewnych sytuacjach brzmią nienaturalnie i mają niekorzystny wpływ na ogólną pracę kolumn.

 

Podsumowanie

Mackie SRM450 i Thump15 to generalnie lekkie, przenośne, i co ważne, budżetowe zestawy głośnikowe. Plastikowa konstrukcja oraz wykorzystanie wzmacniaczy kl. D znacząco przyczyniają się do redukcji wagi. 

W porównaniu tych dwóch zestawów, kolumny SRM wypadają korzystniej, zarówno brzmieniowo, jak i funkcjonalnie, a kosztują z grubsza 30% więcej od kolumn Thump, które ewidentnie są ich tańszą i okrojoną wersją dla chcących wydać mniej, ale i też mniej oczekujących klientów.

Moim zdaniem oba systemy przeznaczone są przede wszystkim dla młodzieży i użytkowników rozpoczynających przygodę z pracą realizatora, DJ-a czy wykonawcy. Z resztą komunikacja marketingowa firmy jest dobrym na to przykładem. Instrukcja obsługi i filmiki promocyjne są utrzymane w "młodzieżowym" stylu.  

Co za tym idzie, jeżeli spojrzeć na ich okrojoną i uproszczoną obsługę i funkcjonalność, można uznać ją za atut - są to nawet głośne zestawy aktywne, łatwe w transporcie i błyskawiczne w przygotowaniu do pracy, co czyni je idealnymi dla początkujących, również dzięki obecnych w SRM automatycznych funkcjach eliminacji sprzężeń czy jedno-przyciskowych presetach EQ.
 
Ocena końcowa Mackie SRM450:
Ocena końcowa Mackie Thump15:

 

Ceny testowanego zestawu:

 
  • Mackie SRM450 - cena około 2.040 zł
  • Mackie Thump15 - cena około 1.480 zł

 

Galeria zdjęć Mackie SRM450 i Mackie Thump15:

 

Specyfikacja techniczna:

 

Mackie SRM450:

 
  • Dwudrożna aktywna kolumna o mocy szczytowej 1.000W
  • 12" głośnik niskotonowy
  • 1.4" tytanowy kompresowany driver wysokotonowy
  • Opatentowana korekacja akustyki EAW
  • Precyzyjny dwudrożny crossover
  • Kompensacja przesunięcia czasowego
  • Korekcja fazowa
  • Cztery presety aplikacji: PA, DJ, MONITOR, SOLIST
  • Wbudowany eliminator sprzężeń FEEDBACK DESTROYER
  • Zabezpieczenie Smart Protect DSP
  • Zintegrowany dwukanałowy mikser wyposażony w złącza 2-wejściowe Wide-Z,
    wejście stero RCA
  • Zbalansowane wyjście XLR
  • Pasmo przenoszenia: (-3 dB) 47 Hz - 20 kHz, (-10 dB) 42 Hz - 23 kHz
  • Poziom ciśnienia akustycznego: 128 dB SPL
  • Crossover ustawiony w punkcie 3 kHz
  • Kąty rozproszenia dźwięku: 90° x 45°
  • Końcówka mocy LF klasy D: 400W RMS
  • Końcówka mocy HF klasy AB: 100W RMS
  • Trzy punkty M10 do podwieszania
  • Wymiary (wys. x szer. x gł): 66.3 x 40.6 x 37.6 cm
  • Waga: 16.8 kg

 

Mackie Thump15:

 
  • Aktywna kolumna dwudrożna o mocy 1.000W Peak
  • Wzmacniacz niskotonowy 400W RMS pracująca w klasie D
  • Wzmacniacz wysokotonowy 100W RMS pracująca w klasie A/B
  • 15" głośnik niskośredniotonowy
  • 1.4" kompresowany tytanowy driver
  • 3-punktowy korektor z parametrycznym środkiem (instrukcja ustawień EQ: PA,DJ,MON,SPEECH - na obudowie) crossover ustawiony na 3 kHz 24db/oct,
  • Pasmo przenoszenia: 39 Hz - 20 kHz (-3 dB)
  • Maksymalne ciśnienie akustyczne SPL: 125 dB @1m
  • Symetryczne wejście combo XLR/TRS i wyjście THRU XLR
  • Zabezpieczenie temperaturowe, zabezpieczenie głośników (niezależna kompresja dla pasma LF i HF, Diody LED dla zasilania oraz sygnalizujące przesterowania OL
  • Obudowa z tworzywa sztucznego
  • Podcięcie obudowy do zastosowań jako monitor sceniczny
  • Gniazdo do statywu
  • 2 wygodne uchwyty boczne oraz uchwyt u góry obudowy,
  • Wymiary (wys. x szer. x gł): 70.2 x 42.7 x 39.4 cm
  • Masa: 15.1 kg
 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Mackie rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz