Test monitora scenicznego FBT StageMaxX 12Ma

Autor: Mateusz Czarnecki • 17 października 2014
FBT StageMaxX 12MA3.280 zł
17 października 2014 11:00
Mateusz Czarnecki Rise Up Studio Dostarczył FX MUSIC GROUP FX MUSIC GROUP tel: +48 (84) 639 11 22 fxmusic.com.pl
  • Świetne brzmienie
  • Możliwość adaptacji (kąty nachylenia, nastawy DSP)
  • Solidna konstrukcja (ukryte złącza, świetna obudowa)
  • Odporny na zachlapanie
  • Niewygórowana cena
  • Obiektywnie brak

FBT to włoska manufaktura z ponad 50-letnią tradycją. Sukcesywnie zdobywa uznanie dzięki szerokości gamy produktów oraz cechami jakie je wyróżniają - solidność i niezawodność za niewygórowaną cenę.

Do testów trafiła tym razem para monitorów scenicznych StageMaxX 12Ma. Już na pierwszy rzut oka możemy stwierdzić, że mamy do czynienia z jednostką w pełni profesjonalną. Gdy kurier przywiózł paczki było u mnie akurat kilka osób, po rozpakowaniu zgodnie stwierdziliśmy, że "wygląda idealnie".

Wizualnie ten produkt bardzo przypadł nam do gustu. W zwartej, kompaktowej wręcz obudowie ukryto głośnik coaxialny, tweeter oraz końcówkę mocy z procesorem DSP. Monitory (ani monitorowcy) łatwego życia raczej nie mają, stąd bardzo istotna jest tu jakość wykonania. Włoski producent stanął na wysokości zadania, obudowa jest solidna, a złącza i potencjometry bardzo zręcznie ukryte we wnęce obudowy. W obudowie znajdziemy też gniazda do mocowaniu na statywie.

 

[lupa:2]

 

StageMaxX ma też jedną dość przydatną cechę konstrukcji - monitory są odporne na warunki pogodowe. Pod maskownicą zastosowano wodoodporną warstwę winylu. Prawdę mówiąc nie wiedziałem o tym podczas testowania, ale pewna sytuacja jaka miała miejsce na scenie, dowiodła, że monitory naprawdę są odporne na płyny. Otóż jeden z wykonawców tak otworzył szampana, że słuszna jego ilość wylała się prosto na monitor. Początkowo byłem przerażony, jak się okazało niepotrzebnie - zupełnie nic się nie stało.

Sama obudowa wykonana z polipropylenu jest bardzo solidna, to samo można powiedzieć o maskownicy. Jakość spasowania materiałów, kultura pracy potencjometrów oraz gniazd nie budzi najmniejszych zastrzeżeń.

 

[lupa:1]

 

StageMaxX 12Ma w środku skrywa głośnik współosiowy firmy B&C (stosowane z powodzeniem chociażby przez Pol-Audio) o średnicy 12" oraz 1" tweeter. Zastosowanie głośnika współosiowego zmniejsza gabaryty jednostki, a ta gra po prostu równiej, w sposób bardziej wyważony. Do napędzenia jednostki użyto wzmacniacza w technologii bi-amp o mocy 350 i 80 W ciągłej mocy oraz 400 i 100 W RMS. Moc szczytowa to 800 i 200 W.

Na froncie umieszczono trzy diody sygnalizujące załączenie, przesterowanie oraz kontrolkę temperatury. We wnęce, z boku monitora umieszczono złącza sygnałowe oraz zasilania (wszystkie Neutrik). Tutaj kolejne dobre rozwiązanie, jak na profesjonalny monitor przystało - złącze powercon zamiast zwykłego IEC, uniemożliwi to przypadkowe wypięcie kabla zasilania.

 

[lupa:3]

 

Oprócz filtra HPF procesor daje nam możliwość zastosowania 4 presetów: Original, Hi-Cut - Drum Fill, Lo-Cut - Double oraz FOH. Pierwszy jest to typowy monitor, drugi obcina najwyższe amplitudy wysokiego pasma, trzeci robi to samo z niskimi, preset FOH natomiast możemy wykorzystać, gdy mamy zamiar używać monitorów jako zestawu frontowego.

Dodatkowo możemy zastosować dwa kąty nachylenia 35 i 55 stopni, co w połączeniu z resztą parametrów czyni StageMaxX 12Ma bardzo skuteczną i wszechstronną jednostką. Warto dodać, że wizualnie monitor prezentuje się naprawdę dobrze, wygląda dyskretnie, a zarazem nie pozostawia wątpliwości, że jest to sprzęt w pełni profesjonalny.

 

[lupa:4]

 

Podczas testów na sucho w pomieszczeniu studyjnym monitor zyskał moją sympatię bardzo szybko, a moje doznania można określić jako czysta przyjemność odsłuchiwania. Monitor powinien potrafić reprodukować czysty dźwięk o dużym natężeniu. Włoskie dzieło nie ma z tym najmniejszych problemów. Dźwięk jest czysty, spójny, do tego parametrów tych w żaden sposób nie obniża nawet praca przy wysokiej głośności. Przyznam też, że po raz pierwszy miałem możliwość korzystania z monitora tak zbudowanego, że zrobienie nawet kilku kroków w bok czy tył nie obniża jakości odsłuchu. Pozwala to na większe pokrycie sceny przy zastosowaniu mniejszej ilości monitorów.

Test na scenie wypadł bardzo dobrze, montaż był błyskawiczny, a monitory świetnie prezentowały się na scenie, idealnie wkomponowały się w designerską estetykę klubu. Ponieważ scenę od publiczności nie dzieliły żadne barierki czy jakiekolwiek służby porządkowe, zwykle jest obawa, że w czasie sztuki ktoś coś "zmajstruje" przy paczkach. Tutaj gniazda i przełączniki ukryte we wnęce obudowy totalnie uniemożliwiły niepostrzeżoną manipulację. Wykonawca (czołowy polski raper) był bardzo zadowolony. Pomijając kolokwialne określenia (zaje***) stwierdził, że w końcu dostał monitory, które pracowały na całej scenie, dzięki czemu mógł się na niej swobodnie poruszać.

 

Podsumowanie

FBT to marka, która jest coraz lepiej rozpoznawana w naszym kraju, myślę że byłoby świetnie gdyby profesjonalni realizatorzy przyjrzeli się lepiej tym produktom, bo bez wątpienia zasługują na ich uwagę, a niestety póki co nie widujemy zbyt często tej marki w riderach scenicznych.

Z punktu widzenia osoby, która ma z realizacją dźwięku więcej wspólnego na pułapach niższych niż super koncerty mega gwiazd, stwierdzam, że FBT StageMaxX 12Ma to produkt bliski mojemu ideałowi jeśli chodzi o podłogowy monitor sceniczny. Z chęcią zabierałbym go wszędzie bo jest niewielki, lekki i zwarty i z jeszcze większą przyjemnością - pracowałbym z nim, bo gra po prostu wyśmienicie, oferując ponadto wiele możliwości adaptacji. Przy cenie oscylującej wokół 3.200 zł StageMaxX 12Ma może stać się bardzo pożądanym produktem.

 

Galeria zdjęć FBT StageMaxX 12Ma:

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Moc ciągła: 350 + 80 W RMS
  • Moc maksymalna: 400 + 100 W RMS max
  • Moc szczytowa: 800 + 200 W max
  • Technologia BI-AMP - oddzielne zasilanie głośników niskotonowych i wysoko-tonowych (LF + HF), klasa D
  • Pasmo pracy: 60 Hz - 20 kHz @ -6dB
  • Głośnik koaksialny szerokopasmowy B&C 12" (2.5” cewka) z zespolonym osiowo głośnikiem wysoko-tonowym 1" (1.7" cewka) - magnesy neodymowe
  • Maksymalna skuteczność SPL (ciągła): 124 dB
  • Maksymalna skuteczność SPL (szczytowa): 130 dB
  • Kąt pokrycia pojedynczego modułu: 90°
  • Wbudowana zwrotnica sygnałowa: 1.8 kHz
  • Impedancja wejścia sygnałowego: 22 kOhm
  • Złącza sygnałowe NEUTRIK XLR z możliwości przekazywania sygnału do kolejnych monitorów w łańcuchu akustycznym LINK
  • Wbudowany procesor DSP - 4 programy ustawień
  • Możliwość ustawienia w dwóch poziomach: 35° lub 55°
  • Trzy ergonomiczne uchwyty do przenoszenia
  • Dwa punkty montażowe na opcjonalny statyw lub uchwyt ścienny
  • Załączany filtr górnoprzepustowy HP Filter
  • Front monitora chroniony stalowym grillem
  • Wymogi zasilania: 450 VA, zasilanie sieciowe 230V/50Hz
  • Wymiary zewnętrzne netto: 550 x 289 x 392 mm
  • Wymiary zewnętrzne transportowe: 670 x 430 x 500 mm
  • Waga netto pojedynczego modułu bez okablowania: 13.6 kg
  • Waga transportowa pojedynczego modułu: 16.4 kg
 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

FX MUSIC GROUP

tel.: +48 (84) 639 11 22
adres:
ul. Piłsudskiego 53 22-400 Zamość

Sklepy muzyczne > FBT rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz