PRS S2 Starla: test gitary elektrycznej

Autor: Piotr Łukaszewski • 27 sierpnia 2014
PRS Guitars S2 Starla5.300 zł
  • Świetny wygląd i jakość wykonania
  • Dobre brzmienie - głębokie i głośne

Można by powiedzieć gitara jak gitara... W najbardziej popularnej wersji ma sześć strun, gryf, deskę, przystawki, regulacje głośności i barwy tonu. Generalnie wszędzie podobnie, niby bez większych różnic, niby jak zwykle. A jednak... Wieloletnie doświadczenie Paula Reed Smith’a i jego lutników oraz muzyczna fantazja zwolenników tej firmy, to murowany sukces!

Firma PRS przyzwyczaiła nas do instrumentów wysokiej jakości, gdzie bardzo dba się dobór drewna, komponentów i precyzję wykonania, ale także do tego, że gitary pod szyldem PRS Made in USA, to poważny drenaż kieszeni, co czyniło je nieosiągalnymi dla większości młodych, półprofesjonalnych, a szczególnie początkujących muzyków.

Dla tych właśnie, którzy oczekują słynnej jakości z fabryki w Maryland (USA) za mniejszą cenę firma proponuje serię S2. W rodzinie S2 znajdujemy modele: Custom22, Custom22 Semi-Hollow, Custom24, Mira, Mira Semi-Hollow, Singlecut, Singlecut Semi-Hollow i Starla. Dziś przedstawiamy jeden z wielu udanych modeli gitar tej firmy, o czym z radością donoszę poniżej. Panie i Panowie PRS S2 Starla!

 

[lupa:1]

 

Budowa

To klasyczny lekko zmodyfikowany kształt typu Singlecut. Różnica pomiędzy typowym modelem Singlecut, poza wyposażeniem i brakiem nakładki z klonu falistego polega na grubości deski i profilach, a także na zastosowaniu ochronnej płytki z przetwornikami i potencjometrami.

 

Gryf:

  • Wklejony mahoniowy z palisandrową podstrunnicą
  • 22 progi medium jumbo
  • Skala 25" (635 mm)
  • Klucze blokowane PRS w układzie 3+3
  • Oznaczenia w formie ptaków z masy perłowej
  • Profil Pattern Regular

Body:

  • Jeden kawałek mahoniu w kolorze McCarty Tobacco Sunburst
  • Mostek typ Tune-O-Matic
  • Strunnik/tremolo Bigsby B50 (licencjonowany)
  • Płytka ochronna czarna

Elektronika:

  • Dwa stylizowane humbuckery PRS'a: model Starla S2 Treble przy mostku i Starla S2 Bass przy gryfie
  • Przełącznik 3-pozycyjny przystawek
  • Potencjometry VOL i TONE, gdzie w regulatorze barwy umieszczono przełącznik rozłączający cewki w humbuckerach.

 

[lupa:4]

[lupa:2]

 

Wrażenia

Muszę przyznać, że instrument wygląda doskonale. Uwielbiam taki Retro styl w gitarach. Bursztynowy, lekko przypalany kolor z wyraźnie widocznym rysunkiem drewna i wysoki połysk nikogo nie pozostawią obojętnym. Instrument jest wykonany z troską o najdrobniejsze szczegóły. Dawno nie miałem przyjemności grać i obcować z tak dobrze zrobioną gitarą.

Wszystkie elementy wskazują na lutnictwo na najwyższym poziomie. Uczciwy, męski gryf znakomicie wypełnia dłoń. Progi bardzo starannie nabite i wyprofilowane. Wysokość strun na siodełku wzorcowa. Dostęp do najwyższych pozycji bardzo łatwy, a profil gryfu ułatwi granie nawet najtrudniejszych skal. Całości wrażenia dopełnia tremolo Bigsby B50, które pomimo, że licencjonowane, czyli pewnie robione poza USA, to według mnie wygląda i działa lepiej od oryginalnego B5. Dobremu brzmieniu na pewno nie zaszkodzi gibsonowski mostek typu Tune-O-Matic, choć po latach radykalnego “wajhowania” kosteczki podpierające struny pewnie trzeba będzie wymienić. Nic tylko grać. No i właśnie gramy...

 

[lupa:3]

[lupa:5]

 

Brzmienie

Gitara jest lekka, co w przypadku tego instrumentu jest niewątpliwą zaletą. Docenimy to także grając dłuższy czas w pozycji stojącej. Najpierw klasycznie, strojenie i test „na sucho”. Jest dobrze - gitara nie podłączona do wzmacniacza brzmi równo w każdej pozycji, pomimo tego, że struny są dość nisko. Nic nie brzęczy, a przy podciąganiu nawet o dwa tony dźwięki nie gasną.

Struny wybrzmiewają równo zwracając uwagę na długi sustain. Tu kłania się konstrukcja czyli mahoniowy gryf wklejony w mahoniową deskę. Podoba mi się to co słyszę, dźwięk jest niezbyt jasny, głęboki i głośny.

 

[lupa:6]

[lupa:7]

 

Czas na peryferia

Długo zastanawiałem się nad doborem wzmacniaczy do testu tej gitary. W sytuacji testu gitary powiedzmy rdzennie rockowej sprawa jest dużo prostsza, natomiast tożsamość tego instrumentu wymaga kilku wzmacniaczy, głównie lampowych, które wiernie oddadzą charakter i wszechstronność tej konstrukcji. Wybór padł na wzmacniacze Matchless HC30 i Friedman HBE z kolumnami wyposażonymi w głośniki Celestion V30 i Greenback.

 

Gramy

Pierwsze wrażenie bardzo interesujące, to instrument z „wysokiej półki” na myśl przywodzi konstrukcje niemieckiego Duesenberga. Pickupy określiłbym raczej jako vintage niż modern. Siłą sygnału najbliżej im do PAF'ów. Ton przystawki przy gryfie głęboki, może trochę zbyt ciemny, ale dynamiczny i śpiewny niezależnie od siły przesterowania wzmacniacza.

W barwach czystych, bluesowo-jazzowych ten pickup pokazuje najbardziej swoje walory. Szczególnie gdy skorzystamy z możliwości rozłączenia cewki. Gitara bez trudu przekazuje artykulację i technikę gry. Dźwięk ma pasmo i sustain w każdej pozycji na gryfie. Struny w akordach brzmią równo, bez modulacji i „wybijania się” poszczególnych tonów.

 

[lupa:8]

[lupa:9]

 

Teraz barwa obu przystawek. Przyznam, że jestem pozytywnie zaskoczony tym, co słyszę po trochę “buczącym” brzmieniu nierozłączonej przystawki gryfowej. Bardzo ładne współbrzmienie, barwy i charakterystyki obu przystawek nakładają się na siebie dając dobrze zbalansowany w paśmie i w sile sygnału ton. W nawet bardzo przesterowanych akordach możemy usłyszeć poszczególne dźwięki składowe. W zależności od ustawienia wzmacniacza i opcji rozłączania cewek w obu pickupach możemy uzyskać barwy od Johna Scofielda do Lary Carltona czy Robbena Forda.

Teraz pickup przy mostku. Ehh… to czysty Rock’N’Roll. Ilość sygnału i uwypuklona góra klasyfikuje ten przetwornik raczej w grupie rockowej, ale nie metalowej, z tym, że do takiej muzyki ta gitara akurat stworzona nie jest. Przy odpowiednim dobraniu przesteru uzyskany efekt jest naprawdę dobry. Akordy brzmią potężnie z lekko uwypuklonym środkiem pasma - wprost idealnie do grania solówek i podkładów na tym samym brzmieniu. Angus Young czy bracia Gallager byliby zadowoleni.

 

Podsumowanie

Dla zwolenników jakości, grywalności i brzmienia gitar PRS.
Dla miłośników instrumentów typu Retro/Vintage z klasycznym oldschoolowym tremolo Bigsby.
Dla poszukujących uniwersalnego instrumentu z bardzo bogatą paletą barw.
Dla muzyków poszukujących innych rozwiązań konstrukcyjnych niż klasyczne trio Strato-Tele-LesPaul...

... i to wszystko za mniejszą niż dotąd cenę!

 

Galeria zdjęć:

Gdzie kupić?

PRS Guitars PRS Guitars www.prsguitars.com

Dystrybucja w Polsce:

FX MUSIC GROUP

tel.: +48 (84) 639 11 22
adres:
ul. Piłsudskiego 53 22-400 Zamość

Sklepy muzyczne > PRS Guitars rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz