Focusrite Scarlett 18i20 - Interfejs dla perkusistów i nie tylko

Autor: Przemysław Głowacki • 7 stycznia 2014
Focusrite Scarlett 18i202.040 zł
7 stycznia 2014 14:37
Przemysław Głowacki Perkusista / drum-tech Dostarczył AUDIOTECH AUDIOTECH tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl
  • Możliwość nagrania wielośladowego w świetnej jakości
  • Stabilna prawa na złączu USB
  • Relatywnie prosty w obsłudze

Tym testem pragniemy zacząć serię dla perkusistów w cyklu „od laika dla laika”, czyli pokrótce - jak zrealizować dobrze brzmiące demo z własną rejestracją śladów perkusji w domowym studio, niekoniecznie metodami chałupniczymi. Na pierwszy ogień idzie interfejs audio działający na magistrali USB - Focusrite Scarlett 18i20.

Scarlett 18i20 to stosunkowo młoda pozycja w ofercie tego giganta sprzętu studyjnego. Standard łączenia urządzenia z komputerem przez firewire powoli ustępuje miejsca USB. Nie jest to nowość, jednak w tej jakości, ilości dostępnych kanałów, przedwzmacniaczy - jest to duży krok naprzód w dziedzinie home recordingu. Jako perkusista kieruje swój test do perkusistów odpowiadając na ich pytania, w jaki sposób nagrać profesjonalnie brzmiące demo nie wydając fortuny na studio. Oczywiście Scarlett nie zrobi tego za nas samych, ale może okazać się wielce pomocny.

 

[img:1]

 

Specyfikacja techniczna

Rzeczony model 18i20 posiada 18 wejść oraz 20 wyjść, w tym 8 wejść combo XLR / jack - w telegraficznym skrócie w zakupionej postaci pozwala nam na zarejestrowanie równolegle ośmiu niezależnych śladów w czasie rzeczywistym, co daje nam przyzwoite możliwości jeśli chodzi o rejestracje zestawu perkusyjnego standardowej wielkości (stopa, werbel, trzy tomy, dwa overheady + dodatkowy wlot na dół werbla / hihat / subkick / ambient / cokolwiek).

 

[img:2]

 

Interfejs posiada dla każdego kanału zasilanie fantomowe 48V potrzebne np. mikrofonom pojemnościowym - uruchamiamy je dwoma przyciskami na przednim panelu, pierwszym dla kanałów 1-4, drugim dla kanałów 5-8. Szczegółowa specyfikacja techniczna znajduje się tutaj.

Przedni panel posiada dwa liniowe wejścia analogowe z możliwością włączenia tłumika 10 dB oraz przełącznik na tryb instrumentalny (np. do basu czy akustyka). Każdy z ośmiu wejść posiada niezależne sterowanie poziomem wejściowym, w wysterowaniu których pomaga nam wskaźnik składający się z pięciu diod dla każdego z ośmiu kanałów (-42, -18, -6, -3, 0). Reszta wejść niestety nie posiada już przełącznika na tryb instrumentalny oraz tłumików, jednak w tej klasie interfejsu nie jest to żadna wada, raczej standard.

 

[img:3]

 

Przednim panel zamykają włącznik oraz trzy pokrętła w kolorze srebrnym - pierwsze to regulacja głośności odsłuchu (dodatkowo funkcja DIM oraz MUTE), a dwa pozostałe to niezależne tory odsłuchowe z odseparowaną regulacją głośności dla każdego z nich. Panel tylni prócz wspomnianych wejść analogowych to osiem wyjść liniowych, dwa wyjścia na monitory (prawy/lewy) wejście/wyjście optyczne, World Clock (do synchronizacji), gniazdo USB do połączenia z komputerem, wejście/wyjście MIDI, parę S/PDIF oraz zasilanie.

Interfejs posiada uszy do zamontowania w racku (wysokość 1U). Opakowany jest cieszącą oko aluminiową obudową w kolorze purpurowym. Po wyjęciu z kartonu robi naprawdę duże nadzieje i dobre wrażenie wizualne. W kartonie z interfejsem próżno szukać płyty ze sterownikami, musimy poradzić sobie sami, więc ściągamy je ze strony producenta po uprzedniej rejestracji. W skład paczki wchodzi Ableton Live Lite 8, wtyczki Scarlett Plugin Suite (korektor, kompresor, bramka oraz pogłos) oraz wtyczkę Novation Bass Station. Dodatkowo otrzymujemy dostęp do biblioteki 1 GB próbek LoopMasters.

 

[img:4]

 

Instalacja i przygotowanie do użytkowania

Po ściągnięciu sterowników i pomyślnym przejściu procesu instalacji Focusrite jest gotowy do rejestrowania naszych wyczynów. Producent zapewnia pełną współpracę z najpopularniejszymi programami do obróbki na rynku, ja postawiłem na środowisko DAW znane mi najlepiej, czyli klasyczny Cubase. Program wykrywa interfejs momentalnie, więc zostaje nam skonfigurowanie wejść oraz wyjść, podłączenie mikrofonów, wysterowania sygnału oraz meritum, czyli kładzenie śladów.

 

[img:5]

 

Połączenie USB (ja połączyłem interfejs przez 3.0) jest stabilne i zapewnia opóźnienia (latencję) na nieodczuwalnym poziomie dla użytkownika. Jedyny napotkany problem ze stabilnością jaki mi się zdarzył przez kilka tygodni użytkowania, to interfejs zatrzymywał się na kilka sekund kiedy do projektu wrzucałem równolegle podkład do nagrywania bębnów. Problem rozwiązywało odpalenie w tle przez program niezależny od DAW.

 

Brzmienie oraz kultura pracy

Nie wiem czego spodziewa się początkujący realizator perkusyjny, trzeba mieć to na uwadze jednak, że po podłączeniu i zarejestrowaniu śladów i ich odsłuchaniu nie uzyskujemy z miejsca brzmienia z Blood Sugar Sex Magic czy jedynki RATM, dlatego materiał należy oceniać jako wyjściowy oraz jako podstawę do dalszej obróbki i w tym kontekście należy to rozpatrywać. Im więcej różnych zestawów, perkusistów będziecie nagrywać, tym Wasza świadomość jakości brzmienia śladów wyjściowych będzie większa. Swoją drogą - interfejs brzmi zawodowo, przedwzmacniacze dają czytelne, naturalne, bezszumne i bogate w detale brzmienie.

 

[img:6]

 

Wszystko oczywiście kręci się również wokół użytych mikrofonów, kabli, pomieszczenia i umiejętności realizatorsko-producenckich. Mnie, amatora, pracującego na mikrofonach Sontronics, nagrywającego w sali o dużej kubaturze na niezłej klasie zestawie perkusyjnym brzmienie ukontentowało i dostrzegam w nim olbrzymi potencjał twórczy w dalszym mixie. Poniżej nagranie przy użyciu interfejsu Scarlett 18i20 oraz mikrofonów Sontronics w konfiguracji:

 

  • Sontronics DM-1B (stopa)
  • Sontronics DM-1S (werbel góra)
  • Sontronics DM-1T (tomy)
  • Sontronics STC-1S - parowane (overheady)

 

Próbka możliwości Focusrite Scarlett 18i20:

 

Pierwsze nagranie jest bez equalizacji - jest to czysty sygnał wchodzący do interfejsu. W drugim zastosowałem podstawową korektę barw oraz panoramowanie, byście mogli się przekonać jakie można uzyskać efekty przy odrobinie pracy.

 

Próbki z testu zestawu DW Drums Design Series nagrane z pomocą Focusrite Scarlett 18i20:

 

Podsumowanie

Na jakość zarejestrowanych śladów wpływa tak wiele czynników, że z samych wytycznych można by było napisać książkę, jednak to odkrywanie tajemnic domowego nagrywania, nabierania świadomości, umiejętności realizatorskich metodami prób i błędów to największa frajda. Pamiętajcie również, że dobre efekty wiążą się z konsekwencją, uporem i ciężką pracą, dlatego nawet Scarlett 18i20 nie zrobi za Was wszystkiego, ale sam w sobie jest doskonałym narzędziem wprowadzającym w temat.


 

[img:7]

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

AUDIOTECH

tel.: +48 (22) 648 29 35
tel.: +48 (22) 258 20 07
adres:
ul. Łagiewnicka 20 02-860 Warszawa

Sklepy muzyczne > Focusrite rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz