Homerecording, czyli test mikrofonów do domowego nagrywania (Superlux PRA628MKII )

Autor: Marcin Lewicki • 12 czerwca 2012
Superlux PRA628MKII
Wielu z nas muzyków, w pewnym momencie swojego rozwoju instrumentalnego dojrzewa do poważnej decyzji o stworzeniu sobie budżetowych warunków pozwalających na nagranie naszych zmagań w zaciszu domowym. Rozwiązań jest wiele, a możliwości i wachlarz urządzeń pozwalających na zbudowanie domowego studia rosną z dnia na dzień. Mimo wszelkich nowinek technologicznych chciałbym się skupić na sposobie 'oldschool'owym', do którego potrzebne nam będą: dobra karta muzyczna (ja użyłem zewnętrznego interfejsu ALESIS IO2 Express), mikrofon dynamiczny oraz odrobina umiejętności:).
 
W dniu dzisiejszym mam przyjemność zaprezentować test nowego mikrofonu instrumentalnego firmy Superlux o sygnaturze PRA628MKII. Superlux to firma chińska, ale niech to was nie zrazi, gdyż ich produkty mówiąc kolokwialnie "dają radę". W celu pokazania rzeczywistych możliwości i skuteczności prezentowanego mikrofonu do testu użyłem czterech różnych mikrofonów plasujących się na różnych półkach cenowych. Oczywiście opisywane mikrofony nadają się do nagłośnienia czy nagrania jakiegokolwiek instrumentu od perkusji po wiolonczele, ale my na potrzeby testu wykorzystamy gitarę elektryczną podłączoną do wzmacniacza.
 
 
Specyfikacja użytych mikrofonów:
 

Superlux PRA628MKII

Na pozycji trzeciej znajduje się nasz główny obiekt zainteresowania. Najnowszy mikrofon marki Superlux o sygnaturze PRA628MKII. Jest on zoptymalizowaną wersją PRA628 o "spłaszczonym" designie. Dzięki superkardioidalnej charakterystyce biegunowej mikrofon ten izoluje dźwięk dochodzący z instrumentu od wszelkich zakłóceń mogących pojawić się w jego otoczeniu.
 
W opakowaniu znajdziemy jeszcze jeden istotny szczegół. Otóż producent w stylowym opakowaniu zamieszcza specjalny plastikowy statyw, który w znacznym stopniu ułatwia zamontowanie mikrofonu do wzmacniacza lub innego źródła dźwięku. Można dzięki temu wygodniej dobrać pasujące nam brzmienie modelując tym mini statywem we wszystkie strony. Za to należy się PLUS.
 
Testowany przeze mnie mikrofon instrumentalny PRA 628 MKII należy do grupy mikrofonów kardioidalnych. Wykorzystamy go z powodzeniem w rejestracji wszelakiego rodzaju instrumentów takich jak między innymi: instrumenty elektryczne (gitara,bas), instrumenty akustyczne (perkusja, fortepian, puzon, skrzypce), czy nawet wokale.  Dzięki najnowszym rozwiązaniom technologicznym mikrofon ten jest dużo bardziej funkcjonalny i łatwy w użyciu. W środowisku scenicznym, gdzie jest głośno i zazwyczaj wszystkie instrumenty stoją blisko siebie, a ponadto są głośno rozkręcone, należy zadbać o selektywność sygnału słyszalnego przez słuchaczy pod sceną.
 
Nowy, spłaszczony design mikrofonu widoczny na poniższym zdjęciu powoduje, że można go maksymalnie zbliżyć do źródła dźwięku, a tym samym zarejestrowany materiał wydaje się czysty i selektywny ze względu na budowę mikrofonu, która zapewnia odizolowanie wszelkich zakłóceń wpływających na jakość nagrywanego, czy nagłaśnianego przez nas instrumentu. Kolejną cechą, która znacznie wpływa na funkcjonalność nowego Superluxa jest dołączony uchwyt, który ułatwia jego montowanie czy ustawienie względem instrumentu dla uzyskania najlepszych możliwych rezultatów. 
 
[img:4]
 
Pasmo przenoszenia 80 - 18,000 Hz
Obudowa Metal
Złącze audio XLR
Średnica 52 mm (2.13")
Typ Dynamiczny
Kolor Srebrno-czarny
Impedancja 200 Ω
Zastosowanie Instrumentalny
Czułość 1.8 mV/Pascal
Charakterystyka biegunowa Superkardioidalna
Zasilanie Pasywne
Przewód/Bezprzewód Przewód
Wysokość 136.5 mm (5.37")
Waga 6.6 oz (188 g)
Cena mikrofonu: około 160 zł
 
[img:8]
 

 
 
 
 
Electro Voice N/D 468
Pierwszym, a zarazem najdroższym mikrofonem użytym na potrzeby testu jest Electro Voice N/D 468. Według mnie jest to mikrofon, który w pełni oddaje rzeczywiste brzmienie wychodzące ze wzmacniacza. Jest bardzo dynamiczny i nie ma tendencji to "zbytniej czułości". Ponadto jest wyjątkowo funkcjonalny ze względu na swoją ruchomą główkę. Poniżej szczegółowa specyfikacja tego urządzenia:
 
[img:2]
 
 
Pasmo przenoszenia 20 - 22,000 Hz
Obudowa Metal
Złącze audio XLR
Średnica 52 mm (2.05")
Typ Dynamiczny
Kolor Matowa czerń
Impedancja 150 Ω
Zastosowanie Instrumentalny
Czułość 3.1 mV/Pascal
Charakterystyka biegunowa Superkardioidalna
Zasilanie Pasywne
Przewód/Bezprzewód Przewód
Wysokość 115 mm (4.53")
Waga 6.7 oz (190 g)
 
 
 
 
Cena mikrofonu: około 900 zł
 
 
[img:6]
 
 
 
 
 
 

Shure SM58

Kolejnym materiałem kontrastywnym jest kultowy Shure SM58. Zapewne każdemu dobrze znany ze względu na swoją popularność i częste zastosowanie przy nagrywaniu, bądź nagłaśnianiu instrumentów, czy wokalu. Bardzo dynamiczny, choć w moim odczuciu lekko kompresujący brzmienie.
 
[img:3]

Pasmo przenoszenia 50 - 15,000 Hz
Obudowa Metal
Złącze audio XLR
Średnica 51 mm (2")
Typ Dynamiczny
Kolor Stalowy
Impedancja 150 Ω
Zastosowanie Instrumentalny
Czułość 1.85 mV/Pascal
Charakterystyka biegunowa Kardioidalna
Zasilanie Pasywne
Przewód/Bezprzewód Przewód
Wysokość 162 mm (6")
Waga 10.5 oz (298 g)
Cena mikrofonu: około 450 zł

[img:7]
 
 
 
 
 
 

 

Superlux ECO-88S

Ostatnim i najtańszym zastosowanym w tym teście mikrofonem jest, pochodzący również ze stajni Superlux'a ECO-88S. Jest to budżetowe rozwiązanie, ale jak większość produktów prezentowanej tu chińskiej firmy, coraz bardziej popularne i doceniane w swojej klasie cenowej. Jest to mikrofon bardziej nadający się do "mówienia" niż do nagrywania instrumentów. Aczkolwiek dzięki użyciu skrajnie taniego rozwiązania łatwiej będzie mi zaprezentować różnice w klasie i funkcjonalności omawianych mikrofonów.
 
[img:5]
 
Pasmo przenoszenia 80 - 12,000 Hz
Obudowa Plastik
Złącze audio XLR
Średnica 54 mm
Typ Dynamiczny
Kolor Srebrno-czarny
Impedancja 500 Ω
Zastosowanie Instrumentalny
Czułość 2.2 mV/Pascal
Charakterystyka biegunowa Kardioidalna
Zasilanie Pasywne
Przewód/Bezprzewód Przewód
Wysokość 180 mm
Waga 245 g
Cena zestawu mikrofonów: około 200 zł

[img:9]
 

 
 
 
Nagrywanie
 
W celu najbardziej "obrazowego" porównania w/w mikrofonów, używających każdego z nich z osobna, nagrałem cztery podobne do siebie ścieżki. Zaczynając od brzmienia czystego i delikatnego muskania strun w Sting'owym "Shape of my heart" po cięższe i ostrzej grane riffy rodem z solowej płyty Slash'a, starałem się pokazać ( i pozwolić usłyszeć ) w jaki sposób, zależnie od sposobu gry oraz brzmienia wyjściowego, dany mikrofon się zachowuje. Każda ścieżka została nagrana na takich samych ustawieniach wzmacniacza oraz karty. Różnice w głośności oraz w poziomie przesterowania wynikają jedynie z charakterystyki użytych mikrofonów.
 
 
Różnice
 
Opisując różnice będę kolejno omawiał nagrane fragmenty utworów. Tak więc zaczynając od fragmentu z czystym brzmieniem" chciałbym zauważyć, że moim zdaniem najwięcej różnic w czułości mikrofonów jest słyszalnych właśnie tu. I tak w porównaniu do droższych EV i Shure'a, Superlux PRA628MKII wypadł dobrze. Jedyne co mogę mu zarzucić to zbytnia czułość na pasmo dolne. Ten nadmiar "dołu" można łatwo skorygować zmieniając ustawienie mikrofonu względem wzmacniacza, jednakże wydaje mi się, że w sytuacji scenicznej (kiedy mikrofon byłby użyty jako nagłośnienie pieca) mogłoby to stanowić problem przy wszechobecnym hałasie i dużej ilości pasma dolnego. Jednak w domu, czy w studiu, przy zapewnieniu odpowiednich warunków PRA628MKII może się świetnie sprawdzić. Oczywiście nie tak dobrze jak np. Electro Voice, ale stąd wynika uzasadnienie różnicy w cenie. Na swojej półce cenowej Superlux broni się i jest godny polecenia.
 
W drugim fragmencie opartym na znanym hicie Bon Jovi'ego chciałem pokazać stosunek głośności jak i selektywności w nagrywaniu przeplatając granie "tłustych", wypuszczonych akordów z linią melodyczną graną w charakterze gitary prowadzącej. Mimo wcześniej wspomnianego przeze mnie efektu kompresji wywoływanego przez Shure'a, uważam że jest on idealnym balansem między zbyt dużą ilością "dołu" i "góry". Porównując ścieżkę nagraną za pomocą SM'ki z tą zarejestrowaną przy pomocy Superlux'a, możemy usłyszeć iż PR'ce brakuje selektywności ze względu na zbyt wybijające się pasmo dolne. Jak również wcześniej wspomniałem, można to skorygować za pomocą ustawienia mikrofonu względem pieca, aczkolwiek starałem się nagrać wszystkie mikrofony w identycznych warunkach, i tak odległość od wzmacniacza w każdym wypadku była taka sama. Natomiast jeżeli chodzi o ogólną czułość i wynikającą z niej głośność to Superlux zdecydowanie wygrywa. Jest to słyszalne w każdym z fragmentów i działa na jego plus, gdyż dzięki temu nagrany "sound" nie brzmi jakby wydobywał się ze studni.
 
Ostatni fragment jest najbardziej dynamiczny i najostrzejszy, zatem skierowany bardziej do aspirujących rock-manów, niż cichych gitarzystów klasycznych:) I znowu Superlux się dobrze sprawdził oddając charakterystykę żywego grania. Moim jedynym zarzutem jest cały czas wszechobecny "dół", ale jak napisałem wcześniej – kwestia ustawień i preferencji brzmieniowych.
 
 
Podsumowanie
 
Uwagi, które tu zamieściłem są czysto obiektywne i oparte na mojej percepcji "dobrego brzmienia". Polecam kilkukrotne przesłuchanie zamieszczonych próbek w celu dojścia do indywidualnych wniosków. Każdy z opisanych mikrofonów sprawdzi się w "homerecording'u", jedynie z różnym skutkiem. Superlux PRA628MKII, biorąc pod uwagę jego cenę, na pewno jest pozycją godną polecenia. Żaden z was nie powinien się zawieść na jego funkcjonalności. Nie polecam jednak nagrywania przy pomocy budżetowego Superlux'a, nadaje się on idealnie jako budżetowy mikrofon do wszelkiego rodzaju przemówień, być może jako nawet mikrofon KARAOKE, jednak użycie tego mikrofonu w tym teście definiuję rozszerzeniem zakresu skali porównawczej:).
 
 
Porównanie zbiorcze:
 




 

Foto: Piotr Bartosiuk

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

ARCADE AUDIO Sp. z o.o.

adres:
ul. Galicyjska 2 32-091 Michałowice k/Krakowa

Sklepy muzyczne > Superlux rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz