FELIETON: Jak żyć z muzyki?

Podążanie za pasją na początku może nie popłaca, ale w ostatecznym rozrachunku powinniśmy wyjść na swoje. Autor: Piotr Dygasiewicz • 25 listopada 2016
25 listopada 2016 11:30
Piotr Dygasiewicz Audiostacja

Żyjemy w świecie nastawionym na „mieć”. Jesteśmy oceniani według stanu posiadania, nasz status rzadko określany jest wiedzą, poziomem kultury czy inteligencją, a najczęściej poprzez to co widać, czyli majątkiem, samochodem lub modnym ubraniem. Stąd trudno się dziwić młodym (i nie tylko) ludziom, którzy często wybierają bardziej dochodowe zajęcia czy kierunki studiów i przez większość życia tkwią we frustracji spowodowanej ciągłym dążeniem do udowodnienia sobie i innym, że „jestem człowiekiem sukcesu”.

Wszelkie pasje z dzieciństwa czy młodości staramy się odstawiać na dalszy plan, motywując to tym, że powinniśmy być „odpowiedzialni”: zdobyć wykształcenie, pracę, wziąć kredyt na mieszkanie i mieć nadzieję, że kiedyś w przyszłości powrócimy do uniesień młodości, czyli na przykład założymy zespół rockowy, nagramy płytę i wyruszymy w trasę albo zbudujemy studio i powrócimy do produkcji muzyki. Niestety często kończy się na marzeniach, a nawet jeśli faktycznie w jesieni życia powrócimy do marzeń z dawnych lat, to już nie to zdrowie, już spać się chce i generalnie nie mamy siły.

Z drugiej strony jeśli postanowimy jednak pozostać przy naszych pasjach i od początku związać swoje życie (w tym zawodowe) z tym, co kochamy, to najprawdopodobniej powinniśmy się szykować na życie w ciągłym niedoczasie i względnym niedostatku, bo przecież „nie da się żyć z muzyki”. Owszem, świat jest pełen przykładów wielkich sukcesów i karier, ale statystyki są w tym przypadku bezlitosne i szansa na NASZ sukces jest mała i uzależniona od milionów elementów, w tym porządnego łutu szczęścia.

 

[img:1]

Rys. Lech Mazurczyk

 

Nie ma więc ratunku? Czy musimy wybierać między frustracją a frustracją? Być może niekoniecznie. Ostatnio miałem okazję spędzić trochę czasu z producentem muzycznym, który może o sobie powiedzieć, że odniósł sukces, w dodatku międzynarodowy. Jego piosenki są grane na całym świecie, ma w swym cv sporo bardzo znanych nazwisk i na brak pracy nie narzeka. A w dodatku robi to, co kocha. Oto jego recepta.

Jeśli jesteś młody, kochasz muzykę i stajesz właśnie przed decyzją, co dalej robić w życiu, nie wybieraj zgniłego kompromisu. Zdecyduj, że zostajesz z muzyką. Nieważne, czy jesteś muzykiem, instrumentalistą, kompozytorem, wokalistą czy „mikserem” – rób to, co kochasz. Pieniądze? Na początku ich nie będzie. Ale jesteś młody (młoda) i, wierz mi, nie potrzebujesz superciuchów, samochodu, apartamentu i obiadów w restauracji. Potrzebujesz się rozwijać, a rozwój nastąpi wyłącznie przez naukę i trening. Potrzebujesz dużo czasu, aby z człowieka pełnego pasji stać się także fachowcem. Dziesięć, może piętnaście lat.

Ale w pewnym momencie zauważysz, że ludzie sami zaczną przychodzić, abyś im pomógł/pomogła. Rozwiązać problem, nagrać coś, wyprodukować. Bo będziesz w tym dobry/a. Twoje nazwisko zacznie krążyć w branży i stanie się synonimem porządnej roboty i klasy. I zanim się obejrzysz, będziesz wybierać sobie klientów. Brzmi jak bajka? Może, ale tak to się najczęściej dzieje. Tu naprawdę nie ma cudów. Nawet Justin Bieber zaczynał od grania na gitarze na ulicy.

I kolejna rada naszego bohatera: pozostań życzliwym człowiekiem. Nie wymądrzaj się, nie krytykuj, ucz się od każdego, kogo spotkasz na swojej drodze. Każdy coś umie. Ważne, aby to dostrzec i wykorzystać we własnej pracy czy twórczości. Nawet najwięksi geniusze w dziejach (Bach, Mozart czy Beatlesi) bardzo dużo pracowali z innymi i uczyli się od nich każdego dnia. Ego jest fajne, ale pycha kroczy przed porażką.

Już widzę te twarze pełne rozczarowania. „To tylko tyle?!”. Tak, tyle. To nie rocket science, jak mówią Anglosasi. Życie jest w sumie dość proste, tylko my je czasem niepotrzebnie komplikujemy. Rób to, co kochasz, bo wtedy będziesz się chętnie uczyć. A jak już się nauczysz, to wygrałeś. Bo kiedy Ty się uczyłeś, inni grali w gry lub siedzieli na piwie.

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz