Rynek producenta i dystrybutora - Cz.IV: Sprzęt bezawaryjny nie istnieje, ale nie każdy opłaca się naprawiać

Sprzęt bezawaryjny nie istnieje, ale nie każdy opłaca się naprawiać. Z punktu widzenia użytkownika sytuacja jest co raz gorsza... Autor: Piotr Peto • 20 listopada 2015
20 listopada 2015 11:00
Piotr Peto PMP Electronics

[img:1]

https://www.infomusic.pl/img/autorzy/MC40MzkzMTEwMCAxNDM3NDgzODY0.jpgObecnie większość aparatury z półki budżetowej i nawet półprofesjonalnej produkowana jest w taki sposób, żeby jak najbardziej ograniczyć koszty jej wytworzenia, co niestety przekłada się w prosty sposób na koszty ewentualnego serwisu.

Założenie jest takie, że sprzęt ma być sprawny w okresie gwarancji (kiedy to w razie awarii wymieniany jest często po prostu na nowy), a potem nabywca musi liczyć wyłącznie na łut szczęścia albo na zaprzyjaźnionego elektronika, któremu będzie się chciało "walczyć" z oporną materią. Oczywiście istnieją też serwisy firmowe, ale to oddzielny temat, którym nie będę się teraz zajmował.

Ponieważ wyroby z tej grupy są przeważnie dość tanie, to nabywając taki produkt mamy świadomość, że prawdopodobnie zdąży się on nam zamortyzować i nie powinniśmy się do niego za bardzo przyzwyczajać. Jak to się popularnie mówi, istnieją producenci "wysokiego ryzyka" i w tym wypadku chodzi właśnie o awaryjność produkowanego przez nich sprzętu. Sprawa jest tym bardziej złożona, że dziś wielu produktów nie da się już naprawić w domowym warsztacie, nawet u dobrego elektronika i taką pracę może wykonać wyłącznie wyspecjalizowany i dobrze wyposażony serwis firmowy. A ponieważ takie usługi często sprowadzają się np. do wymiany całych modułów, to oczywiście koszt naprawy bywa bardzo wysoki. Natomiast jeśli chodzi o sprzęt tani, z niższej półki, to tu z kolei koszty robocizny w przypadku bardziej złożonych napraw często bywają porównywalne z wartością rynkową produktu, co stawia pod znakiem zapytania sens takich zabiegów. Tym bardziej, że często już na etapie projektu, właśnie w celach oszczędnościowych, producent nie bierze praktycznie pod uwagę aspektów serwisowych. W efekcie klient bywa mocno zaskoczony, kiedy dowiaduje się, że nikt nie chce podjąć się naprawy uszkodzonego sprzętu i w tej sytuacji może go jedynie oddać do zabawy dzieciom, a sam musi udać się do sklepu po nowy. No a skoro już jesteśmy przy zakupach, to teraz właśnie słów kilka na ten temat.

 

Jak kupować, żeby potem nie żałować

Jeśli chodzi o poradę w kwestii zakupów nowego sprzętu, to zaraz rozwinę ten temat, ale na początek chciałbym poświęcić kilka słów opcji zakupu aparatury używanej, z drugiej ręki. Otóż zalecam w tym wypadku daleko idącą ostrożność. Dość często klienci pytają mnie np. o wycenę takiego sprzętu (również mojej produkcji). Oczywiście jedyną rozsądną odpowiedzią może być taka, że dany wyrób jest tyle wart, ile ktoś jest gotów za niego zapłacić. Ale spotkałem się z wieloma przypadkami nieuczciwości, kiedy to np. ktoś kupił końcówkę mocy na Allegro i zadzwonił do mnie, czy mógłbym podjąć się naprawy, bo jeden kanał nie działa. Jakież było moje zdumienie, gdy po dostarczeniu wzmacniacza przez kuriera okazało się, że kanał nie może działać, bo go po prostu nie ma! Ktoś wymontował część płytek i wzmacniacz wstawił na aukcję. Innym razem dostarczono mi paczkę głośnikową renomowanego producenta, w której tylko obudowa była oryginalna, a wszystko co w środku, łącznie ze zwrotnicą, było zupełnie z innej bajki, więc nic dziwnego, że nie grała tak, jak klient oczekiwał, znając wcześniej ten wyrób.

Tak więc uważam, że zdecydowanie nie warto kupować sprzętu na różnego rodzaju aukcjach, bez jego dokładnego sprawdzenia, a nawet jeśli pozornie wszystko będzie w porządku, to zawsze warto brać pod uwagę, że sprzęt, który ma kilkanaście lat, w każdej chwili może odmówić współpracy, a ewentualna naprawa może mocno nadszarpnąć budżet. Szczególnie dotyczy to markowych głośników, do których oryginalne komplety naprawcze bywają bardzo drogie, a do niektórych, po wielu latach, po prostu nie da się już kupić takiego zestawu i jest się wówczas skazanym na mniej lub bardziej domorosłych "naprawiaczy", po których interwencji taki głośnik raczej nie odzyska wyjściowych parametrów.

Wróćmy jednak do sprzętu nowego, który w szerokim wyborze dostępny jest w sklepach, zarówno tych tradycyjnych, jak i internetowych. Jeśli chodzi o dostępność, to w zasadzie obecnie można w Polsce kupić wyrób każdej firmy jaka nam się tylko zamarzy, lub - co może być bardziej istotne - na jaką nas stać. W każdym przypadku warto jednak moim zdaniem starać się zasięgnąć opinii użytkowników danego sprzętu, przy czym przestrzegam przed przywiązywaniem zbyt wielkiej wagi do opinii wyrażanych na forach internetowych. Takie miejsca bywają bowiem często polem walki między różnymi firmami, które "oddelegowują" na ten specyficzny front swoich ludzi, ukrytych pod anonimowymi nickami. Szczególnie aktywni są na tym polu różni tzw "producenci", a de facto firmy, które przeważnie składają sprzęt kupiony w częściach u przysłowiowego "Chińczyka" i robią wokół siebie mniejszy lub większy szum. Osobiście uważam to za żenujący proceder i dlatego nie biorę udziału w żadnych internetowych dyskusjach, o czym zresztą wspomniałem już na początku tego cyklu.

Oczywiście jest też kilku producentów krajowych, którzy oferują sprzęt bardzo przyzwoitej jakości, z dużym wkładem własnych opracowań i w oparciu o dobre komponenty, ale takie firmy można policzyć na palcach jednej ręki. Prawda jest bowiem taka, że niesłychanie trudno konkurować z wyrobami produkowanymi na Dalekim Wschodzie i praktycznie nie jest to możliwe w zakresie sprzętu budżetowego. Z kolei ustalenie ceny na poziomie akceptowalnym dla mocno "zepsutego" rynku, która jednocześnie będzie zapewniała godziwy zysk dla producenta, automatycznie przesuwa taki produkt do grupy wyrobów adresowanych do bardziej wymagających użytkowników i właśnie w tym obszarze widzę jeszcze niewielką lukę, w którą próbują wejść z mniejszym lub większym powodzeniem krajowe firmy. Cała reszta rynku to już raczej wyłącznie pole popisu dla dystrybutorów aparatury z importu i rzecz jasna, otwarty front walki o klienta.

Jeśli chodzi o zakupy w przeciętnym sklepie muzycznym, to szansa na uzyskanie w takim miejscu kompetentnej porady jest niestety niewielka, choć oczywiście bywają również chlubne wyjątki w tym zakresie. Nie ma również wielu miejsc, gdzie klient mógłby w komfortowych warunkach przeprowadzić test odsłuchowy sprzętu, że nie wspomnę o możliwości porównania na żywo wyrobów różnych producentów. Większą aparaturę można w zasadzie przetestować jedynie udając się na koncert, gdzie taki sprzęt jest wykorzystywany, ale w takim wypadku należy zawsze brać pod uwagę fakt, że nawet najlepszy sprzęt sam nie gra i jego walory mogą być czasem trudne do obiektywnej oceny, z powodu niekompetencji osób zawiadujących systemem. Jednak trzeba wyraźnie podkreślić, że niektórzy dystrybutorzy coraz częściej starają się organizować różne szkolenia, seminaria i nawet koncerty, które często mają charakter pokazów dla osób z branży, z których część można uznać za potencjalnych nabywców. Sam jestem czasem zapraszany na takie imprezy i jeśli tylko mogę, to oczywiście korzystam z zaproszenia, bo mimo dość już zaawansowanego wieku, lubię wiedzieć co w akustyce "piszczy".

No i na tym zakończę, bo zdaję sobie sprawę, że w dobie "cywilizacji obrazkowej" zbyt długie teksty nie są mile widziane. Dodam jeszcze tylko w tym kontekście, że z oczywistych względów nie zamieściłem w artykule żadnych zdjęć, choć moje archiwum pełne jest przykładów na potwierdzenie zjawisk, o których traktował ten tekst.

 

A na koniec jeszcze jedno, niewesołe spostrzeżenie:

Tendencje o których wspomniałem mają raczej charakter wzrostowy niż malejący, co oznacza, że z upływem czasu sytuacja z punktu widzenie użytkownika pogarsza się. Firmy pod presją konkurencji cenowej inwestują często głównie w wygląd i w marketing, a realna wartość użytkowa wielu wyrobów maleje. Ceny sprzętu wysokiej klasy wyśrubowane są niejednokrotnie do absurdalnych wartości, a granica między sprzętem popularnym i półprofesjonalnym bardzo się rozmyła. W związku z powyższym trzeba być naprawdę dobrze zorientowanym w branży, żeby móc dokonać rozsądnego wyboru. A za rozsądny osobiście uważam taki, gdzie nie ma rażącego rozdźwięku między ceną, a rzeczywistą wartością sprzętu. I właśnie takich wyborów Państwu życzę, mając nadzieję, że moje pisanie choć trochę w tym pomaga.

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz