Triggerowanie perkusji w Studio One 3

Triggerowanie perkusji w PreSonus Studio One 3. Jak to zrobić? Nic prostszego! Autor: Mikołaj Pawlak • 27 października 2015
27 października 2015 10:31
Mikołaj Pawlak Realizator dźwięku

[img:4]

https://www.infomusic.pl/img/autorzy/MC4xOTI2NTUwMCAxNDMzMjQyMjUw.jpgTechnika triggerowania instrumentów perkusyjnych staje się coraz popularniejsza wśród realizatorów dźwięku na całym świecie. Umożliwia ona uzyskanie profesjonalnego brzmienia bez potrzeby inwestowania w bardzo drogie mikrofony, przedwzmacniacze czy nawet same instrumenty.

W tym poradniku postaram się przybliżyć realizację tej metody z wykorzystaniem oprogramowania PreSonus Studio One 3.

 

Trochę teorii…

Trigger, jako określenie urządzenia, jest to moduł, który zamienia impuls uderzenia w instrument perkusyjny na krótkie sygnały audio. Po podłączeniu do interfejsu ten zamienia dane impulsy na brzmienie (sampel) prawdziwego instrumentu. W szczególnym stopniu ułatwia to pracę koncertujących muzyków, często tych grających ostrzejsze gatunki muzyki, kiedy to uzyskanie dobrego brzmienia "stopy" - także tej podwójnej przy wykorzystaniu mikrofonów i tradycyjnego miksu - wymaga dużego doświadczenia realizatora.

Dziś technika triggerowania rozwinęła się do tego stopnia, że zaawansowane procesory potrafią nawet dostosować dźwięk do intensywności i dynamiki gry perkusisty. Jednakże do wykonania procesu triggerowania nie potrzebne są urządzenia o tej samej nazwie. Dzięki możliwości skorzystania z oprogramowania typu DAW jest możliwość nałożenia sampli na dowolną ścieżkę nagraną mikrofonem - jednak wtedy trzeba pamiętać o odpowiednim bramkowaniu naszych sygnałów i oddzieleniu / dosłownie odizolowaniu docelowego sygnału od innych przydźwięków, które mogłyby wywołać nieoczekiwane wzbudzenie sampli.

 

Sygnał wychodzący z urządzenia typu trigger:

 

[img:1]

Wizualizacja sygnału

 

Więc jak się to robi?

Jak wcześniej wspomniałem dziś posłużymy się oprogramowaniem firmy PreSonus - Studio One 3. Załóżmy więc, że mamy nagrane pięć ścieżek:

 

  • Stopę (KICK) - nagrany przy użyciu profesjonalnego modułu trigger
  • Werbel (SNARE) - nagrany mikrofonem
  • Stereo overhead
  • Tom 1
  • Tom 2

 

Z tego wszystkiego technikę triggerowania wykorzystamy tylko na stopie oraz werblu, gdyż to właśnie one są najczęściej poddawane temu procesowi, a rzadziej występuje on na tom’ach.

Oprogramowanie Studio One 3 już od pierwszych wersji wyposażone jest w bramkę (GATE). No dobrze... ale co ma bramka do triggerowania? A to, że PreSonus wyposażył ją w funkcję Trigger, która powoduje wysłanie wybranego sygnału MIDI podczas, gdy bramka się otwiera.

 

[img:2]

Studio One 3 - Gate

 

Aby ją włączyć, należy zaznaczyć przycisk Active i wybrać nutkę MIDI (note), która odpowiada danemu samplowi w instrumencie, którego aktualnie używamy (w moim przypadku jest to EZDrummer 2). Pamiętajmy, aby dodać odpowiednią ilość wirtualnych instrumentów, gdyż jedna bramka może współpracować tylko z jednym samplem. Następnie dostosowujemy parametry takie jak Threshold, Attack, Release oraz Hold tak, aby uzyskać jak najbardziej "wyizolowane", "sterylne" brzmienie. Działanie to jest łatwiejsze na sygnale z modułu trigger, gdyż jest on już docelowo bardzo sterylny, aczkolwiek na nagraniu mikrofonem po nieco dłuższej chwili powinniśmy bez problemu uzyskać podobny efekt. Po wykonaniu tych czynności należy zorientować się jaki sygnał MIDI odpowiada uderzeniu w dany instrument (będzie on wysyłany do wtyczki instrumentu).

Dla przykładu - dla mnie stopa ma oznaczenie C1, a werbel D1. Należy o tym pamiętać, gdyż producenci wirtualnych instrumentów często posiadają zróżnicowany routing sygnałów wejściowych. Opcjonalnie korygujemy wartość parametru "Velo" (Velocity) w bramce, aby określić siłę uderzenia (jeżeli takie działanie obsługuje wtyczka VST z samplami). Ostatnim krokiem jest zmiana wejścia (sterownika MIDI, nie audio!) w wirtualnym instrumencie na oznaczenie bramki i włączenie nasłuchiwania. Pamiętajmy także, aby wyciszyć fadery triggerowanych ścieżek - w końcu ich brzmienie nie jest nam już potrzebne.

 

[img:3]

 

Poniżej krótki przykład brzmienia całego zestawu po zastąpieniu stopy i werbla samplami z wtyczki EZDrummer 2:

 

 

Krok - po - kroku

  1. Nagrywamy / importujemy ścieżki perkusyjne do programu typu DAW (Digital Audio Workstation),

  2. Na wybranych ścieżkach (przeznaczonych do triggerowania) insertujemy wtyczkę GATE,

  3. Dodajemy wybrany instrument/y zawierający sample (ilość zależy od samplowanych elementów perkusji),

  4. Orientujemy się jaki sygnał MIDI odpowiada wybranemu dźwiękowi,

  5. Ustawiamy parametry bramki (filtrowanie, włączamy trigger, wybieramy wybrany sygnał),

  6. Wybieramy wejście sterownika MIDI jako naszą bramkę,

  7. Włączamy nasłuchiwanie kanału,

  8. Wyciszamy ścieżki z sygnałami triggerowanymi,

  9. Gotowe!

 

Na koniec

Jak widać, w kilku prostych krokach możemy diametralnie zmienić brzmienie instrumentów perkusyjnych na naszych nagraniach, aby brzmiały one zaskakująco przyzwoicie i... światowo! W czasach, gdy technologia rozwinęła się do tego stopnia, że można prawie perfekcyjnie symulować dźwięk perkusji... dlaczego by tego nie wykorzystać?

Sposób ten może okazać się bardzo pomocny dla początkujących lub osób, które nie posiadają profesjonalnych mikrofonów do nagrań perkusji, bo przecież trigger możemy zrobić samodzielnie w domu za kilka złotych, a mikrofon już chyba nie... choć kto wie? Wszystko się może zdarzyć :) Ale o tym w osobnym poradniku. Tymczasem dziękuję za dzielne dobrnięcie do końca i mam nadzieję, że powyższy poradnik przyda się kilku osobom, które chciały pogłębić swoją wiedzę na ten temat bądź też nie wiedziały o takim sposobie realizacji nagrań.

 
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz