Jak stworzyć domowe studio nagrań?

Autor: • 25 marca 2013
25 marca 2013 19:53

[img:1]

Domowe studio nagrań to marzenie wielu osób. W dzisiejszych czasach nie jest to już tak nieosiągalne jak kiedyś.

W poniższym tekście przedstawimy Wam najprostszy sposób na stworzenie kompletnego systemu produkcyjno-nagraniowego, który znakomicie sprawdzi się zarówno podczas rejestracji dźwięku, jak i w późniejszej obróbce czy produkcji muzyki. Przedstawiony sprzęt niech posłuży wyłącznie jako przykładowy i bez zwracania szczególnej uwagi na konkretnych producentów czy model sprzętu. Przed zakupem polecamy zawsze własne przetestowanie sprzętu w dobrym sklepie muzycznym. 

 

Komputer i DAW

 

Podstawą do pracy będzie komputer wyposażony w odpowiednie oprogramowanie. To do niego będziemy podłączać kolejny sprzęt, także do niego będzie trafiał dźwięk, nad którym później będziemy pracować. Obecnie większość nowoczesnych komputerów ze średniej półki cenowej wyposażona jest w duże dyski, szybkie, wielordzeniowe procesory oraz odpowiednią ilość pamięci RAM. Takie urządzenia z powodzeniem służyć nam mogą jako stacje robocze.

 

[img:2]
Avid Pro Tools

 

Jednak aby komputer mógł służyć jako kompletna stacja robocza, musimy posiadać oprogramowanie, które będzie nam pozwalało rejestrować dźwięk, pracować nad nim oraz tworzyć nasze własne produkcje. Na rynku jest wiele firm mających w swojej ofercie tego typu oprogramowanie, jednak bez wątpienia najpopularniejszym i najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest system AVID Pro Tools.

Możemy kupić program oddzielnie lub zaopatrzyć się w sprzęt, do którego dołączona jest jedna z wersji tego oprogramowania - Pro Tools SE, Express lub Pro Tools 10. Dla studentów, uczniów i nauczycieli istnieje specjalna, edukacyjna, wersja oprogramowania, która jest tak samo funkcjonalna jak pełna wersja programu, przy czym jej cena jest o połowę niższa.
 

zobacz także: Ostatnie NEWSY dot. Oprogramowania

 

  

Interfejs audio


Kiedy podejmiemy już decyzję z jakiego oprogramowania będziemy korzystać, przyjdzie pora aby wyposażyć się w odpowiedni sprzęt. Zaczniemy od interfejsu audio - inaczej mówiąc karty muzycznej stworzonej do rejestracji dźwięku i pracy nad nim.

 

[img:3]
M-Audio Mobile Pre II

 

W większości przypadków wystarczy nam taki interfejs jak M-Audio Mobile Pre II - to zewnętrzny interfejs komunikujący się z komputerem za pomocą portu USB, dzięki czemu możemy go używać również z laptopem. Pracuje zarówno pod systemami Windows jak i Mac OS. Posiada dwa przedwzmacniacze mikrofonowe, co pozwoli nam podłączyć nawet dwa mikrofony pojemnościowe - wszystko dzięki zasilaniu Phantom, które jest niezbędne w większości mikrofonów pojemnościowych.

Mobile Pre II umożliwia nam również nagrywanie gitar oraz sygnału liniowego stereo - np. wtedy, gdy posiadamy syntezator i chcemy nagrać na nim partię. Warto zwrócić również uwagę na to, czy interfejs który wybieramy jest wyposażony - tak jak Mobile Pre II - w "direct monitoring". Funkcja ta umożliwia nam odsłuch nagrywanego sygnału (np. śpiewającego wokalisty) bez opóźnień, które często występują gdy sygnał odsłuchowy jest poprowadzony z wykorzystaniem komputera.
 

zobacz także: ostatnie NEWSY dotyczące interfejsów audio

 

  

Mikrofon i klawiatura


Jeśli mamy już interfejs to należy wyposażyć się w urządzenia, za pomocą których będziemy do niego wprowadzać dźwięk. Podstawowymi narzędziami będą tutaj mikrofon oraz klawiatura sterująca MIDI.

Mikrofon należy dobrać tak, aby spełniał nasze wymagania i był adekwatny do naszych potrzeb. Jedną z najlepszych propozycji na rynku mikrofonów budżetowych jest nadal firma Se i mikrofon Se 1x. To ręcznie wykonany mikrofon pojemnościowy z dużą membraną, zapewniającą - jak na tę klasę cenową - dźwięk wysokiej jakości. Se 1x jest też oferowany w ciekawych zestawach wraz z akcesoriami, które na pewno przydadzą nam się w domowym studio. Pamiętajmy, że do każdego mikrofonu pojemnościowego warto dokupić tak zwany pop-filtr, czyli filtr eliminujący "głoski wybuchowe".

 

[img:4]
Se x1

 

Mikrofon podłączamy bezpośrednio do interfejsu za pomocą przewodu mikrofonowego XLR-XLR, na interfejsie włączamy zasilanie Phantom, ustawiamy poziom sygnału wejściowego i możemy już nagrywać.

Jeżeli poza nagrywaniem zamierzamy również tworzyć muzykę, warto pomyśleć o klawiaturze sterującej MIDI. To urządzenie działa tak samo jak inne instrumenty klawiszowe, jednak nie ma wbudowanego modułu brzmieniowego. Jego zadaniem jest wysyłanie komunikatów MIDI (najczęściej za pośrednictwem portu USB) do programu, w którym możemy uruchomić wirtualne instrumenty w postaci wtyczek programowych i dzięki nim tworzyć swoje produkcje. Na rynku jest wiele profesjonalnych wirtualnych instrumentów zarówno darmowych jak i płatnych.

 

[img:5]
M-Audio Axiom 49 II

 

Klawiaturę sterującą tak samo jak mikrofon wybieramy według naszych potrzeb. Jeśli jesteście przyzwyczajeni do gry na pianinie lub fortepianie warto rozejrzeć się za klawiaturą, która jest wyposażona w 88 klawiszy ważonych oraz mechanizm młoteczkowy działający tak, aby jak najlepiej odwzorować grę na fortepianie. Jeśli natomiast bardziej niż na młoteczkowej klawiaturze zależy Wam na funkcjonalności, to warto zwrócić uwagę na klawiatury wyposażone w większą ilość kontrolerów takich jak potencjometry oraz suwaki pozwalające nam na sterowanie różnymi parametrami instrumentów wirtualnych jak również pady które pomogą nam przy nagrywaniu partii perkusyjnych.

Jedną z najpopularniejszych i najlepszych klawiatur na rynku jest M-Audio Axiom 49 II. Sterownik ten wyposażony jest w wysokiej jakości klawiaturę 49 klawiszy (istnieją też wersje 25 oraz 61 klawiszy) oraz wiele różnych kontrolerów jak również czytelny wyświetlacz i pady perkusyjne. Axioma również wystarczy podłączyć za pomocą portu USB do komputera.

 

zobacz także: ostatnie newsy dot. Mikrofonów i Klawiatur 

  

Monitory studyjne


Skoro możemy już nagrywać to warto teraz pomyśleć o drugim etapie pracy nad dźwiękiem, czyli jego obróbce. Bardzo ważnym narzędziem do tego celu jest dobry odsłuch. Najlepszym wyborem będą odpowiednie monitory studyjne, czyli zestawy głośnikowe skonstruowane specjalnie w celu zapewnienia odpowiedniej jakości dźwięku, który jest wytwarzany w taki sposób, aby poszczególne częstotliwości nie były koloryzowane. To oznacza, że monitory studyjne nie będą grały tak "ładnie" jak kolumny od wieży, ale za to będą grały liniowo. Dzięki temu tworzony na nich dźwięk będzie brzmiał tak samo dobrze, niezależnie od warunków w jakich później będzie odtwarzany.

Aktualnie na rynku jest wielu producentów tworzących coraz to bardziej zaawansowane konstrukcje odsłuchowe do użytku profesjonalnego i domowego. Podczas wyboru monitorów studyjnych warto pomyśleć o adaptacji akustycznej naszej pracowni. Dźwięk, który będzie wydostawał się z głośników, w nieprzystosowanym pomieszczeniu będzie odbijał się od płaskich powierzchni powodując, że nasze monitory będą brzmiały zupełnie inaczej niż powinny. To spowoduje, że cała nasza praca będzie szła na marne. Należy pamiętać o tym, że nawet najlepsze systemy odsłuchowe nie zagrają dobrze jeśli pomieszczenie nie będzie odpowiednio przystosowane do tego celu.

 

[img:6]
KRK RP5 G2

 

Ważnym czynnikiem jest również wielkość monitorów. W większości przypadków wystarczy nam standardowy zestaw składający się z dwóch aktywnych monitorów (aktywny - z wbudowanym wzmacniaczem). Do mniejszych pomieszczeń warto wybrać mniejsze monitory - one często zabrzmią lepiej niż duże odsłuchy, które będziemy musieli mocno przyciszać i nie będziemy mogli wykorzystać ich możliwości.

 

[img:8]
EVE Audio SC204

 

Jednymi z najpopularniejszych w swojej klasie monitorów są KRK RP5 G2, które w wielu przypadkach, w mniejszych pomieszczeniach, sprawdzają się na prawdę dobrze. Warto też zapoznać się z nowszymi produktami innych producentów w podobnym przedziale cenowym. Jeśli natomiast nasz portfel jest nieco zasobniejszy, warto pomyśleć nad monitorami firmy EVE audio, które z pomocą najnowszych technologii wyznaczają nowe standardy zarówno w domowych, jak i profesjonalnych studiach nagraniowych. Monitory podłączamy odpowiednimi przewodami bezpośrednio pod wyjścia z naszego interfejsu audio. Rodzaj przewodów zależy od rodzaju wyjść i wejść w obu urządzeniach.

 
[img:7]

 

Z tak urządzonym studiem z powodzeniem możemy już realizować swoje pierwsze nagrania, miksy i produkcje. Przed rozpoczęciem prac należy oczywiście zaopatrzyć się w odpowiednie akcesoria - statywy, okablowanie, słuchawki, a następnie cały sprzęt podłączyć i uruchomić, ale to już przecież czysta przyjemność.

 

Cz. II  Adaptacja akustyczna studia (na przykładzie)

Acousticity Dream Team
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz