REALIZACJA DŹWIĘKU - Używanie urządzeń efektowych - cz.7

Autor: • 20 maja 2013
20 maja 2013 06:00

[img:3]

Rodzaje efektów

Gdy miksujemy "na sucho" (tj. bez efektów) w studiu, lub na koncercie, często końcowe brzmienie jest nieciekawe i ubogie. Zauważalne jest to zwłaszcza w porównaniu ze znakomicie nagranymi płytami CD najlepszych światowych wykonawców. Znajdujące się na tych płytach nagrania zostały bowiem wyprodukowane przy użyciu urządzeń, wytwarzających elektronicznie określoną atmosferę akustyczną. Poniżej zostały opisane różne rodzaje używanych efektów.

 

Pogłos (reverb)

Pogłos to najczęściej używany efekt w studiu i również najbardziej potrzebny. Muzyka poważna jest zawsze wykonywana w pomieszczeniach, gdzie pewna ilość ich pogłosu jest składnikiem brzmienia. Większość muzyki rozrywkowej jest natomiast nagrywana we względnie małych, sucho brzmiących studiach, po czym dodawany jest sztuczny pogłos, stwarzający poczucie rzeczywistej przestrzeni. Pogłos powstaje w naturalny sposób, gdy dźwięk odbija się od powierzchni mniejszych lub większych pomieszczeń, sal lub innych dużych struktur. 

[img:1]

Opóźnienie (delay)

Efekt często używany do poszerzenia brzmienia, polegający na pobraniu oryginalnego sygnału, opóźnieniu go i ponownym domieszaniu do sygnału oryginalnego. Krótkie opóźnienie stwarza efekt zdublowania dźwięku oryginalnego.

Echo

Popularny efekt, szeroko używany dla gitar i wokali w latach '60 i '70. Nie jest tak często dzisiaj używany dla wokali, lecz bardzo skuteczny dla gitar i keyboardów. Bardzo dobrym sposobem jest tu dopasowanie czasu echa do tempa utworu.

Chorus i flanger

Chorus i flanger oparte są o krótkie opóźnienie, połączone z modulacją wysokości, co daje efekt dwóch, lub więcej instrumentów grających tę samą partię. Flanger wykorzystuje ponadto sprzężenie zwrotne i jest efektem bardziej intensywnym. Oba te efekty współpracują dobrze z podkładowymi, ciągłymi partiami syntezatorów (jak np. smyczki) i najlepiej ich używać stereofonicznie, ponieważ dają wrażenie dużej szerokości i płynności źródła dźwięku.

Przesuwnik widma (pitch shifter)

Polega to na zmianie wysokości oryginalnego brzmienia, zazwyczaj do jednej oktawy w górę i w dół, a czasami nawet do dwóch. Niewielka zmiana wysokości jest użyteczna dla wytwarzania efektów odstrojenia lub podwojenia, które powodują, że pojedynczy instrument brzmi jak dwa lub trzy. Większe zmiany wysokości pozwalają natomiast na tworzenie współbrzmień w różnych interwałach muzycznych.

Pamiętaj: Użyteczne ustawienia efektów dla różnych instrumentów znajdziesz w części 6 "W studiu"


Przygotowanie pętli efektów:

  • Ustaw urządzenie efektowe tak, żeby wysyłało sam sygnał efektu (wet).
  • Podłącz Twoje urządzenie zgodnie z opisem w części 4) "Urządzenia wejściowe".
  • W odpowiednim kanale wejściowym ustaw wysyłkę Aux po tłumiku (post fade Aux) w położeniu maksymalnym.
  • Wciśnij AFL przy sumie tego wyjścia Aux.
  • Ustaw poziom wyjściowy na "0" wskazń miernika.
  • Ustaw nominalny poziom wejściowy urządzenia efektowego ("0").

Pamiętaj: Możesz teraz używać mierników miksera AFL do kontroli wysterowania procesora efektów, ponieważ oba mierniki zostały skalibrowane.

  • Wyciśnij AFL przy sumie Aux i wciśnij PFL przy wejściu powrotu efektu.

Pamiętaj: Jeśli używasz prostego wejścia stereo bez PFL, ustaw wzmocnienie tego wejścia dla uzyskania pożądanego poziomu efektu.

  • Ustaw wzmocnienie wejścia powrotu efektu aż do uzyskania wskazania miernika "0".
  • Wyciśnij PFL i ustaw tłumik powrotu efektu aż do uzyskania żądanego poziomu efektu.

Pamiętaj: Oryginalny, czysty sygnał (dry) jest w ten sposób mieszany z sygnałem efektu (wet).

 

Wysyłki Aux Pre-fade (sprzed tłumika) i Postfade (po tłumiku):

 

Pre-fade

Wysyłki sprzed tłumika są niezależne od tłumika, a więc ilość dodawanego efektu nie zmienia się ze zmianą poziomu tłumika. Oznacza to, że będziesz słyszał efekt nawet wówczas, gdy tłumik znajduje się w dolnym położeniu.

Post-fade

Ważne jest, żeby do sterowania urządzeń efektowych używać właśnie wysyłek po tłumiku. Te wysyłki są zależne od położenia tłumika, a więc ilość dodawanego efektu będzie się zmieniać wraz ze zmianą poziomu tłumika; proporcje efektu do czystego sygnału są tu więc zawsze takie same.

[img:2]

Pamiętaj: Dla uniknięcia sprzężenia wysyłka Aux w torze powrotu Effect Return musi być zawsze ustawiona na minimum. 

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz