Regulatory miksera: opis - cz.2

Autor: • 3 maja 2013
3 maja 2013 06:00

Teraz podamy ci informacje o roli regulatorów, wejść i wyjść, jakie znajdziesz w typowym mikserze. Użyjemy dla przykładu miksera Spirit Folio SX. Jeśli wiesz już, do czego służą regulatory w standardowym mikserze, możesz pominąć tę część. Jeśli napotkasz na określenie szczególnie trudne, szerzej będzie ono wyjaśnione w słowniczku pojęciowym.

 

WEJŚCIA MONO

  1. Mic In – wejście mikrofonowe. Tego wejścia XLR (tzw. „Cannon”) użyj do podłączenia swoich mikrofonów i di-boxów.
  2. Line In – wejście liniowe. To gniazdo wykorzystaj do podłączenia instrumentów o poziomie liniowym, jak keyboardy, samplery czy maszyny perkusyjne. Może ono również zostać wykorzystane do podłączenia powrotów z magnetofonów wielośladowych lub innych urządzeń nagrywających. Wejście liniowe nie zostało skonstruowane dla mikrofonów i choć może zostać dla nich użyte, nie zapewni im optymalnych warunków roboczych.[img:1:R]
  3. Insert Point – punkt insertowy. Jest on używany do podłączania w module wejściowym zewnętrznych procesorów sygnałowych, jak kompresory czy limitery. Punkt insertowy pozwala na umieszczenie zewnętrznych urządzeń w torze wejściowym.
  4. Direct Out – wyjście bezpośrednie. Pozwala na wysłanie sygnału prosto z kanału do magnetofonu wielośladowego, lub też do urządzenia efektowego, gdy kanał wymaga zastosowania oddzielnego efektu.
  5. Gain Control – regulator czułości wejściowej. Służy do ustawiania właściwego wysterowania kanału przez sygnał mikrofonowy lub liniowy.
  6. HPF – filtr górnoprzepustowy. Jak to sugeruje sama nazwa, ten przełącznik powoduje wycięcie bardzo niskich częstotliwości akustycznych, pozwalając częstotliwościom wyższym przejść bez zmiany. Jest on szczególnie użyteczny przy pracach nagłośnieniowych, ponieważ pozwala zredukować wpływ zakłóceń scenicznych i głosek wybuchowych, pogarszających brzmienie materiału; można również poprawić przy jego użyciu brzmienie męskich głosów, lub wyeliminować przydźwięki. Niektórzy producenci stosują dla tego filtru określenie „Low-cut” – dolnozaporowy.
  7. EQ – sekcja korektora. Jest to na ogół najlepiej znany fragment miksera, który pozwala na zmianę brzmienia każdego sygnału wejściowego. Korektor jest zazwyczaj podzielony na pasma, które służą do regulacji określonych zakresów częstotliwości, podobnie, jak w przypadku zwykłego regulatora barwy tonu w Twoim zestawie hi-fi. I rzeczywiście – prosty dwupasmowy korektor to niewiele więcej, niż zwykły regulator barwy tonu. Im więcej pasm jednak posiada korektor, tym bardziej jest wyrafinowany. Mikser SX wyposażony jest w korektory trójpasmowe, z niezależnym regulatorem dla środkowych częstotliwości akustycznych. Pasmo środkowe jest przestrajane; daje Ci to więcej możliwości, ponieważ możesz dokładnie wybrać zakres częstotliwości, który chcesz podbijać lub podcinać.
  8. Sekcja Aux - Na ogół te regulatory spełniają dwie funkcje: po pierwsze, pozwalają na regulację poziomu efektu (jak np. pogłos), dodawanego do sygnału wejściowego; po drugie, umożliwiają tworzenie niezależnych proporcji w torze odsłuchu wykonawców, w studiu lub na scenie.
  9. Pan – regulator panoramy. Służy on do ustawienia położenia sygnału w obrazie stereo; może być również wykorzystany do skierowania sygnału do odpowiednich wyjść grupowych (Group), wybranych przyciskami komutacyjnymi (Routing Switches – patrz niżej).
  10. Solo (PFL lub Solo in Place). Przycisk PFL Solo pozwala na indywidualne odsłuchiwanie sygnałów wejściowych, co jest użyteczne przy lokalizacji problemów lub przy ustawianiu czułości wejściowej i korekcji.PFL (odsłuch sprzed tłumika) to rodzaj odsłuchu solo, pozwalający na słuchanie brzmienia PRZED TŁUMIKIEM. Mówiąc inaczej, jeśli poruszysz tłumikiem wejściowym w trybie PFL, nie usłyszysz żadnej zmiany. Ponieważ głośność i efekty nie wpływają tu na sygnał, odsłuch PFL jest użyteczny przy ustawianiu prawidłowych poziomów przedwzmacniacza wejściowego. Niektóre miksery Spirit posiadają odsłuch SOLO IN PLACE, umożliwiający odsłuch sygnałów po tłumiku przy ich rzeczywistym ustawieniu w panoramie stereo i wszystkimi dodanymi efektami. Ten rodzaj Solo jest mniej odpowiedni do ustawiania poziomów, lecz za to bardzo użyteczny podczas wyważania materiału dźwiękowego.
  11. Przycisk Mute/Channel On-Off (wyłączanie kanału) - Służy do szybkiego wyciszania kanałów bez ruszania tłumika. Użyteczne jest to np. przy wstępnym ustawianiu kanałów, które będą używane później (np. podczas spektakli teatralnych lub przy emisji radiowej).
  12. Tłumik - Służy do ustawiania poziomu sygnału wejściowego w całkowitym materiale dźwiękowym; zapewnia również wizualne odwzorowanie ustawionego poziomu.
  13. Komutacja - Przy użyciu przycisków komutacyjnych sygnał wejściowy jest wysyłany do wybranych wyjść miksera – na ogół wyjścia głównego i wyjść grupowych. Te przyciski są używane w połączeniu z regulatorem panoramy, który zależnie od swojego położenia wysyła sygnały w odpowiednich proporcjach pomiędzy lewym a prawym kanałem wyjścia głównego, lub pomiędzy parzystymi, a nieparzystymi wyjściami grupowymi.

 

WEJŚCIA STEREO

Wzmacniacze gitarowe i źródła dźwięku zbierane pojedynczymi mikrofonami dają wyłącznie sygnały monofoniczne. Jednak keyboardy, maszyny perkusyjne i inne media elektroniczne posiadają prawdziwe wyjścia stereofoniczne z oddzielnymi sygnałami lewego i prawego kanału. Wejścia stereofoniczne miksera służą do wygodnego podłączania sygnałów obu kanałów, które są następnie wspólnie regulowane pojedynczym tłumikiem. Wejścia stereo na ogół mają skromniejsze wyposażenie, niż wejścia mono, ponieważ większość keyboardów jest z założenia wyposażona we wbudowane efekty i korekcję.

 

GRUPY (SUBGROUPS)

Grupy pozwalają na logiczne przyporządkowanie grup instrumentalnych lub wokalnych do jednego tłumika regulującego ich sumaryczną głośność, po uprzednim wyważeniu proporcji pomiędzy poszczególnymi instrumentami. Grupy mogą być również wykorzystywane jako dodatkowe wyjścia z niezależną regulacją poziomu, nadające się znakomicie do sterowania grup głośnikowych lub do nagrywania na jedną ścieżkę kilku zmiksowanych ze sobą instrumentów.

[img:2]

 

SEKCJA GŁÓWNA

[img:3:R]

  1. Wyjścia główne (Mix Outputs) - Wyjścia główne posiadają indywidualne regulatory poziomu (tłumiki) dla lewego i prawego kanału sumarycznego materiału dźwiękowego. Wiele mikserów posiada na wyjściach głównych również punkty insertowe, pozwalające na stosowanie procesorów sygnałowych na całość materiału.
  2. Wyjścia Monitor do odsłuchu realizatora. Dzięki tym gniazdom możesz przy użyciu zewnętrznego wzmacniacza i zestawów głośnikowych (lub słuchawek) słuchać dowolnego wejścia solo, wyjścia głównego i grupowych oraz wejścia dla magnetofonu stereo (2 Track).
  3. Gniazda 2TK - Tu możesz podłączyć wyjścia swojego magnetofonu DAT lub kasetowego i słuchać dokonywanych zgrań. Możesz również przy użyciu tych gniazd odtwarzać podkłady muzyczne po włączeniu przycisku 2-Track to Mix (nie pokazanego na tej ilustracji).
  4. Sumy wyjściowe Aux (Aux Masters) - Regulatory te służą do ustawiania sumarycznego poziomu wyjściowego na wyjściach pomocniczych Aux, a więc wielkość sygnału docierającego do urządzeń efektowych lub do odsłuchu dla muzyków.
  5. AFL - AFL pozwala na odsłuch i kontrolę sygnału opuszczającego regulatory sumaryczne Aux.
  6. Mierniki - Normalnie pokazują poziom sygnału na wyjściu głównym Mix. Po wciśnięciu dowolnego przycisku Solo, mierniki automatycznie pokazują poziom odsłuchiwanego sygnału. Dzięki temu masz zapewnione wizualne wskazania wszystkiego, co dociera do twojego miksera.
  7. Powroty Stereo (patrz opisane wcześniej wejścia stereo) - Wejścia te pozwalają na podawanie sygnałów z zewnętrznych urządzeń (takich, jak np. procesory efektów) z powrotem do miksera i komutowanie ich na wyjścia główne oraz grupowe, bez zajmowania cennych kanałów wejściowych.
  8. Zasilanie +48 V lub Phantom Power - Mikrofony pojemnościowe wymagają napięcia zasilającego, które może być podawane z baterii lub bezpośrednio z miksera. Ten ostatni rodzaj zasilania jest znany jako „Phantom Power”, dostarczając +48 V napięcia stałego. Wciśnij przycisk Phantom Power – od tego momentu każdy mikrofon pojemnościowy będzie mógł współpracować z mikserem bez konieczności używania baterii.

 

Czytaj także: 

miksery audioPoradnik: Mikser audio (realizator: Piotr Sadłoń)

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz