LEXICON MPX 550 - procesor efektowy

LEXICON MPX 550 - procesor efektowy

16 czerwca 2005, 00:00
Producent: Lexicon
Kolejny z nagradzanej serii MPX to procesor MPX 550, który za przystępną cenę udostępnia szereg najwyższej klasy profesjonalnych właściwości wraz z legendarnym brzmieniem firmy Lexicon. Podobnie jak jego poprzednicy, MPX 550 jest procesorem w pełni stereofonicznym, posiadającym 24-bitowe przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe oraz opatentowany procesor sygnałowy LexiChip, pracujący z 24-bitową wewnętrzną rozdzielczością. 255 starannie opracowanych programów zawiera legendarne pogłosy Lexicon, jak również programy podwójne, które łączą w sobie dwa różne efekty w czterech wzajemnych konfiguracjach.
Tempo w programach może być ustawiane sygnałem wejściowym audio, podwójnym nożnym przyciskiem, przyciskiem Tap na przedniej ściance, lub z zewnętrznego urządzenia MIDI.
Bardzo użyteczne narzędzie edycyjne, jakim jest tryb Learn, pozwala na przyporządkowanie pięciu manipulatorów przedniej płyty. Oprócz tego MPX 550 posiada szereg dodatkowych właściwości, jak choćby symetryczne analogowe wejścia i wyjścia, duży wyświetlacz płyty czołowej, cztery pokrętła edycji dla ustawiania poszczególnych parametrów, czy wbudowany zasilacz.

Standardowe właściwości

* Legendarne pogłosy Lexicon pochodzące z opatentowanego procesora sygnałowego LexiChip
* 24-bitowe przetwarzanie A-C, C-A i wewnętrzne
* Wybierana częstotliwość próbkowania 44.1 i 48 kHz
* 255 programów fabrycznych i 64 programy użytkownika, wliczając w to bank Compressor
* Algorytmy dynamiki z poszerzonymi pomiarami
* Wejście i wyjście S/PDIF (wyjście może wysyłać sygnał efektu, bądź bezpoźredni)
* Symetryczne wejścia i wyjścia analogowe (XLR i 1/4“)
* Jednocześnie pracujące wyjścia cyfrowe i analogowe
* Niezależne przetwarzanie dla każdego wejścia
* Programy podwójne wytwarzające dwa efekty jednocześnie przy czterech konfiguracjach połączeń
* Efekty wielokrotnych opóźnień, modulacyjne i przesuwnika widma
* Wbudowany kompresor z czterema regulowanymi parametrami
* Funkcja Tap Tempo
* Pełne sterowanie poprzez MIDI z wybieranym programowo złączem MIDI Out/Thru
* Duży wyświetlacz graficzny płyty czołowej
* Cztery gałki edycyjne dla łatwej regulacji parametrów
* Tryb Cue Program
* Globalne tryby Mix, Tempo i Compressor
* Wejście instrumentalne o wysokiej impedancji oraz wyjście słuchawkowe
* Wbudowany zasilacz

Legendarne pogłosy Lexicon są w pełni reprezentowane przez klasyczne efekty typu Plate, Gate/Inverse, Hall, Chamber i Room, odtwarzające akustykę naturalnych przestrzeni pogłosowych, a światowej klasy efekt Ambience jest dostępny dla pomieszczeń bezpogłosowych.

Efekt Chorus, odziedziczony po nagradzanym wielokrotnie PCM 70, wykorzystuje sześć niezależnych, przypadkowo opóźnianych głosów, panoramowanych po całym polu stereofonicznym, które tworzą bogaty, przestrzenny efekt, zwielokrotniający pojedyncze źródło sygnału.

Efekt Flange wytwarza bogate, pływające brzmienie klasycznego analogowego flangera za pomocą dwuodczepowego opóźnienia - po jednym na kanał. Pierwszy odczep jest stały, a drugi przestrajany. Po ich zmiksowaniu uzyskuje się charakterystyczne pływające i zanikające tunelowe brzmienie.

Efekt Pitch pozwala na przestrajanie kompletnego materiału, bądź też źródeł monofonicznych w zakresie jednej oktawy w górę i dwóch oktaw w dół.

Obszerny, starannie opracowany arsenał efektów Delay i Echo (do 5.5 s) obejmuje Mono, Stereo, Dual, Cross-Taped, Ducking, Ping-Pong i inne efekty oparte na opóźnieniach czasowych.
Programy wyposażone w sterowanie za poźrednictwem Tap Tempo, lub poprzez MIDI Clock, obejmują rozmaite opóźnienia monofoniczne, stereofoniczne, o skrzyżowanych odczepach, czy efekty typu ping-pong.

Efekt Tremolo posiada wybór różnych kształtów obwiedni (prostokątną, piłokształtną, trójkątną, sinusoidalną i dwupołówkową sinusoidę). Przemiatanie lewego i prawego kanału może być odpowiednio synchronizowane dla uzyskania efektów stereofonicznych i monofonicznych. Dzięki możliwości ustawiania prędkości tremolo w pewnych programach za pomocą funkcji Tap Tempo, może być ono łatwo dopasowywane do muzyki. W innych odmianach przemiatanie obu kanałów odbywa się w przeciwfazie, co daje efekty panoramowania.

Rotary to kompletna symulacja zestawu głośnikowego Leslie. Podobnie jak w rzeczywistym odpowiedniku, częstotliwości wysokie (tuba) i niskie (bęben) wirują w przeciwnych kierunkach. Prędkości wirowania tuby i bębna są niezależne, a ich przyspieszanie i zwalnianie symulują bezwładność oryginalnych elementów mechanicznych.

Efekt Detune posiada po dwa głosy na kanał (jeden obniżony, drugi podwyższony).

Efekty Special FX zawierają programy o takich nazwach, jak Jet Flange, Infinite Delay, Diffusor, Dream Sequence, Echoes: Beats, Stereo Stage, Abyss i inne.

Kompresor
MPX 550 posiada cyfrowy kompresor, niezależnie modulujący poziom sygnału, który podawany jest do innych aktywnych efektów. Pracuje on przed pozostałymi efektami jako ich uzupełnienie. Może być używany zarówno do delikatnej redukcji zmian poziomu, co pozwala na zwiększenie głośności cichszych miejsc materiału, jak i do ograniczania szczytów, co zapobiega przekraczaniu przez sygnał określonego poziomu. Kompresor jest dostępny w każdym programie i znajduje się przed pozostałymi efektami w torze przetwarzanego sygnału (zupełnie nie wpływając na sygnał bezpoźredni wychodzący z regulatora Mix, lub na sygnał wyjściowy w trybie Bypass). Jeśli kompresja jest w programie aktywna, to świeci się odpowiedni wskaźnik LED. Kompresor może być włączany lub wyłączany przyciskiem Compressor na przedniej ściance, jak również może być ustawiany na tryb roboczy Global, lub Program.

Konfiguracje Dual
W programach Dual opóźnienie lub pogłos są łączone z algorytmem Flange, Pitch, lub Chorus, lub też wzajemnie ze sobą. Regulator Effect Balance pozwala na ustawienie względnych proporcji pomiędzy poszczególnymi efektami w kombinacji. Programy Dual mogą korzystać z czterech konfiguracji wzajemnych połączeƒ: Dual Stereo (równoległa) Cascade, Mono Split i Dual Mono.

Programy
240 gotowych programów udostępnia szeroki wybór efektów, włącznie z bardzo pożądanymi pogłosami Lexicon. Niezależnie od tego, czy użyjesz pojedynczego, czy też podwójnego programu, zawsze znajdziesz żądane brzmienie. Poczynając od prostych programów, jak Concert Hall, Rich Plate, Small Church, Marble Foyer, Vocal Chamber, Fat Space, Flange Deep 180, Rotary TapRate czy Pitch PowerInv, a na programach podwójnych koƒcząc, jak Flange Tap, 4th5 Room, DeepFlange + Delay oraz Xfeed + Midsize, MPX 550 udostępnia nadzwyczaj obszerną paletę pogłosów i efektów. Użytkownik ma też do dyspozycji 30 miejsc w pamięci do zapisywania własnych efektów.

?atwość użytkowania
Znajdujące się na płycie czołowej gałki Program i Edit pozwalają na wygodną obsługę każdego spoźród 255 programów stałych i 64 programów użytkownika.
Duży wyświetlacz graficzny zapewnia z kolei jednoczesny wgląd w status programu i systemu. Po wciśnięciu przycisku Load, gałką Program można wybierać programy spoźród banków Single, Dual i User. Oprócz tego można skorzystać z gałki Program, wchodząc w tryb Cue Program, w którym jeden program może działać w trakcie przygotowywania innego do załadowania. Zaświeci się wówczas wskaźnik przycisku Load, a na wyświetlaczu przez 4 sekundy pojawi się nazwa programu
przygotowywanego do załadowania, po czym ponownie pojawi się nazwa programu bieżąco pracującego.
Dedykowane gałki Edit współpracują z dobrze zorganizowanymi stronami Edit, znacznie ułatwiając proces edycji programów. Każdy z programów posiada maksymalnie
16 parametrów, poukładanych na stronach Edit. Przy pomocy przycisku Edit Pages można sekwencyjnie przechodzić po dostępnych parametrach załadowanego programu, a każda z gałek Edit jest przyporządkowywana do pojawiającego się nad nią na wyświetlaczu parametru. Każdy z programów posiada również parametr Adjust - specjalny parametr, który w każdym z programów wpływa na najbardziej krytyczny aspekt brzmienia. W niektórych programach parametr Adjust związany jest jednocześnie z kilkoma parametrami.

Legendarne efekty
Oprócz światowej klasy efektów procesor MPX 550 jest również wyposażony w:

Compressor - kompresja i ograniczanie sygnału z nachyleniem zmienianym od 1:1 do 1:10.
Parametr Adjust może tu zostać użyty do dopasowania poziomu wejściowego i wyjściowego. Jednocześnie z kompresorem można skorzystać równolegle z pogłosu, lub też można użyć kompresora w charakterze wejściowego ogranicznika, zapobiegającego np. nadmiernemu wybijaniu się w pogłosie głosek syczących.

Dynamics - przewidziany do użytku w studiu dla przetwarzania dynamiki sygnału, jeśli to potrzebne. Można tutaj uzyskiwać efekty ekspansji, kompresji i nasycenia taśmy analogowej. Opcja pomiaru sygnału pozwala na wzrokową kontrolę ekspansji, redukcji wzmocnienia, jak również poziomu wejściowego i wyjściowego.

Live-FOH - opracowany do pracy na żywo, z manipulatorami bardziej wygodnymi dla realizatorów koncertowych. Wszystkie programy są tu typu Dual Mono, co odpowiada wymogom mniejszych i źrednich instalacji nagłaśniających. Pierwsza strona Edit zawiera cztery najważniejsze parametry dla pierwszego z efektów, a druga strona Edit - analogiczne parametry dla drugiego efektu. Można stosować również dwa różne sposoby przyporządkowywania gałek, co pozwala na dopasowanie się do różnych stylów pracy.

Tap Tempo
Funkcja Tap Tempo upraszcza dopasowanie czasów opóźnienia i prędkości modulacji w programach opartych na tempie do tempa muzycznego. Jeśli czynny jest taki program, to migać będzie wskaźnik przycisku Tap. Dla ustawienia tempa na płycie czołowej wciśnij dwukrotnie przycisk Tap, zgodnie z tempem słuchanej muzyki.
Nie ma potrzeby przeliczania tempa na milisekundy. Dla ponownej zmiany tempa znów zgodnie z rytmem wciśnij dwukrotnie przycisk. Dla ustawienia tempa czasów opóźnienia i modulacji można również użyć wejścia audio (przydatne podczas pracy na koncertach), podwójnego nożnego przycisku, lub też zewnętrznego urządzenia MIDI korzystającego z pomocy komunikatów Continuous Controller lub Program Change.

MIDI Learn
MPX 550 pozwala na pełne sterowanie poprzez MIDI, po części dzięki znakomitemu narzędziu edycyjnemu o nazwie Learn, które pozwala na przyporządkowywanie pięciu regulatorów płyty czołowej. Do sterowania gałkami takimi, jak Adjust, Effect Lvl/Bal, czy Mix, jak również przyciskami Bypass i Tap, używane są standardowe komunikaty MIDI Continuous Controller, SysEx, lub Program Change. Komunikaty Program Change mogą być też używane do ładowania programów. W studiu nagraniowym można z kolei zautomatyzować sterowanie MPX 550, zapisując do sekwencera zmiany parametrów w programach.
[img:1]

Gdzie kupić?

Lexicon Lexicon www.lexicon.com

Dystrybucja w Polsce:

ESS Audio

tel.: +48 (22) 2041 200
adres:
ul. Graniczna 21 05-092 Łomianki

Sklepy muzyczne > Lexicon rozwiń listę sklepów

Copyright © INFOMUSIC 2024