Dźwięk Przyszłości: Focal i Dolby Atmos w Kosa Buena Studio

To oczywisty banał, ale taki, który wciąż trzeba mieć „z tyłu głowy” – o jakości studia i jego produkcji decyduje przede wszystkim pracujący w nim system odsłuchowy. Oczywiście stanowi tylko jeden ze składników studyjnego setupu, ale nawet najlepszy mikser czy outboard zdadzą się psu na budę, jeśli monitory zwyczajnie kłamią. Wydaje się przy tym, że im bardziej system monitorowy jest rozbudowany, tym większego znaczenia nabiera owa precyzja brzmieniowa.

Ma to szczególne znaczenie w obecnych czasach, kiedy to stereofonia to najprostszy z możliwych – o odsłuchu monofonicznym nie wspominam – formatów. Coraz częściej muzyka realizowana jest w formatach przestrzennych, jak Dolby Atmos. A tu już żartów nie ma. W pełni profesjonalne podejście jest absolutną koniecznością. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Rafał Kossakowski, właściciel Kosa Buena Studio, który po dziesięciu latach działalności obiektu zdecydował się na inwestycję w system Atmos, w konfiguracji 7.1.4 firmy Focal. 

 

 

Oczywiście odpowiednia adaptacja akustyczna pomieszczenia studyjnego, a także precyzyjne rozmieszczenie głośników, jeszcze nie gwarantują pełnego sukcesu. Same głośniki także muszą spełniać najwyższe wymogi jakościowe. Dlatego też Rafał postanowił wyposażyć reżyserkę Kosa Buena Studio w monitory francuskiej marki Focal, z którymi zna się zresztą od lat. I jest z tej decyzji bardzo zadowolony.

 

[img:3]

Rafał Kossakowski

Właściciel Kosa Buena Studio

 

Któregoś dnia stwierdziłem, że muszę uczcić dziesięciolecie, podnieść rangę studia, sprostać dzisiejszym potrzebom rynku, jak również muzyków, i zainteresowałem się Atosem, czyli Dolby Atmos. Stwierdziłem, że to będzie kolejna inwestycja, która spowoduje, że wpuszczę powietrza nie tylko w studio, ale również w muzykę.

Moim wyborem Focali dziesięć lat temu było, że grały bardzo precyzyjnie, miały odpowiednią ilość basu. Nie musiałem używać w tym studiu żadnego suba, nie musiałem też używać głośników dalekiego pola. Oprócz tego, że się do nich przyzwyczaiłem, to spodobała mi się praca przez ich kulturę, szczegółowość i transparentność.

 

[img:6]

 

Zestaw frontowy tworzą trzy trójdrożne monitory SM9 na 8-calowych wooferach. Głośnikami surroundowymi i górnymi są dwudrożne Focale SOLO 6 z wooferem o średnicy 6,5 cala. Komplet dopełnia subwoofer Focal Sub12, oczywiście również od Focala. To wszystko razem tworzy zupełnie nową jakość.

[img:10]

[img:11]

 

System był strojony przez fachowca, o czym za moment, a i realizatorzy – w tym Rafał Drewniany z DTS Studio – wypowiadają się o nim bardzo pozytywnie.

[img:1]

Rafał Drewniany

Właściciel DTS Studio

 

Korzystanie w studio z systemu 7.1.4 pozwala odkryć zupełnie nowe wrażenia. […] Ten system stwarza tak duże możliwości kreowania dźwięku podczas miksu, że wrażenie zanurzenia, przestrzenności i nowe odkrywanie muzyki jest niesamowite.

 

[img:7]

 

O monitorach Focala bardzo pochlebnie wypowiada się także Krzysztof Pajor, szef firmy Pracownia Akustyki K. Pajor, która odpowiedzialna była za wystrojenie całego systemu odsłuchowego w Kosa Buena Studio.

 

[img:4]

Krzysztof Pajor

Szef firmy Pracownia Akustyki K. Pajor

 

Zdecydowanie są to głośniki, które ogólnie w dość podobny sposób będą się zachowywać w przypadku różnej akustyki. Tutaj, oczywiście, bywa różnie. Są głośniki, które zagrają bardzo dobrze, ale żeby to się stało, trzeba wokół nich zrobić wszystko tak, jak one lubią.

 

[img:8]

 

Pracę w tak wykreowanej, wirtualnej przestrzeni można porównać do pracy na rzeczywistej scenie, kiedy dźwięk dociera do wykonawcy ze wszystkich stron. Na ten realizm zwraca uwagę Jerzy Styczyński, gitarzysta zespołu Dżem, którego spotkaliśmy w Kosa Buena podczas realizacji materiału wideo.

 

[img:2]

Jerzy Styczyński

Gitarzysta zespołu Dżem

 

To jest rzeczywiście, jak na koncercie, na scenie – jak jest duża scena, dużo instrumentów, to każdy jest na swoim miejscu, tak jak to powinno być. Ludzie, którzy słuchają tego, a nigdy nie byli na scenie, owszem, mają komfort dodatkowy, bo to im się rozkłada w przestrzeni, choć może nie utożsamiają tego ze sceną. Jak jesteś gdzieś w przyrodzie, też słyszysz odgłosy ze wszystkich stron.

 

[img:9]

[img:12]

 

Ten sam aspekt wirtualizacji przestrzeni wokół słuchacza porusza Rafał Kossakowski.

 

[img:3]

Rafał Kossakowski

Właściciel Kosa Buena Studio

 

Jeżeli jesteśmy na koncercie live, to ta przestrzeń już jest i my operujemy dźwiękiem tylko w tej przestrzeni. Jeśli chodzi o kwestię dźwięku przestrzennego w studiu, ja tę przestrzeń mogę wykreować. Czyli mogę stworzyć coś całkowicie nowego, coś kreatywnego, ta praca jest twórcza na zupełnie innej płaszczyźnie.

 

Jak widzimy, instalacja systemu Dolby Atmos otwiera przed klientami Kosa Buena Studio absolutnie nowe horyzonty. Oczywiście, mało kto z nas ma w domu taki system odsłuchowy, ale czas idzie do przodu, a wraz z nim rozwój technologiczny, który sprawia, że rozwiązania obecnie zarezerwowane dla profesjonalistów i ludzi z grubym portfelem, za kilka lat mogą stać się standardowym wyposażeniem domostwa. A wtedy z przyjemnością wrócimy do nagrań, które powstają w KBS dziś, chłonąc je w pełni w takiej formie, w jakiej zostały zrealizowane. Czego sobie i Wam serdecznie życzę.

 

[img:5]

 Na koniec garść informacji z etapu modernizacji studia. 


 

 

[img:13]

Kosa Buena Studio

www.kosabuenastudio.pl

 

 

 

Monitory studyjne

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Focal rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz