15 października 2018 10:00

Jak działa SAM, czyli idealny Sweet Spot według Geneleca

System stereo wiąże się z pojęciem Sweet Spot. Wikipedia definiuje je jako „termin używany przez audiofilów i inżynierów realizacji dźwięku do określania punktu między dwoma monitorami, w którym miks stereo słychać dokładnie tak, jak było to zamierzone przez osobę, która ten miks przygotowała”. To bardzo dobra, ale zbyt ogólna definicja.

Stereofoniczne, wielokanałowe i przestrzenne systemy reprodukcji dźwięku pozwalają generować wirtualne obrazy dźwiękowe. Niektórzy to właśnie je określają mianem Sweet Spot. Inni używają tego terminu w odniesieniu do obszaru, w którym dźwięk ma najlepszą i najmniej zniekształconą barwę.

Im dalej odsuniemy się od osi akustycznej, tym większe będą zniekształcenia barwy dźwięku. Oś akustyczna biegnie z zasady na wprost od głośnika. To linia, na której charakterystyka częstotliwościowa jest najbardziej neutralna i płaska. To, jak zmienia się odbiór dźwięku w zależności od ustawienia słuchacza względem osi akustycznej, zależy od charakterystyki monitorów. Firma Genelec może z dumą pochwalić się monitorami, które emitują dźwięk cechujący się minimalnymi, zrozumiałymi i systematycznymi zmianami barwy. Innymi słowy, monitory Genelec mają szeroki Sweet Spot.

 

[img:2]

 

Rozmieszczenie wirtualnych obrazów dźwiękowych może być odbierane przez słuchacza precyzyjnie tylko w ściśle określonej odległości od głośników. Weźmy na przykład najbardziej typową sytuację, czyli dwukanałowy system stereo. W takim przypadku Sweet Spot znajduje się w równej odległości od głośników ustawionych względem stanowiska odsłuchowego pod kątem 30 stopni. To jedyne miejsce, w którym można prawidłowo ocenić rozmieszczenie wirtualnych źródeł dźwięku. Sweet spot to bardzo wąski obszar, którego zasięg jest tylko w nieznacznym zakresie zależny od charakterystyki głośnika. Ogromne znaczenie ma natomiast akustyka pomieszczenia. Jeśli jest nieodpowiednia, efekt psychoakustyczny sprawi, że dźwięk będzie wydawał się pozbawiony głębi. Jeśli w tym przypadku słuchacz nawet nieznacznie zmieni pozycję, przemieszczą się również wirtualne obrazy dźwiękowe. Jeśli słuchacz zbliży się lub oddali od głośników, obszar wirtualnych obrazów dźwiękowych zwiększy się lub zmniejszy. Charakterystyka i rozmieszczenie wirtualnych obrazów dźwiękowych zależy w tym przypadku od ściśle określonych wartości poziomu natężenia dźwięku i czasu, jakiego sygnał dźwiękowy potrzebuje by dotrzeć od głośników do słuchacza. W takiej sytuacji Sweet Spot nie ma prawa być szeroki.

Drugi przypadek zakłada użycie monitorów wysokiej jakości. Kiepskie głośniki nie są w stanie precyzyjnie odwzorować wirtualnych obrazów dźwiękowych. Jeśli jednak głośnik jest dobrze zaprojektowany, jakość dźwięku w o wiele mniejszym stopniu zależy od charakterystyki akustycznej pomieszczenia i rozmieszczenia monitorów. Dobre monitory produkowane są z dużą powtarzalnością i z dużą precyzją odwzorowują wirtualne obrazy dźwiękowe. Monitory Genelec mają wyśmienitą charakterystykę oraz możliwie najszerszy i najbardziej dokładny Sweet Spot.

 

[img:1]

 

Jak już zostało wspomniane, prawidłowe i precyzyjne odwzorowanie wirtualnych obrazów dźwiękowych zależy od poziomu natężenia dźwięki i czasu w jakim sygnał dźwiękowy dociera do słuchacza. Monitory można precyzyjnie dostroić, tak, by poprawić jakość odsłuchu w przypadkach, w których słuchacz znajduje się w innym miejscu niż standardowy Sweet Spot.

W monitorach wyposażonych w funkcję SAM, proces ten jest wykonywany automatycznie przez system Genelec GLM AutoCal. Najpierw dokonywany jest pomiar akustyczny. Poziomy natężenia i opóźnienia dźwięku zostają poddane analizie i wyrównane odpowiednio dla danego stanowiska odsłuchowego, w którym ustawiony jest mikrofon pomiarowy. Wpływ akustyki pomieszczenia niwelowany jest przez serię drobnych modyfikacji charakterystyki częstotliwościowej. W ten sposób ogranicza się oddziaływanie fal dźwiękowych odbitych od ścian, podłogi i sufitu oraz poprawia się barwę dźwięku na wybranym stanowisku odsłuchowym. Dzięki temu Sweet Spot zyskuje maksymalną dokładność w miejscu ustawienia mikrofonu pomiarowego SAM. Poprawia się jakość dźwięku w obrębie Sweet Spot.

 

 

A jak wygląda sytuacja w przypadku odsłuchowych systemów przestrzennych Surround? Czyż ich celem nie jest zwiększenie zakresu Sweet Spot? Przecież są projektowane tak, by zapewnić optymalny odsłuch więcej niż jednej osobie.

Podstawowym założeniem twórców systemów przestrzennych jest dostarczenie większej ilości realnych źródeł dźwięku. Chodzi o to, by słuchacz mógł prawidłowo wskazać źródło dźwięku niezależnie od miejsca, w którym siedzi. To podejście nie sprawdza się w przypadku wirtualnych źródeł dźwięku. Słuchacz siedzący we właściwym miejscu może usłyszeć przemieszczające się wirtualne obrazy dźwiękowe. W realizacji tego efektu biorą zazwyczaj udział dwa lub trzy głośniki. Im więcej głośników i im mniejsze odległości między realnymi źródłami dźwięku, tym mniejsze odchylenia. Wciąż jednak niezmiennie obowiązują podstawowe zasady akustyki i psychoakustyki. Jeśli słuchacz nie znajduje się w idealnym miejscu do odsłuchu, wirtualne obrazy dźwiękowe przemieszczają się, ale realne źródła dźwięku pozostają nieruchome. Im więcej realnych źródeł dźwięku, tym system dźwięku przestrzennego jest bardziej stabilny dla słuchaczy znajdujących się poza idealnym stanowiskiem odsłuchowym.

Wszystkie te trzy aspekty - kontrola kierunkowości i minimalne zmiany barwy dźwięku poza osią akustyczna, płaska i neutralna charakterystyka częstotliwościowa w osi akustycznej i możliwość zastosowania technologii SAM w celu przesunięcia idealnego miejsca odsłuchowego - sprawiają, że monitory Genelec zapewniają najszerszy Sweet Spot na rynku.

Pamiętajcie, by zachować czujność, gdy ktoś mówi o szerokim Sweet Spot. W systemach stereo prawidłowe odwzorowanie sygnału dźwiękowego i rozmieszczenia wirtualnych obrazów dźwiękowych jest możliwe tylko na właściwym stanowisku odsłuchowym.

 

Autor publikacji: Aki Mäkivirta - Dyrektor działu R&D Genelec

 

Gdzie kupić?

Genelec Genelec www.genelec.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Genelec rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz