16 grudnia 2015 12:00

Allen & Heath dLive - Relacja z polskiej premiery w Warszawie

Jeśli dystrybutor prezentuje nowe produkty przez dwa kolejne dni to konkurencja powinna się mocno zastanowić: o co chodzi... Zorganizowana na początku grudnia, dwudniowa prezentacja nowych konsolet dLive Allen & Heath, zgromadziła w sali klubu MECHANIK zarówno realizatorów, dziennikarzy jak i użytkowników. To co ich łączyło to bez wątpienia ciekawość co tym razem przygotował polski dystrybutor marki - firma Konsbud Audio.

Pierwszego dnia prezentacji uwaga organizatorów koncentrowała się na realizatorach dźwięku. Współpracując z zespołami, realizując koncerty, pracując na największych festiwalowych scenach na co dzień korzystają oni z urządzeń takich jak prezentowane konsolety dLive. Każda z nich jest w stanie podołać praktycznie dowolnemu wyzwaniu koncertowemu - nawet temu największemu, których w Polsce ostatnio nie brakuje.

 

[img:1]

 

Drugi dzień był skierowany do szerszej grupy odbiorców, w związku z tym przybyło liczne grono słuchaczy. Na sali dostrzec można było redaktorów prasy branżowej i portali internetowych oraz użytkowników, którzy myślą lub marzą o zakupie nowych dLive'ów. Wśród nich było także wielu realizatorów pracujących na co dzień w domach kultury i innych podobnych im placówkach.

 

[img:2]

Jedna z trzech prezentowanych premierowo konsolet dLive Allen&Heath.

 

Nowa generacja cyfrowych mikserów dLive posiada tyle zalet i cech wyróżniających je spośród innych tego typu urządzeń na rynku, że spędzone w warszawskim klubie MECHANIK dwa dni - poświęcone na ich poznanie - mogą wydawać się co najmniej niewystarczające. Liczne pytania z sali potwierdzały duże zainteresowanie sprzętem i czasami zastanawialiśmy się czy ich ilość nie jest czasami wyrazem delikatnej zazdrości, która miała maskować chęć poszukiwanych na siłę słabych stron tych istnych cudów techniki.

 

[img:3]

 

Prezentację prowadzili: Jarek Kierkowski, Paweł Adamowicz, Paweł Berbecki oraz Dawid Chrabałowski, którzy starali się przybliżyć wszelkie zagadnienia techniczne i omówić szczegóły dotyczące prezentowanych konsolet.

  

Zestaw możliwości i cech je charakteryzujących jest imponujący: elastyczna architektura, moduł przetwarzania FPGA, niezwykle przydatny zestaw rozszerzający, moduły sterowania i opcji sieciowych, a przede wszystkim intuicyjny interfejs użytkownika pozwalają bez cienia wątpliwości stosować je w trakcie najpoważniejszych koncertów i największych festiwali. Doskonale także nadają się jako wyposażenie największych i najbardziej prestiżowych sal koncertowych.

 

[img:5]

Paweł Adamowicz - Kierownik działu wsparcia technicznego w firmie Konsbud Audio.

 

Konsolety dLive dostępne są w trzech wersjach - S3000, S5000 i S7000. Te w pełni cyfrowe konsolety wyraźnie dają do zrozumienia, że stare, dobre, analogowe czasy odchodzą w zapomnienie. Brytyjczycy, tworząc serię dLive, kierują ją wyraźnie w stronę miłośników domeny cyfrowej, oferując potężną moc obliczeniową.

 

[img:6]

 

Zastosowany tu procesor DSP został opracowany przez zespół R&D firmy Allen & Heath i opiera się wspomnianej technologii FPGA, która zapewnia trzydzieści sześć pracujących równolegle rdzeni. Tak więc do dyspozycji mamy sto sześćdziesiąt kanałów wejściowych (160, czyli 128 kanałów wejściowych i 16 stereofonicznych efektów, zatem 160 = 128 + 16x2) oraz sześćdziesiąt cztery wyjściowe, pracujące z próbkowaniem 96 kHz i rozdzielczością 24 bit.

 

[img:7]

Oprócz konsolet dLive pokazano również audiorack AB168 oraz miksery QU,
a także słuchawki i mikrofony Audio-Technica.

 

Ponadto konsoleta jest w stanie przetworzyć sto dwadzieścia osiem kanałów wejściowych z pełnym processingiem na każdym z nich wraz z szesnastoma powrotami efektów oraz sześćdziesięcioma czterema kanałami sumującymi. No i na koniec najczęściej pojawiające się pytanie o latencję - zaledwie 0.58 ms... grubo, jak to mówią pod sceną.

 

 

[img:8]

Paweł Adamowicz

Kierownik działu wsparcia technicznego w firmie Konsbud Audio

 

Seria Allen & Heath dLive składa się z konsolet S3000, S5000 i S7000. Czym te trzy modele różnią się między sobą?

Przede wszystkim chodzi o rozmiar. O ile modele S5000 i S7000 mają dwa ekrany dotykowe, o tyle ten najmniejszy - S3000 - ma tylko jeden. Po drugie - liczba suwaków. Zależnie od modelu jest ich 20, 28 lub 36. Mamy więc trzy stoły przeznaczone do rożnych zapotrzebowań w kwestii dostępnej powierzchni użytkowej - możemy je wpasować i w mniejszą przestrzeń teatralną, jak i pokaźnych rozmiarów, wygodną powierzchnię dla dużych zespołów, orkiestr i tak dalej.

 

Czyli cały software, hardware jest dokładnie ten sam, różnią się tylko ilością faderów.

Dokładnie. Generalnie wszystkie ustawienia są kompatybilne między stołami. Moc obliczeniowa w MixRackach jest taka sama, różnią się oczywiście wyglądem - mają różną ilość fizycznych wejść/wyjść i bez problemu mogą być stosowane zamiennie (różne wersje MixRacków z różnymi wersjami powierzchni sterujących).

 

Czy mógłbyś wskazać czym ta konsoleta góruje nad innymi urządzeniami tego typu? Z czym można ją porównać i w czym jest lepsza? Mając oczywiście na uwadze podobny przedział cenowy.

Przede wszystkim, dLive to urządzenia o najlepszym brzmieniu i cały czas rozwijanej funkcjonalności. Firma Allen & Heath od dawna przyzwyczaja nas do tego, że jej produkty mają 'długi termin ważności', długi czas życia. To na pewno ważny atrybut, który ma pozytywny wpływ na prace na tych stołach. Kolejną kwestią jest sieciowanie, czyli opcja komunikacji z innymi protokołami typu Dante czy MADI. dLive to również rozszerzenie wtyczek efektowych o waves'y i generalnie szeroka wszechstronność tych stołów.

 

Czy ta rozbudowa, o której wspomniałeś, jest związana z tym, że Allen & Heath wyprodukuje coś w najbliższym czasie?

Tak, pojawią się nowe karty z częstotliwością próbkowania 96 kHz, jednak już teraz możemy za pomocą przejściówki używać kart, które są kompatybilne z seriami iLive i GLD, tzn. z nowym stołem mamy kartę MADI, Dante i SoundGrid, czyli rozwiązania, które są już na rynku. To bardzo wygodne dla klientów, którzy pracują z systemami iLive, bo mogą wykorzystać część swojego systemu, mogą komunikować się poprzez te karty ze swoimi starymi stołami.

 

 

[img:11]

Paweł Berbecki

Dział wsparcia technicznego w firmie Konsbud Audio

 

W jakie technologie przetwarzania dźwięku wyposażono konsolety z serii dLive?

Pod względem sprzętowym w serii dLive zastosowano zupełnie inną technologię niż u swojego poprzednika. By sprostać założeniom funkcjonalnym, inżynierowie z Allen & Heath postawili na otwartą architekturę procesorów FPGA. Co ciekawe żaden z dostępnych na rynku procesorów nie był w stanie spełnić wymogów projektantów, dlatego zdecydowali się na zaprojektowanie własnego rdzenia XCVI Core. W porównaniu do tradycyjnych DSP, technologia programowalnych procesorów posiada wiele niepodważalnych zalet dających bardzo dużą elastyczność.

Zastosowanie zwykłego DSP z góry narzuca nam pewne ograniczenia z poziomu architektury samego układu, jak np. częstotliwość próbkowania, głębię bitową czy chociażby latencję. W przypadku FPGA sami możemy zdefiniować część parametrów i tak też się stało w tym wypadku. Jako przykład mogę podać 96 bitowy akumulator potrzebny m.in. do sumowania kilku sygnałów (im większy akumulator tym większa dokładność sygnałów zmiksowanych). Allen&Heath mówi o nim ‘virtually infinite’ nie tylko dlatego, że jego wartość jest ogromna, lecz także dlatego, iż jest to wartość zdefiniowana przez programistów i w razie potrzeby (w co szczerze wątpię) może zostać zwiększona, o ile dostępne będą jeszcze jakieś zasoby mocy obliczeniowej i pamięci.

 

[img:9]

 

Do tej pory największą wadą w stosunku do procesorów FPGA był fakt, iż ze względu na swoją programowalną charakterystykę są mniej wydajne niż DSP, co przy obecnej generacji układów, do której należy XCVI Core i ich ogromnej mocy obliczeniowej przestało mieć już znaczenie. Obrazując powyższe, jako przykłady możliwości procesora mogę podać: 36 równoległych rdzeni przetwarzających 160 x 64 kanałów, router audio o wydajności 3000 x 3000 ścieżek audio czy 4 równoległe silniki miksowania, które są w stanie przeliczyć 13 500 punktów krosowania na próbkę. W dodatku to wszystko udało się uzyskać przy imponująco niskiej stałej latencji wynoszącej około 0.6 ms!

Warto dodać, że niezależnie od drogi sygnałowej oraz jego przetwarzania finalny miks jest w pełni koherentny. Możemy zatem przepuścić jeden sygnał przez kilka szyn miksujących i maksymalnie przy tym wykorzystać processing na kanale, a mimo to będzie on zgodny fazowo z ‘czystym’ sygnałem wysłanym jedynie do szyny głównej.

W aktualnej wersji oprogramowania przeportowano na procesor FPGA chwalone przez użytkowników algorytmy przetwarzania stosowane w serii iLive. Uzupełniono je o pewne dodatkowe funkcjonalności, jednak z pewnością użytkownicy dLive’a mogą się spodziewać z biegiem czasu wielu nowości, jak aktualnie zapowiedziane modelowanie preampów czy PEQ.

 

 

 
Miksery Cyfrowe

Gdzie kupić?

Allen&Heath Allen&Heath www.allen-heath.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Allen&Heath rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz