PLASA'14: Cyfrowe miksery QU na stoisku Allen & Heath
Spółka Allen & Heath dosyć skromnie zamanifestowała swoją obecność na właśnie minionych PLASA 2014. Na zbiorczym stoisku ich dystrybutora, Studiospares, znalazła się jedynie nowa seria mikserów cyfrowych QU, z najnowszym i największym QU-32 na czele.
Serię QU wprowadzono w 2013 roku - jej pierwszy model, QU-16, zadebiutował na Prolight+Sound 2013, wzbudzając pewne zainteresowanie (oraz zgarniając szereg nagród), szczególnie zważywszy na dużą ilość funkcji, jak na tak niewielkie urządzenie. Pomijając nieodłączne już wyposażenie cyfrowego miksera, jak rozbudowaną kontrolę korekty i dynamiki dla indywidualnych kanałów z sekcji zwanej "super strip", ten 16-kanałowy mikser wyposażony był w zmotoryzowane suwaki, wysokiej rozdzielczości ekran dotykowy, 12 busów, 16 wyjść oraz możliwości kontroli zdalnej.
Na początku tego roku seria została uzupełniona o kolejny model - QU-24, rozszerzający możliwości swojego poprzednika. W stosunku do szesnastki, QU-24 oferuje 8 dodatkowych kanałów, wraz z wejściami mikrofonowymi i dedykowanymi suwakami, zachowując zasadę "jeden kanał - jeden tłumik" oraz dostępność wszystkich kanałów mikrofonowych z pierwszej warstwy.
Warstw łącznie dostępnych są trzy - na drugiej znajdują się kanały stereo, powroty efektów i sumy szyn miksujących, podczas gdy trzecia oferuje dowolne możliwości konfiguracji przez użytkownika. Kolejnymi modyfikacjami w wersji 24-kanałowej to dwie grupy stereo, dwa wyjścia matrycowe oraz dwie kolejne szyny efektów, dające łącznie sumę czterech szyn FX. Oprogramowanie kontrolne również było regularnie aktualizowane, uzupełniając możliwości miksera o funkcję zapisu scen, rozbudowane presety i biblioteki efektów, streaming USB czy edytowanie poziomów dostępu użytkownika.
Teraz, po kolejnych kilku miesiącach, Allen & Heath przedstawia najbardziej zaawansowaną odsłonę serii, mikser QU-32, naturalnie dalej rozszerzający ilość wejść (wyposażonych w przywoływalne przedwzmacniacze ANALOGIQ), kanałów oraz dodatkowych możliwości.
Konsola ta oferuje obecnie 4 grupy stereo, dwa stereofoniczne wyjścia matrycowe, cztery grupy DCA oraz cztery grupy Mute, a ponadto sekcję dziesięciu przycisków Soft Keys dla dowolnej konfiguracji użytkownika; dalej podążą ścieżką wyznaczoną przez pierwszy model z serii, oferując zdolność "Total Recall", tj. pełnego zapisu i przywoływania scen ustawień we współpracy ze zmotoryzowanymi suwakami korespondującymi z każdym kanałem mikrofonowym. Cztery szyny efektów obsługiwane są przez procesory ILIVE FX, oferujące szeroką kolekcję efektów cyfrowych, bazujących na uznanych, zewnętrznych jednostkach.
Mikser funkcjonuje też jako rozbudowany interfejs audio, a ponadto oferuje funkcję QU-DRIVE, zintegrowanego rejestratora i odtwarzacza cyfrowego, zdolnego do wielośladowej rejestracji (wyłącznie pierwszych 18 kanałów miksera) cyfrowego audio 48k/24-bit bezpośrednio na pamięć USB. Kontrola odbywa się za pomocą hardware-owych encoderów (przypisanych pojedynczym funkcjom), dotykowego wyświetlacza o rozdzielczości 800 x 480 oraz bezprzewodowo, z iPada i aplikacji QU-PAD. Kolejną z dostępnych funkcji jest kompatybilność z zewnętrznymi Audio Rackami od Allen & Heath: AR84, AR2412 i AB168, za sprawą zintegrowanego portu dSNAKE.
Podsumowując QU-32 wydaje się być solidnie wyposażonym mikserem, będącym niejako świadectwem nowych trendów w projektowaniu konsol cyfrowych - coraz większy nacisk kładzie się na połączeniu wysokiej mocy i możliwości z intuicyjną obsługą, na tyle prostą, aby nie odstraszać niedoświadczonych użytkowników, czego dowodem tutaj może być zespolenie pojedynczego przycisku czy suwaka z poszczególną funkcją/kanałem, dla uniknięcia długotrwałej i nieraz kłopotliwej nawigacji po rozbudowanym menu. A czy produkt ten okaże się wystarczająco atrakcyjny dla klientów na tle silnej konkurencji, to się wkrótce okaże.
Galeria zdjęć Allen & Heath: